تأمین اجتماعی شرایط بیمه‌پردازی اختیاری را اعلام کرد

تأمین اجتماعی شرایط بیمه‌پردازی اختیاری را اعلام کرد شرط سنی، سابقه کار، نرخ حق بیمه و تسهیلات لازم برای بیمه‌پردازی اختیاری از سوی سازمان تأمین اجتماعی اعلام شد. به گزارش مهر، طبق قانون تأمین اجتماعی به متقاضیانی که سابقه بیمه‌پردازی قبلی نداشته‌اند یا آنهایی که در گذشته سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌اند، اما به هر […]

تأمین اجتماعی شرایط بیمه‌پردازی اختیاری را اعلام کرد

شرط سنی، سابقه کار، نرخ حق بیمه و تسهیلات لازم برای بیمه‌پردازی اختیاری از سوی سازمان تأمین اجتماعی اعلام شد.

به گزارش مهر، طبق قانون تأمین اجتماعی به متقاضیانی که سابقه بیمه‌پردازی قبلی نداشته‌اند یا آنهایی که در گذشته سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌اند، اما به هر دلیل نتوانسته‌اند روند بیمه‌پردازی را ادامه دهند، مساعدت‌های لازم می‌شود. به این صورت که این افراد حتی بدون داشتن اشتغال در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی، می‌توانند به صورت اختیاری از مزایای بیمه‌ای تأمین اجتماعی استفاده کنند.

برای متقاضیان بیمه اختیاری زیر ۵۰ سال زن و مرد که حداقل ۳۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه قبلی نزد سازمان تأمین اجتماعی داشته یا دارای کارت پایان خدمت نظام وظیفه انجام شده نه معافیت و… باشند، حتی با نداشتن ۳۰ روز سابقه قبلی امکان درخواست شروع یا ادامه بیمه پردازی به‌طور اختیاری فراهم است.

همچنین افراد بالای ۵۰ سال به شرطی می‌توانند تقاضای بیمه اختیاری کنند که معادل مازاد ۵۰ سال سن خود، سابقه فردی که قبلی در تأمین اجتماعی داشته باشند.

مثلاً فردی که ۵۴ سال دارد، در صورت داشتن حداقل ۴ سال سابقه قبلی می‌تواند درخواست بیمه اختیاری کند. متقاضیانی که حداقل ۱۰ سال سابقه قبلی داشته باشند، با هر سنی می‌توانند بیمه اختیاری شوند. در ضمن چنانچه فردی قبلاً یکبار طبق مقررات، بیمه اختیاری شده و مدتی حق بیمه پرداخت کرده باشد به هر میزان ولی بیمه‌پردازی اختیاری وی به هر دلیل متوقف شده باشد تا ۳ مرتبه دیگر بدون نیاز به احراز شرایط سن و سابقه، با هر سنی می‌تواند بیمه اختیاری شود.

همچنین هر نوع سابقه پرداخت حق بیمه که به لحاظ بازنشستگی معتبر باشد به جز سابقه پرداخت حق بیمه با نرخ جزیی و نیز تمامی سوابق منتقله از سایر صندوق‌ها به تأمین اجتماعی پس از پرداخت مابه‌التفاوت مربوطه، در احراز شرایط سن و سابقه مقرر به منظور انعقاد قرارداد بیمه اختیاری ملاک عمل است.

همچنین سوابق قالیبافان عادی با نرخ ۱۴ درصد در صورت تبدیل نشدن به سوابق با نرخ کامل و با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه مربوط به آن معادل نصف مدت سابقه پرداخت حق بیمه ملاک عمل است.

