نبرد غول‌ها مقابل چشم رییس فیفا

دربی ۸۶؛ جنگ سرعت و اقتدار نبرد غول‌ها مقابل چشم رییس فیفا گروه اجتماعی- بزرگ‌‌ترین بازی فصل است و به نوعی بزرگ‌ترین بازی سال آسیا. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، امروز روز سرخابی‌ها است و کری‌خوانی هوادارانشان. اما مهم‌ترین دلیلی که می‌توان به یک بازی خوب چشم امید داشت؛ شرایط امروز سرخابی‌ها است. استقلال از زمان […]

دربی ۸۶؛ جنگ سرعت و اقتدار

نبرد غول‌ها مقابل چشم رییس فیفا

گروه اجتماعی- بزرگ‌‌ترین بازی فصل است و به نوعی بزرگ‌ترین بازی سال آسیا.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، امروز روز سرخابی‌ها است و کری‌خوانی هوادارانشان. اما مهم‌ترین دلیلی که می‌توان به یک بازی خوب چشم امید داشت؛ شرایط امروز سرخابی‌ها است. استقلال از زمان آمدن شفر و پرسپولیس با داشتن برانکو با کسب دو جام(قهرمانی در لیگ و سوپرکاپ) در یک سال به دنبال هت‌تریک در جام سوم خود در یک سال است.

قدرت ویرانگر سرخابی‌های پایتخت نیز دلیل است که بتوان دربی۸۶ را زیبا‌ترین دربی سال‌های اخیر پیش‌بینی کرد. استقلال از زمان رفتن منصوریان و آمدن شفر آلمانی طوری دچار تحول شد که کم‌تر تیمی یارای مقابله با آن را دارد. بازی‌های چشم‌نواز آبی‌ها خصوصا در دو بازی آخر خود مقابل الهلال و فولاد، طرفداران آبی را با برد مقابل رقیب همیشگی امیدوار کرده است. تیمی که در حال حاضر۱۹ امتیاز از رقیب سنتی خود عقب است اما بازی‌های خوب این تیم باعث افزایش امید در بین طرفدارانش شده است.

در آن سوی میدان پرسپولیس برانکو قرار دارد. تیمی که با اختلاف ۱۶امتیازی با تیم دوم جدول یعنی ذوب آهن تنها با یک برد می‌تواند یازدهمین قهرمانی خود در تاریخ ادوار لیگ را جشن بگیرد و فاصله تعداد قهرمانی‌های خود با رقیب سنتی‌‌اش را به عدد۳ افزایش دهد. اما این تنها انگیزه سرخ‌های پایتخت برای دربی نیست و بی‌شک قهرمانی در دربی و شکست رقیب دیرینه انگیزه‌ای بزرگ برای بازیکنان پرسپولیس است. چی بهتر از این که با برد استقلال مقابل طرفداران، پرسپولیس بتواند قهرمان لیگ شود.

نگاهی نفر به نفر نشان می‌دهد که دربی امروز باید یکی از زیبا‌ترین دربی‌های چند سال اخیر باشد، چرا که سرخابی‌ها با داشتن بیش‌ترین ملی‌پوش در بین تیم‌های حاضر در لیگ پا به میدان مبارزه خواهند گذاشت.

استقلال

آبی‌پوشان در این دیدار قطعاً پژمان‌منتظری، پادوانی، مهدی قائدی و بهنام‌برزای را به دلیل مصدومیت و البته حسینی را به دلیل محرومیت در اختیار ندارند.

مهدی‌رحمتی دروازه بان اول استقلال است و با بازوبند کاپیتانی جلوتر از سایر بازیکنان به میدان می‌رود.

وریاغفوری آماده و ملی پوش گزینه اصلی شفر برای سمت راست دفاع محسوب می‌شود و آمادگی او به شکلی است که سرمربی آبی‌ها او را نیمکت‌نشین نخواهد کرد. استقلال برای مرکز دفاع نیز گزینه‌های زیادی ندارد و زوج حسینی و چشمی غیرقابل تغییر خواهند بود. در سمت چپ دفاع اما تجربه خوب خسروحیدری، برابر الهلال در کنار امیدنورافکن و میلادزکی‌پور که هر دو سابقه حضور در دربی را دارند دست شفر را برای این منطقه از زمین باز گذاشته است.

دو هافبک دفاعی استقلال در این دیدار امیدابراهیمی و فرشیدباقری هستند و جپاروف نیز یک خط جلوتر و در پست شماره ۱۰ به میدان خواهد رفت تا اسماعیلی و شجاعیان دو بال کناری استقلال در این دیدار باشند. استقلال در پست هافبک دفاعی تقریباً گزینه‌ای برای جانشینی این دو بازیکن ندارد؛ اما شجاعیان و اسماعیلی می‌توانند جانشین جپاروف باشند که البته با تصمیم شفر در کناره‌ها به میدان می‌روند.

