رد پای ترک‌ها در بازار مد ایران

رد پای ترک‌ها در بازار مد ایران برخی جوانان به مدل‌های عجیب و غریب در انتخاب لباس روی می‌آورند، گرایشی که جامعه‌شناسان علت آن را در تفکر متمایز شدن از جامعه تعریف می‌کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی اسمی از مدل لباس به میان می‌آید ذهن همه به سمت خانم‌ها سوق پیدا می‌کند اما […]

رد پای ترک‌ها در بازار مد ایران

برخی جوانان به مدل‌های عجیب و غریب در انتخاب لباس روی می‌آورند، گرایشی که جامعه‌شناسان علت آن را در تفکر متمایز شدن از جامعه تعریف می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی اسمی از مدل لباس به میان می‌آید ذهن همه به سمت خانم‌ها سوق پیدا می‌کند اما مردان هم از این مقوله به دور نیستند.

دنیای مد لباس مردانه در میان جوانان طرفداران زیادی دارد و برخی آقایان در جستجوی لباسی خاص هستند تا فاکتور متفاوت بودن را به تمام معنا رعایت کنند.

در گذشته تنها الگوی رفتاری جوانان، پدر و مادرهایشان بوده‌اند و جوانان از نحوه گفتار و رفتار گرفته تا پوشش، تحت تأثیر مستقیم والدین، بودند، اما امروزه شاهد روی آوردن برخی جوانان به ارزش‌های واهی، هستیم.

در حال حاضر به جرأت می‌توان گفت ترکیه نقشی اساسی در بازار مد ایران بازی می‌کند.

معنای اجتماعی لباس پوشیدن

علی‌اصغرسعیدی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، با اشاره به این‌که درسال‌های نخست قرن گذشته اگر به لباس مردم با دقت نگاه می‌کردید می‌توانستید جایگاه اجتماعی آنها را دریابید، گفت: در کشورهای صنعتی غرب این مسأله به حدی بود که واژه یقه‌سفیدان و یقه‌آبی‌‌ها که اینک واژه‌های کاربردی در مدیریت هستند، معنای اجتماعی نیز داشتند.

این جامع‌شناس افزود: تمایز منزلت اجتماعی افراد از نوع لباسی که می‌پوشیدند مشخص بود و مردم نه‌تنها به این مسأله می‌بالیدند بلکه چاره‌ای هم جز این نداشتند.

وی با تأکید بر، تغییر رابطه جایگاه اجتماعی و نحوه پوشیدن لباس به ویژه در میان جوانان، گفت: در حقیقت لباس پوشیدن سبک زندگی «فردی» را نشان می‌دهد که از هرگونه تغییری در آن نه‌ تنها نمی‌هراسند بلکه از آن لذت می‌برد.

مجیدابهری، متخصص رفتارشناس، با توجه به این‌که پیروی از مد به عنوان یکی از خصیصه‌های سنی در دوره نوجوانی و جوانی است، گفت: از طرفی خانواده‌ها و نهادهای فرهنگی در زمینه‌های اجتماعی از پوشاک تا آرایش و پیرایش، الگوهای رفتاری ارایه نمی‌دهند.

وی افزود: مدگرایی و رقابت‌های سنی جوانان را به پیروی از مدهای ماهواره‌ای و مجلات و بروشورهای مدل‌های غربی هدایت می‌کند. بخشی از این مدگرایی در زمینه لباس است.

این استاد دانشگاه با تأکید برا این‌که، این لباس‌‌ها را از نظر آسیب‌شناسی رفتاری به چند دسته طبقه‌بندی می‌کند، تصریح‌کرد: اولین بخش لباس‌‌ها و پوشاک‌های وارداتی هستند که از ترکیه و بعضی کشورهای خارجی مطابق با سلیقه‌های مدگرایان آن جوامع تهیه شده و با قیمت‌های گزاف به دست مشتریان می‌رسد.

شاپوری، کارشناس جامعه‌شناس نیز با توجه به این‌که نسل‌های جدید بسترهایی را تجربه می‌کنند که با والدینشان متفاوت است، گفت: بنابراین، این معانی رفتاری نسل جدید با الگوهای رفتاری نسل قدیم کاملاً متفاوت خواهد بود.

این جامعه‌شناس افزود: هر فرهنگی با توجه به شرایط خود، باید بتواند نیازهای موجود اعضای خود را پاسخگو باشد.

محمدشاپوری معتقد است، یکی از نیازهای نسل جوان که به شدت به آن نیاز دارند، نیازهای هیجانی و روحیه خطرپذیری است که در فرهنگ حاضر جامعه ما به خوبی به آن توجه نمی‌شود.

وی با تأکید بر توجه نداشتن به نیازهای جوانان گفت: نبود توجه کافی جامعه فرهنگی به هیجانات و تفریحات جوانان، باعث روی آوردن آنان به موادمخدر و همچنین مدل‌های عجیب و غریب ظاهری می‌شود که اکنون در جامعه شاهد آن هستیم.

 

شاپوری تصریح‌کرد: اگر بستر فرهنگی جامعه ما این نیاز‌ها را پاسخگو باشد دیگر شاهد بروز این رفتار‌ها نخواهیم بود.