نرخ حق بیمه اختیاری

نرخ این نوع بیمه در حال حاضر ۲۷ درصد است. یعنی تمامی بیمه‌شدگان بیمه اختیاری از جمله افرادی که از قبل بیمه اختیاری بوده و همچنان حق بیمه خود را می‌پردازند و نیز متقاضیان جدید بیمه اختیاری باید معادل ۲۷ درصد دستمزد مبنای کسر حق بیمه خود را به صورت ماهانه یا دوره‌های چند ماهه به تأمین اجتماعی بپردازند. دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه به منظور بیمه اختیاری برای متقاضیانی که کم‌تر از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، در اختیار متقاضی بوده و می‌تواند از حداقل دستمزد تا حداکثر دستمزد سال تقاضا را برای این نوع بیمه انتخاب کند، اما این دستمزد برای آن دسته از متقاضیانی است که بیش از ۱۰ سال سابقه دارند که معادل میانگین دستمزد آخرین ۳۶۰ روز سابقه بیمه پردازی قبلی آنان است و نمی‌تواند از حداقل دستمزد سال تقاضا کم‌تر باشد.

به علاوه در ابتدای هر سال طبق مقررات مصوب شورایعالی کار به میزان درصدی که به سطوح دستمزد شاغلان اضافه می‌شود، بر دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه اختیاری نیز اضافه می‌شود، در هر صورت مبنای پرداخت حق بیمه از حداقل دستمزد کم‌تر و از حداکثر دستمزد سال بیش‌تر نخواهد بود.

برای مثال، میزان حق بیمه ماهانه بیمه اختیاری در سال ۱۳۹۷ اگر حداقل دستمزد روزانه امسال ۳۷۱۳۲۱ ریال باشد حداقل ماهانه (ماه‌های ۳۱روزه) مبلغ ۳۱۰۷۹۵۷ =۲۷× ۳۷۱۳۲۱ درصد × ۳۱ ریال خواهد بود. البته این میزان برای افرادی که دستمزد مبنای کسر حق بیمه اختیاری آنها بیش از حداقل دستمزد امسال باشد، بیش‌تر خواهد بود.

انجام معاینات در بدو قرارداد بیمه اختیاری

تمامی متقاضیان بیمه اختیاری و نه افراد تحت تکفل آنان به جز موردی که در ادامه آمده است باید در شروع این نوع بیمه با معرفی سازمان به مراکز درمانی مورد تأیید با هزینه شخصی خود مورد معاینه قرار گیرند و چنانچه از کارافتاده کلی به حساب بیایند، حسب شرایط مقرر تنها در قبال حمایت بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی مشمول مقررات بیمه اختیاری قرار می‌گیرند و در صورتی می‌توانند از حمایت از کارافتادگی کلی استفاده کنند که با ابتلا به بیماری یا بیماری‌های دیگری، مجدداً به‌طور مستقل بدون احتساب بیماری‌هایی که در بدو قرارداد به علت آنها از کارافتاده کلی شده‌اند از کار افتاده کلی محسوب شوند.

ضمنا متقاضیان بیمه اختیاری در صورت احراز شرایط زیر از انجام معاینات پزشکی بدو قرارداد معاف خواهند بود: الف در تاریخ ارایه درخواست بیمه اختیاری، بیش از ۹ ماه از قطع بیمه‌پردازی آنان سپری نشده باشد.

قبل از قطع بیمه‌پردازی به‌طور پیوسته حداقل ۳۶۵ روز سابقه پرداخت حق بیمه که به لحاظ از کارافتادگی معتبر است، داشته باشد.

تعهدات بیمه اختیاری

تعهدات کوتاه‌مدت بیمه اختیاری شامل دفترچه بیمه درمانی برای بیمه شده و تمامی افراد تحت تکفل وی بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه اضافه دیگری از جمله سرانه درمان، پرداخت کمک هزینه انواع پروتز و اروتز به بیمه شده و افراد تحت تکفل او، پرداخت کمک هزینه کفن و دفن بابت فوت بیمه شده و همسر یا همسران وی برابر مقررات. در ضمن به این نوع بیمه، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری و نیز مقرری بیمه بیکاری و کمک هزینه ازدواج تعلق نمی‌گیرد.

اما تعهدات بلندمدت بیمه اختیاری عبارتند از: مستمری بازنشستگی، برقراری مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری بازماندگان قبل و بعد از بازنشستگی در صورت احراز شرایط مستمری‌های مذکور.