چشم‌ها در انتظار دربی آسیایی

سرخابی‌ها و شاید ۳ نبرد در ۲۱ روز! چشم‌ها در انتظار دربی آسیایی با پایان مرحله یک هشتم نهایی چهره ۴ تیم برتر غرب آسیا مشخص و ایران پس از ۷ سال صاحب دو نماینده در دور یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شد. به گزارش وب‌سایت نود، با حذف نمایندگان عربستان، امارات و ازبکستان […]

سرخابی‌ها و شاید ۳ نبرد در ۲۱ روز!

چشم‌ها در انتظار دربی آسیایی

با پایان مرحله یک هشتم نهایی چهره ۴ تیم برتر غرب آسیا مشخص و ایران پس از ۷ سال صاحب دو نماینده در دور یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شد.

به گزارش وب‌سایت نود، با حذف نمایندگان عربستان، امارات و ازبکستان در مرحله یک چهارم نهایی دو قطبی ایران و قطر به‌وجود آمده است و تیم‌های پرسپولیس و استقلال از ایران و الدحیل و السد از قطر ۴ تیم برتر منطقه غرب آسیا را در این فصل تشکیل می‌دهند. این نخستین بار در تاریخ لیگ قهرمانان است که استقلال و پرسپولیس به‌طور همزمان موفق به حضور در این مرحله شده‌اند و اکنون منتظر قرعه‌کشی این مرحله هستند.

در قرعه‌کشی این مرحله ۳ حالت می‌تواند اتفاق بیفتد که یکی از این ۳ حالت، تقابل دو نماینده ایران و دو نماینده قطر با هم است. هرچند در این شرایط یکی از دو تیم ایرانی حذف خواهد شد ولی برای نخستین بار در تاریخ لیگ قهرمانان، فوتبال ایران دو دوره پیاپی دارای نماینده در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان خواهد بود و تکلیف نماینده ایران در مرحله نیمه نهایی با دربی پایتخت مشخص می‌شود. با این وضعیت، فصلی که با دربی سوپرجام آغاز می‌شود به فاصله کمی با دربی آسیایی همراه خواهد بود و می‌تواند یکی از جذاب‌ترین فصول فوتبال ایران لقب گیرد.

امکان نتیجه تساوی در دربیهای لیگ بعضاً از جذابیت این دیدار کاسته است ولی هم دربی سوپرجام و هم دربی آسیایی قطعاً باید برنده داشته باشد. دربی به خودی خود حساس‌ترین بازی باشگاهی ایران است. حال برگزاری این بازی در معتبر‌ترین رقابت باشگاهی قاره کهن در شرایطی که تیم پیروز به جمع ۴ تیم برتر آسیا راه پیدا کند، می‌تواند حساس‌‌ترین جدال تاریخ دو تیم را شکل دهد.

البته اگر قرعه رأی به جنگ سرخابی‌ها در مرحله یک‌چهارم نهایی ندهد، پرسپولیس و استقلال برحسب قرعه باید به مصاف یکی از دو تیم الدحیل و السد بروند. هم استقلال و هم پرسپولیس در تنها حضور خود در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به سلامت از این مرحله عبور کردند و در صورت تکرار این موفقیت در اتفاقی بی‌نظیر یک نیمه‌نهایی تمام ایرانی برگزار خواهد شد و این بار دربی پایتخت چهره فینالیست آسیا را مشخص خواهد کرد.

با این اوصاف به احتمال ۵۰ درصد در این فصل از لیگ قهرمانان دو تیم پرسپولیس و استقلال در مرحله یک چهارم نهایی یا نیمه نهایی به دیدار هم می‌روند. به هر حال باید تا دو خرداد صبر کرد و دید براساس قرعه‌کشی چه سرنوشتی برای تیمهای این مرحله رقم خواهد خورد.

این امکان به وجود آمده که در فصل ۹۸-۹۷ استقلال و پرسپولیس ۵ بار مقابل هم صف‌آرایی کنند؛ سوپرجام، دو دربی در آسیا و دو بار در لیگ هجدهم.

در این میان شاید ۳ دربی در فاصله کمی از هم باشد. این موضوع به قرعه‌کشی لیگ ارتباط دارد و این‌که بازی رفت دو تیم در لیگ هجدهم چه روزی می‌افتد.

حال بررسی کنیم اگر دو تیم در آسیا به هم برسند در چه زمانی به مصاف هم خواهد رفت.

