فقر گلزن در اکثر تیم‌های لیگ برتر فوتبال

فقر گلزن در اکثر تیم‌های لیگ برتر فوتبال داشتن یک مهاجم تمام‌کننده برای هر تیم می‌تواند یک نعمت باشد اما بسیاری از تیم‌های لیگ ایران از داشتن چنین بازیکنی محروم‌ هستند. به گزارش سایت نود، نگاهی به جدول گلزنان و سهم گلزن برتر هر تیم در تعداد گل‌های تیمش نشان می‌دهد که چند تیم چگونه […]

فقر گلزن در اکثر تیم‌های لیگ برتر فوتبال

داشتن یک مهاجم تمام‌کننده برای هر تیم می‌تواند یک نعمت باشد اما بسیاری از تیم‌های لیگ ایران از داشتن چنین بازیکنی محروم‌ هستند.

به گزارش سایت نود، نگاهی به جدول گلزنان و سهم گلزن برتر هر تیم در تعداد گل‌های تیمش نشان می‌دهد که چند تیم چگونه از نداشتن یک گلزن ششدانگ ضربه خوردند.

نفت تهران: عیسی‌آل‌کثیر ۶ گل(۵۵ درصد)

در بین ۱۶ تیم لیگ برتر تنها تیمی که گلزنی داشته و آن گلزن موفق شده نیمی از گل‌های تیمش را به ثمر برساند، نفت تهران است. عیسی‌آل‌کثیر ۵۵ درصد گل‌های نفت را به ثمر رسانده است اما جایگاه نفت تهران در جدول ثابت می‌کند این‌که شما یک گلزن داشته باشید که اکثر گل‌هایتان را بزند برای موفقیت کافی نیست.

نفت تهران در ۱۸ هفته تنها ۱۱ گل زده است. این تیم بسیار کم گل زده و بیش از اندازه به آل کثیر وابسته بوده است. در واقع اکثر امتیازهای این تیم هم حاصل گل‌های آل کثیر بوده و مشخص نبود اگر این بازیکن در نیم فصل اول به خوبی گل نمی‌زد حالا وضعیت نفت تهران چگونه بود؟

سپاهان: جلال‌علی‌محمدی ۷ گل(۳۷ درصد)

مهاجمان سپاهان نتوانستند در این فصل خودی نشان دهند، حتی ساسان انصاری هم انتظارات را برآورده نکرد. در افول مهاجمان این تیم بار گلزنی بر دوش جلال‌علی‌محمدی بوده است. مطمئناً اگر سپاهان یک مهاجم گلزن داشت هم‌اکنون تیم دوازدهم جدول نبود.

پرسپولیس: علی‌علیپور ۱۱ گل (۳۶ درصد)

پدیده: محمد‌قاضی ۹ گل(۳۳ درصد)

پرسپولیس و پدیده شرایط مطلوبی از نظر گلزن داشتند. علیپور در غیاب مهدی‌طارمی به خوبی وظیفه خود را انجام داد. محمدقاضی هم فصل موفقی را در مشهد به ثمر رساند. پرسپولیس و پدیده آمار گلزنی مطلوبی داشتند و گلزنان برترشان هم حدود یک سوم گل‌های تیم را زده‌اند، این آمار کاملاً قابل قبول است.

سایپا: محمدعباس‌زاده ۶ گل(۳۲ درصد)

سایپا خط حمله پرقدرتی نداشته است.

ذوب آهن: مرتضی‌تبریزی ۷ گل(۲۹ درصد)

سپیدرود: محمد‌نزهتی ۵ گل(۲۹ درصد)

گسترش فولاد: رضا‌خالقی‌فر۵گل(۲۹ درصد)

آمار محمدنزهتی و رضا‌خالقی‌فر قابل قبول است. مرتضی‌تبریزی ۴ گل از ۷ گل خود را در یک بازی زد و در واقع باید گفت این مهاجم ملی‌پوش در ۱۴ هفته گل نزده است. از طرفی باید توجه کرد، تبریزی در خیلی از بازی‌ها در پست مهاجم بازی نمی‌کند.

تراکتورسازی: محمدایران‌پوریان ۵ گل(۲۸ درصد)

تراکتورسازی در این فصل هم یک مهاجم ششدانگ نداشت و ایرانپوریان با پنالتی‌هایش جور مهاجمان را کشید.

نفت آبادان: کرارجاسم و لوسیانوپریرا ۵ گل(۲۶ درصد)

آمار پریرا در آبادان بد نبوده اما انتظار از این برزیلی بیش‌تر است.

پیکان: مرتضی‌ آقاخان ۴ گل(۲۲ درصد)

فولاد: علی‌اصغرعاشوری و فرشاد جانفزا ۴ گل(۱۹ درصد)

پارس جنوبی جم: آلویس نانگ ۴ گل(۱۷ درصد)

استقلال: محسن کریمی و سرور جپاروف ۳ گل(۱۷ درصد)

سیاه‌جامگان: کیوان امرایی، یونس شاکری و پیام ملکیان ۲ گل(۱۷ درصد)

استقلال خوزستان: یونس دلفی، جونیور مارینی، رضا کرملاچعب و میثم دورقی ۲ گل(۱۵ درصد)

پنج تیم پیکان، فولاد، پارس‌جنوبی جم، استقلال، سیاه‌جامگان و استقلال خوزستان تیم‌هایی‌ هستند که از نظر داشتن گلزن اصلاً شرایط مطلوبی نداشتند.

پیکان با مصدومیت مرتض‌آقاخان به مشکل برخورد و نتوانست جای خالی گادوین منشا را پر کند. پیکان و فولاد اگر یک مهاجم گلزن داشتند امتیازهای بیش‌تری جمع می‌کردند.

سیاه‌جامگان و استقلال خوزستان بد‌ترین شرایط را در خط حمله داشتند. بهترین گلزن این تیم‌ها تنها دو گل زده است. این دو تیم در نیم فصل مهاجمان جدیدی گرفتند بلکه این مشکل را برطرف کنند.

مطمئناً اگر سیاه‌جامگان و استقلال خوزستان بتوانند این مشکل را حل کنند خود را از سقوط نجات می‌دهند.

استقلال دیگر تیمی است که در طول فصل یک مهاجم گلزن رو نکرد و از این بابت ضربه خود. سجاد شهباززاده، جابر انصاری، علی قربانی و حسن بیت سعید نتوانستند یک گلزن ششدانگ برای آبی‌ها باشند.

پیش از آمدن وینفرد شفر استقلال خیلی کم گل می‌زند. شفر موفق شد مشکل کم گل زدن تیم را حل کند اما همچنان این تیم نتوانسته یک گلزن رو کند. بهترین گلزنان استقلال در این فصل محسن کریمی و سرور جپاروف با ۳ گل زده‌اند. هر دو بازیکن هافبک‌ هستند، ضمن این‌که کریمی هر ۳ گل خود را در یک بازی زده است.

 

استقلال اگر می‌خواهد در ادامه راه خود در لیگ، جام حذفی و آسیا موفق باشد باید در خط حمله یک مهاجم گلزن داشته باشد. بی‌دلیل نیست که آبی‌ها به دنبال خرید یک مهاجم‌ هستند.