ترین‌های ایران در جام جهانی

ترین‌های ایران در جام جهانی هرچند جام جهانی ۱۹۷۸ تنها با شرکت ۱۶ تیم قدرتمند جهان برگزار شد، و ایران هم به عنوان تنها نماینده آسیا به این مسابقات راه یافت، اما عملکرد ضعیف این تیم سبب شده تا تیم ملی آن دوره سهم بسیار اندکی در ثبت رکوردهای مهم داشته و اکثر عملکردهای آماری […]

ترین‌های ایران در جام جهانی

هرچند جام جهانی ۱۹۷۸ تنها با شرکت ۱۶ تیم قدرتمند جهان برگزار شد، و ایران هم به عنوان تنها نماینده آسیا به این مسابقات راه یافت، اما عملکرد ضعیف این تیم سبب شده تا تیم ملی آن دوره سهم بسیار اندکی در ثبت رکوردهای مهم داشته و اکثر عملکردهای آماری که از تیم ملی ۱۹۷۸ به جای مانده، جز ضعیف‌‌ترین یا بدترین‌های ایران بودند.

به گزارش وب‌سایت نود، پس از بررسی اولین‌های تیم ملی ایران از نظر جریمه‌های تیمی و شخصی توسط داوران یا کمیته انضباطی فیفا در ادوار مختلف جام‌های جهانی، ترین‌های تیم کشورمان در تاریخ جام جهانی را براساس حضور در بازی مرور خواهیم کرد.

بیش‌ترین حضور در ادوار مختلف

در حال حاضر، هیچ بازیکن ایرانی بیش از دو دوره در جام جهانی حضور نداشته است؛ از بین ۵ بازیکنی که در دو دوره جام جهانی حضور داشتند، فقط مسعودشجاعی عضو تیم ملی است و در آستانه سومین حضور در جام جهانی قرار دارد. آندو تیموریان از یک سال پیش، دیگر به تیم ملی دعوت نشد تا شانس سومین حضور در جام را از دست بدهد. ۳ نفر دیگر هم از فوتبال خداحافظی کردند؛ علی‌دایی، مهدی مهدوی‌کیا و جواد نکونام.

همچنین، ۶ بازیکن در فهرست تیم ملی در آستانه دومین تجربه جام جهانی هستند؛ اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد، کریم انصاری‌فرد، علیرضا‌جهانبخش، احسان حاج‌صفی و پژمان‌منتظری. در بین این ۶ بازیکن، تنها پژمان منتظری لژیونر نیست؛ البته منتظری در ابتدای فصل گذشته به فوتبال ایران بازگشت.

بیش‌ترین بازی در جام جهانی

هیچ بازیکنی از فهرست نهایی تیم ملی، بیش از ۳ بازی در جام جهانی انجام نداده، به جز مسعود شجاعی که در ۴ بازی در این رقابت‌ها به میدان رفته است.

در تاریخ حضور ایران در جام جهانی، دو بازیکن به‌طور مشترک، رکورددار تعداد بازی در جام جهانی هستند؛ مهدی مهدوی‌کیا و آندرانیک تیموریان، با حضور در دو جام جهانی، در تمامی ۶ بازی ایران به میدان رفتند.

در بین بازیکنانی که به روسیه سفر خواهند کرد، ۶ بازیکن شانس رسیدن به این رکورد را دارند که این بازیکنان عبارتند از اشکان دژاگه، پژمان منتظری، مسعود‌شجاعی، علیرضا‌جهانبخش، احسان حاج‌صفی و رضا قوچان‌نژاد. البته در بین آنها تنها مسعود شجاعی است که حتی می‌تواند از رکورد فعلی هم بالاتر رفته و به تنهایی رکورددار بیش‌ترین تعداد بازی در جام‌های جهانی شود.

بیش‌ترین دقایق بازی

مهدی مهدوی‌کیا و آندرانیک‌تیموریان در هر ۶ بازی در دو دوره جام جهانی، ۹۰ دقیقه به‌طور کامل در زمین حاضر بودند تا با ۵۴۰ دقیقه بازی رکورددار بیش‌ترین دقایق بازی در جام‌های جهانی باشند.

مهدوی‌کیا و آندو فعلاً نگران این رکورد نیستند و تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در این بخش رکورددار خواهند بود زیرا در روسیه هیچ بازیکنی نمی‌تواند به رکورد آنها برسد. نکته جالب این‌که مسعود شجاعی با وجودی که در آستانه سومین حضورش در جام جهانی است و تا کنون ۴ بازی هم انجام داده، اما از نظر تعداد دقایق نمی‌تواند به آمار آندو و مهدوی‌کیا برسد.

بیش‌ترین کاپیتانی

کاپیتان‌های تیم ملی در اولین و آخرین دوره‌ای که ایران در این رقابت‌ها شرکت کرده، در این بخش رکورددار هستند. علی‌پروین در جام جهانی ۱۹۷۸ و جواد نکونام در جام جهانی ۲۰۱۴ در هر ۳ بازی گروهی کاپیتان ایران بودند.

در بین نفرات تیم ملی ایران که برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه انتخاب شده‌اند، هر بازیکنی که بازوبند را ببندد، اولین کاپیتانی در جام جهانی را تجربه خواهد کرد.

رکوردداران بازیکنان تعویضی و جانشین

در ادوار مختلف جام جهانی، تعویض و جانشینی برخی از بازیکنان قابل توجه بودند؛ آرش‌برهانی و علیرضا جهانبخش دو بازیکنی هستند که در جام جهانی در ۳ بازی متوالی به عنوان بازیکن جانشین و ارد میدان شده‌اند. همچنین، اشکان دژاگه هم در ۳ بازی متوالی در نیمه دوم جای خود را به بازیکنان دیگری داده است. اما مسعود شجاعی در هر ۴ بازی خود در جام جهانی یا به عنوان بازیکن تعویضی جای خود را به بازیکنان دیگر داده یا به عنوان بازیکن جانشین وارد میدان شده است.