نگاهی به عملکرد دروازه‌بانان ایران در تاریخ جام جهانی

نگاهی به عملکرد دروازه‌بانان ایران در تاریخ جام جهانی علیرضابیرانوند، رشید مظاهری و امیرعابدزاده این شانس را دارند که پنجمین دروازه‌بان ایران در تاریخ جام جهانی باشند. به گزارش سایت نود، ایران در ۴ دوره حضورش در تاریخ جام جهانی از ۵ دروازه‌بان استفاده کرد. در بین این گلر‌ها هیچ‌کدام موفق نشدند عملکرد فوق‌العاده‌ای ارایه […]

نگاهی به عملکرد دروازه‌بانان ایران در تاریخ جام جهانی

علیرضابیرانوند، رشید مظاهری و امیرعابدزاده این شانس را دارند که پنجمین دروازه‌بان ایران در تاریخ جام جهانی باشند.

به گزارش سایت نود، ایران در ۴ دوره حضورش در تاریخ جام جهانی از ۵ دروازه‌بان استفاده کرد. در بین این گلر‌ها هیچ‌کدام موفق نشدند عملکرد فوق‌العاده‌ای ارایه کنند.

۱۹۷۸- ناصر حجازی

ناصر حجازی، دروازه‌بان بزرگ فوتبال ایران در دهه ۷۰ میلادی اولین گلر ایران در تاریخ جام جهانی بود. حجازی در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین در هر ۳ بازی ایران درون دروازه قرار گرفت و مقابل هلند، اسکاتلند و پرو مجموعاً ۸ گل دریافت کرد.

دریافت ۸ گل در ۳ بازی قطعاً کارنامه جالبی به شمار نمی‌رود، اما فراموش نشود که ایران مقابل هلند و پرو تیم دست و پا بسته‌ای بود. از طرفی حجازی در آن بازی‌ها ۴ پنالتی و یک گل به خودی دریافت کرد. او البته بر سر یک پنالتی و گل به خودی می‌توانست بهتر عمل کند. حجازی روی گل اول پرو هم واکنش خوبی نداشت.

مرحوم حجازی در مجموع نمایش بدی هم نداشت اما تفاوت کیفیت ایران و رقبا باعث شد تا بازیکنان ایران در ۳ بازی ۴ پنالتی بدهند و حجازی ۸ گل بخورد. بهرام‌مودت و رسول‌کربکندی دیگر بازیکنان ایران در آن جام بودند.

آمار: ۳ بازی، ۸ گل خورده، روی ۳ گل خورده نقش داشت

۱۹۹۸- نیما نکیسا

نکیسا ۲۰ سال بعد این فرصت را پیدا کرد تا دومین دروازه‌بان ایرانی جام جهانی لقب بگیرد. مصدومیت احمدرضاعابدزاده پیش از شروع جام، یک فرصت طلایی در اختیار نکیسا قرارداد. او در بازی با یوگسلاوی با وجود نمایش خوب در نیمه اول، یک اشتباه بزرگ در نیمه دوم انجام داد و ایران یک-صفر بازی را باخت. نکیسا به غیر از آن یک لحظه که در جاگیری روی ضربه آزاد سینیشا میهایلوویچ اشتباه کرد در مابقی دقایق نمایش قابل قبولی داشت.

آمار: یک بازی، یک گل خورده، روی یک گل خورده نقش داشت

۱۹۹۸- احمدرضا عابدزاده

در دو بازی بعدی ایران در جام جهانی فرصت به احمدرضا عابدزاده رسید. اولین دروازه‌بان ایرانی که کاپیتان هم بود. عابدزاده در بازی با آمریکا که منجر به تنها برد ایران در تاریخ جام جهانی شده است خوب کار کرد، هرچند روی تک گل آمریکا خروج اشتباه داشت. عابدزاده در بازی با آلمان هم بازی کرد. آن بازی آخرین بازی ملی عابدزاده بود که در آن دو گل خورد. او روی گل اول می‌توانست بهتر عمل کند. پرویز برومند دیگر دروازه‌بان ایران در فرانسه بود.

عابدزاده تنها دروازه‌بان ایرانی است که برد در جام جهانی را تجربه کرده است. او در دو بازی ۳ گل خورد.

آمار: دو بازی، ۳ گل خورده، روی دو گل خورده نقش داشت

۲۰۰۶- ابراهیم میرزاپور

ابراهیم میرزاپور در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به چهارمین گلر ایرانی جام جهانی تبدیل شد. او در بازی با مکزیک با یک پاس نامطمئن زمینه گل حریف را ایجاد کرد. ایران آن بازی را سه‌ـ یک باخت. در دو بازی بعدی هم میرزاپور ۳ گل خورد. اگر آن اشتباه بر سر گل دوم مکزیک کنار گذاشته شود، میرزاپور در کل نمایش بدی نداشت و به ویژه در بازی با پرتغال که چند توپ خوب گرفت. وحیدطالب‌لو و حسن‌رودباریان دو دروازه‌بان دیگر ایران در جام جهانی آلمان بودند.

آمار: ۳ بازی، ۶ گل خورده، روی یک گل خورده نقش داشت

۲۰۱۴- علیرضا حقیقی

علیرضا حقیقی در عین ناباوری گلر اول ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شد. مهدی‌رحمتی از تیم کنار گذاشته شد و کارلوس کی‌روش حقیقی را به رحمان احمدی و دانیل داوری ترجیح داد. تنها کلین شیت ایران در تاریخ جام جهانی به نام حقیقی ثبت شده است. او در بازی با نیجریه گل نخورد. مقاومت او در بازی با آرژانتین هم تا دقیقه ۹۰ ادامه داشت اما او مغلوب ضربه استادانه لیونل مسی شد. حقیقی در بازی با بوسنی و هرزگوین هم ۳ گل خورد و با ۴ گل خورده در ۳ بازی به‌کار خود پایان داد. او در بازی با بوسنی چندان خوب کار نکرد.

آمار: ۳ بازی، ۴ گل خورده، روی دو گل خورده نقش داشت

نمایش متوسط

بیلان کاری ۵دروازه‌بان ایران در تاریخ جام جهانی نشان می‌دهد که آنها در ۱۲ بازی ۲۲ گل خوردند. هیچ‌کدام خیلی ستاره نبودند و نمایشی متوسط ارایه کردند.

دروازه‌بانان ایران در جام‌های جهانی روی ۹ گل از ۲۲ گل خورده ایران تقریباً مقصر بودند. روی حداقل دو گل دیگر هم می‌توانستند بهتر عمل کنند.

علیرضا بیرانوند، رشیدمظاهری و امیرعابدزاده در شرایطی راهی جام جهانی می‌شوند که اسلاف آنها عملکردی خارق‌العاده نداشتند.

آینده تلخ

بازی در جام جهانی چندان برای این ۵ نفر خوش یمن هم نبوده است.

ناصر حجازی دو سال پس از جام جهانی ۱۹۷۸ در اوج پختگی و آمادگی با طرح عجیب ۲۷ ساله‌ها از تیم ملی حذف شد

نیما نکیسا پس از جام جهانی ۱۹۹۸ دوره کوتاهی در تیم ملی داشت.

جام جهانی ۱۹۹۸ آخرین بازی ملی احمدرضا‌عابدزاده بود.

ابراهیم‌میرزاپور هم در همان سال ۲۰۰۶ شماره یک تیم ملی را از دست داد.

عیلرضا حقیقی در جام جهانی ۲۰۱۴ دروازه‌بان اول ایران بود اما الان حتی دروازه‌بان سوم هم نیست.