شفر برای جانشینی شجاعیان و اسماعیلی در کناره‌های زمین دو بازیکن آماده یعنی انصاری و محسن‌کریمی را در اختیار دارد که سابقه گلزنی در دربی و نمایش‌های خوب را نیز در کارنامه خود دارند تا دست او برای طراحی حملات باز باشد.

تیام در این دیدار مهاجم اول آبی‌ها خواهد بود و نیمکت‌نشین این تیم برای خط حمله نیز علی‌قربانی است که در فصل گذشته برای آبی‌ها گلزنی کرده و تا هفته قبل نیز مهاجم اول آبی‌پوشان بود.

پرسپولیس

دو گلر آماده، علیرضابیرانوند و بوژیدار رادوشویچ در تیم پرسپولیس هستند و احتمالاً دروازه‌بان اول تیم ملی ایران، انتخاب برانکو خواهد بود. در پست دفاع میانی، سیدجلال‌حسینی، شجاع‌خلیل‌زاده، حسین‌ماهینی، محمدانصاری و محسن‌ربیع‌خواه حضور دارند، در سمت راست ماهینی و محرمی کاندیدای فیکس بودن هستند و در سمت چپ، محمدانصاری و شایان مصلح بازیکنان تخصصی و ربیع‌خواه بازیکن غیرتخصصی به شمار می‌رود.

یک پست جلوتر و در مقابل مدافعان، برانکو مهم‌ترین چالش را دارد. نوراللهی، کامیابی‌نیا، محسن‌ربیع‌خواه و حسین‌ماهینی گزینه‌های اصلی هستند و استفاده از آن، به سیستم و روش سرخ‌ها بستگی دارد.

هافبک‌های راست، فرشاداحمدزاده و بشاررسن هستند؛ اما برانکو می‌تواند از مسلمان هم بهره ببرد. در سمت چپ، امیری و می‌تواند به میدان برود و اگر قرار به استفاده از هافبک بازیساز یا هجومی باشد، محسن‌مسلمان و رسن انتخاب‌های اصلی به شمار می‌روند.

در خط آتش، تقریباً انتخابی جز زوج علیپور و منشا نخواهد بود. البته ممکن است بشار رسن به عنوان هافبک پشت مهاجم، کاری کند که پرسپولیس با یک مهاجم به میدان برود که در این صورت وحیدامیری دیگر مرد خط حمله خواهد بود.

دلایلی برای زیباتر شدن دربی

نکته آماری دیگری که در هر دو تیم به‌طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته و به زیباتر شدن بازی بسیار کمک می‌کند، درصد بسیار بالای هر دو تیم در مالکیت توپ است. در فصل جاری پرسپولیس بهترین تیم در ارایه فوتبال مالکانه بوده و با ۸٫۵۹ درصد مالکیت توپ بالاتر از تمامی تیم‌ها قرار دارد. و چیزی که می‌تواند هواداران را به تماشای یک بازی زیبا و دلچسب بیش از پیش امیدوار کند، این است که استقلال هم تیمی با درصد مالکیت توپ بسیار خوب است و آمار مالکیت توپ آنها به‌طور میانگین ۹٫۵۸درصد بوده که دومین تیم فصل جاری لقب می‌گیرد.

همچنین اینفانتینو رییس فیفا نیز امروز تماشاگر ویژه دربی خواهد بود تا اهمیت بین‌المللی بودن آن به خوبی مشخص شود. بی‌شک حضور بالا‌ترین مقام فیفا انگیزه‌ای خاص به بازیکنان و حتی مربیان سرخابی خواهد داد. برانکو و شفر به عنوان دو مربی خارجی حاضر در لیگ برتر ایران توانسته‌اند به خوبی تفاوت دانش را در فوتبال کشور معنا کنند و حضور این دو خارجی بی‌شک از اصلی‌‌ترین دلایل جذابیت احتمالی دربی می‌تواند باشد. شفر که به مانند آلمانی‌ها معمولاً زیر برگه‌ای را امضا می‌کند که بتواند از انجامش برآید و برانکو نیز که می‌خواهد کلاس تفکرات یک مربی کروات را به یک آلمانی ثابت کند.

با این اوصاف می‌توان امیدوار بود که دربی امروز خاطره‌انگیز‌ترین دربی سال‌های اخیر باشد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا وعده برانکو برای سوپرایرز جواب خواهد داد یا آن که به قول شفر، برانکو باید رییس فیفا را برای سوپرایز به شام دعوت کند.