افزایش حداقل ۱۰ درصدی مستمری مددجویان در راستای اجرای برنامه ششم

افزایش حداقل ۱۰ درصدی مستمری مددجویان در راستای اجرای برنامه ششم رییس سازمان بهزیستی کشور از رشد ۹٫۲ درصدی بودجه این سازمان در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ نسبت به سال جاری خبر داد و گفت: بر این اساس مستمری مددجویان نهادهای حمایتی برای سال آینده حداقل ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. محسنی‌بندپی در گفت‌وگو با […]

افزایش حداقل ۱۰ درصدی مستمری مددجویان در راستای اجرای برنامه ششم

رییس سازمان بهزیستی کشور از رشد ۹٫۲ درصدی بودجه این سازمان در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۹۷ نسبت به سال جاری خبر داد و گفت: بر این اساس مستمری مددجویان نهادهای حمایتی برای سال آینده حداقل ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

محسنی‌بندپی در گفت‌وگو با ایسنا، با تشریح تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۷ دولت افزود: بودجه پیشنهادی بهزیستی برای سال آینده ۲۴۴۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، این در حالیست که بودجه مصوب امسال ۲۲۱۰ میلیارد تومان بود، بنابراین می‌توان گفت بودجه این سازمان در سال ۹۷، رشدی ۹٫۲ درصدی خواهد داشت.

وی ادامه‌داد: براساس آنچه که در تبصره ۱۴ لایحه بودجه لحاظ شده است، مستمری‌های مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد در سال آینده حداقل ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

بندپی در این باره توضیح داد: براساس قانون برنامه ششم توسعه، هر ساله حداقل مستمری‌ها بر مبنای حداقل حقوق تعیین شده توسط «شورای عالی حقوق و دستمزد» باید ۲۰ درصد افزایش یابد. برای مثال کف حقوق‌‌ها امسال ۹۰۰ هزار تومان بوده که ۲۰ درصد این رقم، ۱۸۰ هزار تومان می‌شود؛ بر همین اساس امسال میانگین مستمری‌های خانوارهای یک نفره ۱۴۹ هزار تومان، دو نفره ۲۵۰ هزار تومان، ۳ نفره ۳۲۵ هزار تومان و ۴ نفره ۴۶۰ هزار تومان بود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر این‌که امسال شرایطی ایجاد شد تا افراد متوسط حقوق را دریافت کنند، ادامه‌داد: همین مبنا در سال ۹۷ نیز دنبال می‌شود. این در حالی است که ابتدا باید حداقل حقوق در «شورای عالی حقوق و دستمزد» تعیین و سپس ۲۰ درصد حداقل آن محاسبه شود، این در حالی است که براساس آنچه که در لایحه بودجه سال ۹۷ آمده است، مستمری‌ها حداقل ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

بندپی در این باره افزود: دولت مکلف است مبنای ۲۰ درصد افزایش حداقل حقوق و دستمزد را هر ساله برای مددجویان نهادهای حمایتی در نظر بگیرد.

وی در پاسخ به این‌که آیا براساس بودجه تعیین شده دولت قادر به اجرای تکلیف قانون برنامه ششم توسعه خواهد بود؟ گفت: بله‌، آنچه دولت تعهد کرده، مبنای افزایش حداقل ۱۰ درصدی مستمری مددجویان است که سال آینده افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین با اشاره به بند ۱ تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۷ در خصوص کاهش فقر مطلق اظهارکرد: براساس این تبصره، کاهش فقر مطلق در خانوارهای هدف از طریق افزایش پرداختی‌‌ها به نیازمندان و خانوارهایی که درآمد آنها کم‌تر از مستمری کمیته امداد و سازمان بهزیستی است، صورت می‌گیرد.

بندپی در ادامه از پرداخت حقوق و مستمری‌ به پشت نوبتی‌های نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد در سال ۹۷ خبر داد و گفت: براساس لایحه بودجه و ردیفی که در نظر گرفته شده است، به منظور کاهش فقر مطلق، مبلغی نیز برای افراد پشت نوبتی لحاظ شده تا از مستمری حداقلی که هم‌اکنون مددجویان بهزیستی و کمیته امداد بهره‌مند هستند، برخوردار شوند. این همان چیزی بود که سال‌ها به دنبالش بودیم.

وی افراد پشت نوبت دریافت خدمات از سازمان بهزیستی در حال حاضر را ۱۵۰ هزار معلول و ۵۰ هزار خانوار نیازمند با میانگین بعد خانوار ۲٫۳ نفر اعلام کرد.

رییس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این‌که مستمری پرداختی به این پشت نوبتی‌ها چه مبلغی خواهد بود؟ گفت: این افراد نیز همان مبلغی را که به افراد تحت پوششی پرداخت می‌شود، دریافت خواهند کرد. این در حالی است که افزایش حداقل ۱۰ درصد مستمری‌ها در سال آینده، مشمول پشت‌نوبتی‌‌ها نیز می‌شود.

 

به گفته بندپی بار مالی این امر در لایحه بودجه پیشنهادی از محل هدفمندی یارانه‌ها لحاظ شده است.