هیچ معتادی نباید از شغلش منفک شود

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر هیچ معتادی نباید از شغلش منفک شود قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: هیچ معتادی نباید از شغلش منفک شود. به گزارش ایلنا، سردار علی مؤیدی در نشست تخصصی آموزشی توجیهی ویژه مدرسان و روحانیون آموزش دیده عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر […]

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر

هیچ معتادی نباید از شغلش منفک شود

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: هیچ معتادی نباید از شغلش منفک شود.

به گزارش ایلنا، سردار علی مؤیدی در نشست تخصصی آموزشی توجیهی ویژه مدرسان و روحانیون آموزش دیده عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که برخی آزمایشگاه‌ها نتیجه جواب تست اعتیاد را با درج مصرف متادون ارایه می‌دهند و این باعث می‌شود معتادینی که در حال ترک هستند، دچار مشکل شوند و گاه از کار بیکار شوند، بیان کرد: دستور اکید رییس‌جمهور این است که هیچ معتادی نباید از شغلش منفک شود. سیاست‌های دنیا نیز به همین صورت است. چرا که با منفک شدن یک معتاد از شغلش یعنی به او فضای آرامی داده‌ایم تا برود و به اعتیاد خود ادامه دهد. اگر نمونه‌ای از چنین مواردی وجود دارد، باید به ما اعلام شود. ما معتقد هستیم راه برون‌رفت معتاد از مشکلش این است که شغل و درآمدش برای خانواده حفظ شود.

وی در پاسخ به این سؤال که کاشت مواد مخدر در افغانستان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و برای پیشگیری از قاچاق آن به داخل کشور چه تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: ما تأکیدمان بر کاهش آسیب اعتیاد در حوزه پیشگیری است اما این به معنای آن نیست که در حوزه مقابله با ورود مواد مخدر جدی نباشیم. نکته ما این است که نمی‌خواهیم معطل این باشیم که در منطقه چه اتفاقی رخ می‌دهد و بعد واکنش نشان دهیم اما برای مرزهای کشور و مقابله با ورود مواد مخدر، طرح‌های ویژه‌ای داریم و اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: تولید ۱۰هزار تنی مواد مخدر در افغانستان نشان می‌دهد که باید اقدامات را در داخل کشور افزایش دهیم. متأسفانه شاهد این هستیم که توطئه‌ای در کار است و کشت مواد مخدر در افغانستان به سمت مرزهای کشور ما کشیده شده است.

وی ادامه داد: تولید ۱۰هزار تنی مواد مخدر در افغانستان نشان می‌دهد که باید اقدامات را در داخل کشور افزایش دهیم. متأسفانه شاهد این هستیم که توطئه‌ای در کار است و کشت مواد مخدر در افغانستان به سمت مرزهای کشور ما کشیده شده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که طرح توزیع رایگان مواد مخدر درمانی به کجا انجامید، گفت: این اصطلاح تکراری و غیرکارشناسی است و در نظام دینی ما نیز جایگاهی ندارد و با هیچ یک از آموزه‌های دینی و فرهنگی ما همخوانی ندارد. دوستان آزاد هستند برای ارایه پیشنهاد اما از نظر کارشناسی در هیچ کجای دنیا این اتفاق نیفتاده است که ما بخواهیم دومین کشور باشیم. برای همین اصلاً ضرورت بحث ندارد و طرح باطلی است.

مؤیدی در پاسخ به این سؤال که آیا آماری از دانش‌آموزان درگیر اعتیاد وجود دارد یا خیر، بیان کرد: ما به دلیل حساسیت بحث آموزش و پرورش به مدارس ورود نمی‌کنیم و پژوهش در این زمینه را به عهده آموزش و پرورش می‌گذاریم.

سردار مؤیدی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره وجود آمار زنان معتاد در جامعه گفت: آنچه این روز‌‌‌ها مطرح می‌شود که اعتیاد در میان زنان رو به رشد است، این‌گونه نیست. از دومیلیون‌و۸۰۰ معتاد در کشور ما کم‌تر از ۱۰درصد آمار زنان را داریم که البته این آمار یک درصد نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. اما این آمار به گونه‌ای نیست که ما بخواهیم در بین زنان ایجاد استرس کنیم.

وی در پایان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که اگر اعتیاد را نوعی بیماری محسوب کنیم در سبد درمانی برای آن درصدی دیده نشده است، گفت: در سبد سلامت موضوع اعتیاد خوب دیده نشده است، بله اگر از منظر پزشکی، اعتیاد بیماری است، باید در سبد سلامت دولت جایگاه آن تعریف شود و برای این کار نیاز به همکاری‌های بین دستگاهی داریم که تاکنون همکاری‌های جسته و گریختهای نیز صورت گرفته است.