لطفاً مراقب باشید آمار‌ها جابه‌جا نشود!

لطفاً مراقب باشید آمار‌ها جابه‌جا نشود!      متأسفانه خیلی از مردم و حتی برخی مسؤولین، فقط یاد گرفته‌اند که از زمین و زمان و مدیر و مجری و برنامه و هر چیزی که دم دستشان می‌رسد انتقاد نمایند. اما هیچ‌گاه کارهای مثبت و ارزشمند و قابل تقدیر که از مسؤولین محترم سر می‌زند، به چشم […]

لطفاً مراقب باشید آمار‌ها جابه‌جا نشود!

     متأسفانه خیلی از مردم و حتی برخی مسؤولین، فقط یاد گرفته‌اند که از زمین و زمان و مدیر و مجری و برنامه و هر چیزی که دم دستشان می‌رسد انتقاد نمایند. اما هیچگاه کارهای مثبت و ارزشمند و قابل تقدیر که از مسؤولین محترم سر می‌زند، به چشم مبارک شان نمی‌آید.

    فی‌المثل، همین اهتمام و جدیت در حفظ آمار‌ و رکورد‌ها یکی از این کارهای مثبت و ارزشمند است که کم‌تر کسی به آن توجه می‌کند و تقدیر و تشکری به جهت آن، از مدیران و مسؤولین محترم به عمل نمی‌آورد.

–  این‌که مسؤولین همواره سعی می‌نمایند در هیچ اتفاق و حادثه و مشکل و وضعیت اضطراری و پیش آمدی، مشکل و ضعف را از خودشان ندانند و تقصیر را به گردن دیگران، آب و هوا، قهر طبیعت، شرایط سخت، حرارت زیاد و این جور چیز‌ها بیندازند.

–  این‌که همه حواسشان هست که همواره سرعت امدادرسانی و کمک و حمایت و حل و فصل اثرات ناشی از هر حادثه و یا بلایای طبیعی بر طبق یک نمودار مشخص و ثابت انجام پذیرد، به این صورت که در ساعات اولیه اقدامی نشود، بعد یک دفعه همه با هم بیایند وسط میدان و بعد با یک شیب ملایم هر کسی برود پی کار خودش و حادثه دیده و جعبه سیاه و قرمز و دلایل بروز و تدوین برنامه پیشگیری از تکرار و چیزهای دیگر را همینطور لنگ در هوا نگه دارند تا در فرصت مناسب به آن بپردازند!

–  سنت حسنه عدم استعفا به خاطر سوءمدیریت و عدم نظارت دقیق و هزار و یک دلیل دیگر، همچنان به قوت خود باقی بماند و کسی از آن تخطی ننماید.

–  آمار حوادث ریلی و هوایی و دریایی و زمینی طی سالیان متمادی، عدد ثابتی را نشان دهد و سعی شود در صورتی که این آمار ممکن است مورد تهدید قرار گیرد، با استفاده از جاخالی ندادن کوهی، لغزندگی جاده‌ای، استفاده از رده خارجی، خطای کاپیتان و خلبان و سوزن بانی، رانش زمینی، کاهش دیدی، غبار محلی، چیزی آمار را در همان عدد ثابت نگه دارند.

–  سعی می‌شود پیشگیری‌ها و کنترل و نظارت‌ها و تدابیر امنیتی و موارد مشابه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که به هر ماهی از سال یک حادثه و یک بحران و اتفاق، تعلق بگیرد البته ماه‌های پاییز و زمستان به دلیل وجود فرصت‌هایی مانند سردی هوا، لغزندگی، کاهش دید، یخ زدگی، گرد و غبار، آلودگی و وارونگی از شانس بیش‌تری برای به دست آوردن سهمیه کامل برای هر یک از ماه‌های خود برخوردار هستند.

به نظر می‌رسد نمی‌توان از این نقطه مثبت و ارزشمند و هماهنگی وصف‌ناپذیر و اهتمام عملی به حفظ و ثبات رکورد‌ها و آمار‌ها و نمودارهای سینوسی که توسط مسؤولان امر به بهترین نحو ممکن به اجرا در می‌آید، به راحتی گذشت و آنها را نادیده گرفت. که شاعر می‌فرماید!

صد بار بدی گفتی و ندیدی ثمرش را  تعریف چه بدی داشت که یک بار نکردی

 هوشنگ خان