حبّاب‌های زمانه خود را بشناسیم!

حبّاب‌های زمانه خود را بشناسیم! حضور محترم و محترمه بزرگان و دست‌اندرکاران و وظیفه‌مداران گرامی:        این‌که بنده حقیر سراپا تقصیر خدای ناخواسته جسارت کرده و در رابطه با علم‌الحباب و معرفه‌الحباب قصد آن را داشته باشم که چیزی، کلمه‌ای و یا حتی حرفی در حضور انور و جناب عالیتان، بزنم و اظهار فضلی […]

حبّاب‌های زمانه خود را بشناسیم!

حضور محترم و محترمه بزرگان و دست‌اندرکاران و وظیفه‌مداران گرامی:      

 این‌که بنده حقیر سراپا تقصیر خدای ناخواسته جسارت کرده و در رابطه با علم‌الحباب و معرفه‌الحباب قصد آن را داشته باشم که چیزی، کلمه‌ای و یا حتی حرفی در حضور انور و جناب عالیتان، بزنم و اظهار فضلی کنم، قطعاً امری است محال و نشدنی، اما از آنجا که ما انسان هستیم و نسیان و فراموشی یار همیشگی اوست، فقط از باب یادآوری و مرور آنچه سال‌ها در محضرتان تلمذ کرده‌ایم، قصد کردیم زمزمه‌ای برای خود و هوش و گوش مشعشع و منورتان داشته باشیم!

حبّاب نه از ریشه باب است و نه آب، بلکه ریشه‌‌اش حب است و معنایش محبوب و اندر فوایدش سخن‌ها بسیار گفته‌اند و دُر‌ها سفته‌اند!

    به یمن دست‌های با برکت و معجزه‌گر و همچنین مدیریت بی‌مانند و نظارت و سازماندهی بی‌کم وکسر جنابتان، روز به روز به محبوبیت و جذابیت حبّاب افزوده می‌شود و در هر سوراخ و سمبه‌ای ورود کرده و عرض اندام می‌کند. از محبوب‌ترین و معروف‌‌ترین حبّاب‌های زمانه، همان حبّاب ارز است و طلا، حبّاب سکه است دلار، حبّاب خانه است و ماشین، حبّاب لبن است و گوشت و مرغ، حبّاب بلیت است و میوه و خوار و بار!

    البته در این سرزمین پهناور، حّباب‌های غیرمعروفه و کم‌تر محبوبه دیگری هم هست، به قول بزرگی، این ملک بهشت حبّاب‌هاست! همه چیز به یک نوعی حبّاب دارد، گرد و غبار و گرما و وارونگی، برای خودش حبّاب دارد آن هم از نوع تخصصی نافهم! قاچاق و رانت و باند و اختلاس هم که جای خود دارد ز کل حبّاب است و آقایان، اساساً برایش اصالتی متصور نیستند ! و قس علیهذا… .

به هر حال راه‌های مختلفی برای مدیریت و نظارت و هدایت و انجام وظیفه است و یکی از آن راه‌ها که از اتفاق بسیار خوب جواب داده و البته خواهد داد، روش مدیریت حبّابی است، یعنی به جای سعی و تلاش و زحمت و یا انکار و ابرام و آوردن دلیل و چرا و چطور، همه چیز را حبّاب‌دار خوانده و با فخر بر مردمان بنگریم تا ایشان از مسؤول و موظف و دست‌اندرکاری ما حظ وافر ببرند و بر خویش ببالند!

    البته باید به عرض اشرفتان برسانم که بنده نیک می‌دانم که اینجوری هم نیست که به هرچه بنگری، حبّاب بینی و محبوبیت و معروفیت، چیزهای مهم زیادی هم هست که همچنان بدون حبّاب‌ هستند و شاید هم بیش‌تر از آنی که به چشم می‌آیند، باشند و در کار ایشان، حبّاب، تقصیر کرده است و دچار فقر حبّاب هستند !

فی‌المثل همین نرخ رشد اقتصاد و یا آن اسم و رسم رونق اقتصادی، زور و قوه ریال مادر مرده، نرخ بیکاری و تعطیلی و طلاق، همان عدد کذایی واردات، پرونده‌های بی‌عاری و بی‌شرمی و بی‌های دیگر، خلاصه اینجور نیست که همه چیز و همه کس حبّاب داشته باشد، حبّاب‌ها هم هوشمند شده‌اند، فقط کافی است یک نگاه کوچک به دهان مبارک یکی از شما مسؤولین خیلی دست اندر کار بیندازد و ببیند که چه در و گوهری افاضه می‌فرمایید، بلافاصله تکلیف خود را می‌فهمند و یا عین بختک خود را بر روی موضوعی می‌اندازند و یا آنقدر از ایشان فاصله می‌گیرد که نامبرده دچاره فقر مطلق حبّاب شود.

    در پایان از همه سروران گرامی و دست اندر حبّابان، استدعا دارم، ششدانگ حواسشان را متوجه ارتقای هوش و فراصت حبّاب‌ها کنند تا در این روزگاری که هر کس و هر چیزی می‌خواهد خود را حبّاب‌دار و محبوب‌القلوب و بالابلند بنامد، بتوانند سره را از ناسره تشخیص داده و در نزدیکی و دوری از موارد مختلف، با دقت عمل کرده تا مبادا اختلاط حبّابی صورت گرفته و بی‌حبّاب‌ها حبّاب‌دار شوند و محبوبین از چشم بیفتند و خدای ناخواسته اوضاع به سامان شود!

هوشنگ خان