کشف ۷۵ درصد تریاک در جهان توسط ایران

غوغای تولید افیون در جهان با رشد ۸۷ درصدی! کشف ۷۵ درصد تریاک در جهان توسط ایران هماهنگ‌کننده میثاق پاریس و دفتر جرم سازمان ملل با بیان این‌که تولید مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل ۸۷ درصد رشد داشته، گفت: این هشدار جدی برای سلامت جامعه جهانی است که باید همه کشور‌‌ها […]

غوغای تولید افیون در جهان با رشد ۸۷ درصدی!

کشف ۷۵ درصد تریاک در جهان توسط ایران

هماهنگ‌کننده میثاق پاریس و دفتر جرم سازمان ملل با بیان این‌که تولید مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل ۸۷ درصد رشد داشته، گفت: این هشدار جدی برای سلامت جامعه جهانی است که باید همه کشور‌‌ها برای مقابله با آن همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

به گزارش فارس، ماری آن‌‌منیر، هماهنگ‌کننده میثاق پاریس و بخش عملیات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در اجلاس گروه کاری میثاق پاریس پیرامون همکاری‌های بین‌مرزی که روز گذشته در تهران برگزار شد، گفت: این میثاق به دنبال پیشگیری از انحراف پیش‌ساز‌‌ها و کاهش سوءمصرف مواد مخدر تأکید دارد.

وی افزود: منشأ مواد مخدر جهان در افغانستان است ولی مشارکت همه کشور‌‌ها برای مقابله با آن لازم است، ضمن این‌که فعالیت‌هایی هم در طول مسیر قاچاق مواد مخدر در تعداد زیادی از کشورهای مسیر وجود دارد که باید رصد و با آن مقابله شود.

هماهنگ‌کننده میثاق پاریس و بخش عملیات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت: باید برنامه‌ای ویژه برای مقابله با مواد مخدر و دیگر مواد افیونی داشته باشیم.

آن‌منیر خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل متأسفانه تولید مواد مخدر در جهان ۸۷ درصد رشد داشته است و این هشداری جدی است که باید در سطح جهانی، ابعاد مختلفی برای اقدامات مقابله‌ای و افزایش سلامت جامعه جهانی داشت.

وی گفت: باندهای بین‌المللی و جرم‌های سازمان‌یافته منجر به انحراف پیش‌سازهای مواد مخدر شده‌اند.

هماهنگ‌کننده میثاق پاریس و بخش عملیات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد افزود: قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و عدم شکل‌گیری باندهای بین‌المللی مواد مخدر و مبارزه با آن تأکید ویژه‌ای دارد.

آن‌منیر تصریح کرد: باید با همکاری‌های بین‌المللی برای ایجاد ثبات و کاهش مسیرهای منتهی به کشورهای مقصد، اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی اظهار داشت: چارچوب میثاق پاریس یک مکانیزم جدید برای تعهدات بین‌المللی کشورهاست که در سال‌های اخیر، شرکای جهانی توانسته‌اند با یکدیگر براساس همکاری‌های اجلاس وین و ابتکار میثاق پاریس اقدامات اساسی انجام دهند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: توصیه‌های عملی در اجلاس دو روزه گروه کاری میثاق پاریس پیرامون همکاری‌های بین‌مرزی به دست آمده و جمع‌بندی خوبی داشته باشد، ضمن این‌که اجلاس بعدی ابتکار پاریس هم در سال ۲۰۱۸ است و توصیه‌های امروز و فردا در این اجلاس باید در سال آینده اجرایی شود.

آمار حیرت‌انگیز ایران در کشف مواد مخدر

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: به‌طور میانگین ۷۵ درصد کشفیات جهانی تریاک، ۶۱ درصد کشفیات جهانی مرفین و ۱۷ درصد کشفیات جهانی هروئین و بیش‌ترین مواد کشف شده پیش‌سازهای شیمیایی مواد مخدر توسط ایران صورت می‌گیرد.