ملاقات در یک چهارم نهایی

دیدارهای دور رفت مرحله یک چهارم نهایی ۶-۵ شهریور برگزار خواهد شد و دیدار برگشت در ۲۷-۲۶ شهریور خواهد بود.

به این ترتیب اگر ایرانی‌ها در یک چهارم نهایی به هم بخورند، ابتدا دو تیم در ۲۹ تیرماه در دیدار سوپرجام اولین دربی (دربی ۸۷) را برگزار می‌کنند و سپس کم‌تر از ۴۰ روز دیگر دربی ۸۸ انجام خواهد شد. فاصله بازی رفت و برگشت دو تیم در آسیا هم ۳ هفته است.

اگر برنامه لیگ هجدهم طوری باشد که بازی رفت دو تیم در آن بازه ۲۱ روزه باشد دو تیم در ۲۱ روز ۳ بار با هم بازی خواهند کرد که یک اتفاق بی‌سابقه خواهد بود.

یک حالت جذاب دیگر هم وجود دارد، دو تیم در یک چهارم به هم بخورند و بازی لیگشان هم قبل از مهرماه باشد. در این صورت دو تیم در کم‌تر از دو ماه ۴ بار با هم بازی خواهند کرد. رفت و برگشت آسیا، سوپرجام و بازی رفت لیگ.

ملاقات در نیمه نهایی

استقلال و پرسپولیس اگر در یک چهارم نهایی با قرعه قطری روبه‌رو شوند و صعود کنند قطعاً در نیمه نهایی حریف هم خواهند بود. بازی رفت نیمه نهایی ۱۰-۹ مهر است و بازی برگشت ۳۰ مهر- اول آبان خواهد بود. باز هم یک فاصله ۲۱ روزه بین ملاقات احتمالی سرخابی‌ها در آسیا.

باز هم اگر برنامه لیگ هجدهم طوری باشد که بازی رفت دو تیم در این بازه ۲۱ روزه باشد، دو تیم در ۲۱ روز ۳ بار باهم بازی خواهند کرد.

در واقع فشرده‌‌ترین حالتی که برای دربی به وجود می‌آید این است که دو تیم در ۲۱ روز ۳ بار باهم بازی کنند.

درآمد ۷ میلیاردی استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا

تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس با صعود به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا پاداش قابل توجهی را از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت خواهند کرد.

تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس با پشت سر گذاشتن رقبای خود در مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا به مرحله یک چهارم نهایی راه یافتند. پرسپولیس در این مرحله مقابل الجزیره امارات به پیروزی رسید و استقلال هم توانست ذوب آهن را شکست بدهد و به جمع ۸ تیم برتر لیگ قهرمانان راه یابد.

در کنار صعود این دو تیم و مسایل فنی و حاشیه‌ای، می‌توان به درآمد قابل توجه سرخابی‌ها از کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برد‌ها و صعودهایشان اشاره کرد. پرسپولیس از شروع مرحله گروهی تا صعود به مرحله یک چهارم مبلغ ۵۱۰ هزار دلار پاداش گرفته و این رقم برای استقلال ۴۸۰ هزار دلار است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای برد در هر مرحله ۵۰ هزار دلار و برای تساوی ۱۰ هزار دلار پرداخت می‌کند. صعود به مرحله یک هشتم نهایی ۱۰۰ هزار دلار پاداش دارد و این رقم برای صعود به مرحله یک چهارم نهایی به ۱۵۰ هزار دلار افزایش می‌یابد.

به این ترتیب استقلال و پرسپولیس روی هم مبلغی در حدود ۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند.

طبق قانون AFC تیم‌هایی که به نیمه‌نهایی راه یابند ۲۵۰ هزار دلار پاداش می‌گیرند؛ تیم نایب قهرمان دو میلیون دلار و تیم قهرمان ۴ میلیون دلار دریافت می‌کنند. البته کنفدراسیون فوتبال آسیا جرایم انضباطی باشگاه‌ها را هم به صورت تهاتر از پاداش آنها کسر می‌کند.

علاوه بر این پاداش، کنفدراسیون فوتبال آسیا در مرحله گروهی و مرحله یک هشتم برای سفر تیم‌های مهمان به کشور میزبان مبلغ ۳۰ هزار دلار کمک هزینه پرداخت می‌کند. این کمک هزینه برای بازی فینال به ۶۰ هزار دلار افزایش می‌یابد.