پیش‌بینی ESPN از ترکیب ایران در جام جهانی

پیش‌بینی ESPN از ترکیب ایران در جام جهانی وب‌سایت ESPN به بررسی دقیق تیم ملی ایران، نقاط قوت، نقاط ضعف، ستاره‌ها و… پرداخته است. به گزارش سایت ورزش سه، کم‌تر از یک ماه تا شروع جام جهانی باقی مانده و تیم‌‌ها خود را برای رقابت بزرگ آماده می‌کنند. ESPN نیز در مقابله‌ای به بررسی وضعیت […]

پیش‌بینی ESPN از ترکیب ایران در جام جهانی

وبسایت ESPN به بررسی دقیق تیم ملی ایران، نقاط قوت، نقاط ضعف، ستاره‌ها و… پرداخته است.

به گزارش سایت ورزش سه، کم‌تر از یک ماه تا شروع جام جهانی باقی مانده و تیم‌‌ها خود را برای رقابت بزرگ آماده می‌کنند. ESPN نیز در مقابله‌ای به بررسی وضعیت تیم ملی ایران که در گروه مرگ رقابت‌ها حضور دارد، پرداخته است.

آنها چه کسانی هستند؟

کاپیتان: اشکان دژاگه

سرمربی: کارلوس کی‌روش

رتبه در رنکینگ فیفا (۱۲ آوریل ۲۰۱۸): ۳۶

چگونه صعود کردند؟

راه روسیه برای ایران بسیار هموار و روان بود و آنها توانستند پس از جام جهانی، به عنوان دومین تیم به رقابت‌ها صعود کنند. تنها کاری که ایران باید انجام می‌داد این بود که در دور سوم مقدماتی، صدرنشین گروهش شود و به نظر این موضوع هیچگاه در شک و شبهه نبود. نه تنها آنها اول شدند و شکست‌ناپذیر باقی ماندند، بلکه ایران که خود را برای پنجمین جام جهانی‌‌اش آماده می‌کند، تا بازی نهایی که پیش از آن صعودش قطعی شده بود، گلی دریافت نکرد.

بزرگ‌ترین نقطه قوت

خط دفاعی ایران در دور مقدماتی توجهات را به خود جلب کرد ولی تفاوت تیم کی‌روش با سال ۲۰۱۴ که در گروهشان آخر شدند، گزینه‌های متعدد در خط حمله است. علیرضا جهانبخش و سردار آزمون به راحتی می‌توانند هر حریفی را در آسیا شکست دهند و از سد هر دفاعی بگذرند ولی قوت ایران به اینجا ختم نمی‌شود. سامان قدوس که فصل بسیار خوبی را در سوئد پشت سر گذاشته و به دنبال انتقال به لیگی بزرگ‌تر است، هر چند که ثابت بودن او قطعی نیست.

مهدی طارمی نیز یکی از بهترین مهاجمان آسیا است ولی احتمالاً نیمکت‌نشین خواهد بود و همین موضوع در مورد کریم انصاری‌فرد که بهترین گلزن لیگ یونان است، صدق می‌کند. بازیکنان دیگری نیز هستند ولی همان‌طور که ایران در خط دفاعی برای گل نخوردن تلاش می‌کند، در خط حمله مهاجمان باید نسبت به ۴ سال قبل بهتر کار کنند.

نقطه ضعف

ایران ۴ سال است که بهترین تیم آسیا است. برتری تئوریک آنها در زمین، حداقل در دو سال گذشته به خوبی خود را نشان داده است. این تیم در عمق خط دفاعی و عمق خط هجومی بسیار قدرتمند است، بازیکنی دارد که می‌تواند بازی را به نفعش درآورد، بازیکنی دارد که می‌تواند تیم را نجات دهد، مربی بزرگی دارد ولی مشکل ایران، بازی نکردن مقابل تیم‌های بزرگ است.

در حالی‌که ایران در مقدماتی عالی بود ولی آنها توسط حریفان خیلی تحت فشار قرار نمی‌گرفتند و کار دشواری نداشتند. شاید آماده‌سازی کمی بهتر از قبل باشد ولی رقبای آنها در دیدارهای دوستانه (لاتویا، ازبکستان و سیرالئون) در کنار بلژیک، آلمان و ایتالیا که عربستان سعودی به مصاف آنها رفت، تیم‌های بسیار ضعیف‌تری هستند. دفاع ایران در آسیا عالی بوده ولی مقابل رقبای بزرگ چیزی نشان نداده است.

ستاره

علیرضا‌جهان‌بخش. ستاره آلکمار توانست با ۲۱ گل به عنوان آقای گل لیگ هلند کار را به پایان برساند و یکی از بهترین‌های اروپا در این فصل بود. در سال ۲۰۱۴، تیم ملی بسیار مرتب بود ولی آنها در ۲۷۰ دقیقه، تنها یک گل به ثمر رساندند. حالا کی‌روش اسلحه‌های متعددی در خط حمله‌‌اش دارد و با آمادگی بالای جهانبخش، می‌تواند روی ستاره تیمش حساب کند. او سریع است، حملات مستقیم انجام می‌دهد، اعتماد به نفس بالایی دارد و آماده است که از هر جایی شوتزنی کند. هیجان‌انگیز‌‌ترین قسمت این است که آزمون مدافعان حریف را نگران می‌کند و همین به جهانبخش آزادی عمل می‌دهد.

ترکیب احتمالی

مطبوعات داخلی ایران چه می‌گویند؟

تهران تایمز: «برای ایران، صعود از مرحله گروهی با حضور تیم‌های پرتغال و اسپانیا کار بسیار دشواری خواهد بود ولی مطمئناً شکست دادن ایران کار راحتی نیست. تیم ملی، ایرانی‌ها را مفتخر خواهد کرد.»

دژاگه: «می‌خواهیم تاریخسازی کنیم و برای اولین بار به دور حذفی صعود کنیم. ما مطمئنیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم زیرا پتانسیلش را داریم.»

پیش‌بینی

پس از یک صعود بی‌نقص از مرحله گروهی و به وجود آمدن این حس که شاید ایران بتواند برای اولین بار به دور دوم جام جهانی صعود کند، قرعه‌کشی ظالمانه بود. ولی اگر یک تیم آسیایی باشد که بتواند از این گروه صعود کند، آن ایران خواهد بود. مراکش از دو رقیب دیگر راحت‌تر است ولی ۳ امتیاز در دیدار اول می‌تواند به ایران انگیزه بدهد. شکی نیست که ایران می‌تواند مقابل اسپانیا و پرتغال نتیجه بگیرد و به نظر عادلانه است که بگوییم کی‌روش که پرتغالی است و مدتی در رئال نیز مربی‌گری کرده، شناخت خوبی از دو تیم خواهد داشت.

با توجه به قرعه‌کشی و سابقه ایران در جام جهانی، کسی انتظار ندارد که ایران در بین دو تیم برتر گروهش قرار بگیرد. این‌که آنها تا بازی آخر شانس صعود داشته باشند، چیزی است که از ایران انتظار می‌رود ولی آمار آنها که در ۱۲ بازی اخیرشان در جام جهانی تنها یک پیروزی کسب کرده‌اند، باید بهبود یابد.

منبع: ESPN

مترجم: روزبه مهری