علی مؤیدی در اجلاس گروه کاری میثاق پاریس پیرامون همکاری‌های بین‌مرزی که با گرامیداشت یاد و خاطره ۴هزار شهید و ۱۲هزار جانباز راه مبارزه با مواد مخدر گفت: این نشست اولین صحنه مواجهه با شرایط جدیدی است که کارشناسان و متخصصان منطقه‌ای و بین‌المللی کنار هم آمده و می‌کوشند راهکارهای متناسب با مبارزه با مواد مخدر را بررسی کنند، به همین دلیل طبیعی است که توقع از نشست تهران بیش‌تر از نشست‌های دیگر است.

وی با اشاره به نقش نشست‌هایی با عنوان ابتکار میثاق پاریس تصریح کرد: ارزیابی امکانات و سازوکارهای پلیسی و امنیتی با هدف بهبود وضعیت در جلسه قبلی مورد بررسی قرار گرفته است، اما اثرات تولید اقتصادی و اجتماعی مواد مخدر در جهان بسیار بالاست.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: علی‌رغم وجود اسناد جامع و مصوبات بین‌المللی و بیانات سیاسی و برنامه اقدام کمیسیون مواد مخدر و سند نهایی سی‌امین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کنترل معضل جهانی مواد مخدر و تلاش مؤثر و مقابله‌ای کشور‌‌ها در کنترل مرزهای مشترک و بهبود زیرساخت‌ها، اما متأسفانه تهدیدات امنیتی و اجتماعی و اقتصادی ناشی از تولید و قاچاق مواد مخدر در منطقه و جهان همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: هدف ابتکار میثاق پاریس، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر افغانستان تعریف شده، در حالی که هیچ‌گونه نقشه راهی برای توقف کشت و تولید مواد مخدر پیش‌بینی نشده است.

مؤیدی افزود: عامل دیگری که باعث تولید و کشت مواد مخدر می‌شود، نبود بازار و تقاضای آن است، لذا در کشورهای مقصد باید با اقدامات خاصی، این تقاضا کم‌تر شده تا انگیزه‌ای برای سوداگران و مافیای مواد مخدر باقی نماند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در اسناد و متون بین‌المللی عبارت مسؤولیت مشترک کشور‌‌ها برای مقابله با مواد مخدر عنوان شده، در حالی که هیچ‌گونه نمونه عینی و تعهد و کمک به کشورهای مبدأ و مسیر انتقال مواد مخدر دیده نشده است.

مؤیدی با انتقاد از نبود برخی سازوکارهای عملیاتی تصریح کرد: مقابله جدی با مواد مخدر نیازمند هماهنگی‌های مرزی گسترده بین کشورهای مسیر و مقصد است و علی‌رغم سازوکارهای بین‌المللی مؤثر برای همکاری‌های مرزی و مقابله با مواد مخدر نظیر فعالیت گروه مشترک ایران، افغانستان و پاکستان، اما متأسفانه این سازوکار از سوی ابتکار میثاق پاریس حمایت نمی‌شود.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به‌طور میانگین ۷۵ درصد کشفیات جهانی تریاک، ۶۱ درصد کشفیات جهانی مورفین و ۱۷ درصد کشفیات جهانی هروئین و بیش‌ترین مواد کشف شده پیش‌سازهای شیمیایی مواد مخدر توسط ایران صورت می‌گیرد.

 

وی در پایان از دفتر جرم مواد مخدر سازمان ملل متحد و تمامی ذی‌نفعان و کشورهای مقصد برای مشارکت بیش‌تر جهت هماهنگی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دعوت کرد، ضمن این‌که حمایت جمهوری اسلامی ایران از اجلاس‌های میثاق پاریس و دیگر اجلاس‌‌‌ها برای مقابله با مواد مخدر را به حضار اعلام کرد.