سریع‌‌ترین بازیکن تیم ملی کیست؟

سریع‌‌ترین بازیکن تیم ملی کیست؟ به بهانه برد ایران برابر تیم ملی مراکش، تحلیلی جامعی از عملکرد بازیکنان دو‌ تیم‌ انجام‌ دادیم و‌ در این میان‌ به نکات جالب و‌ قابل‌توجهی برخورد کردیم. تیم ملی ایران در اولین بازی خود در جام‌جهانی ۲۰۱۸ به مصاف مراکش رفت و در نهایت توانست با کسب بردی شیرین […]

سریع‌‌ترین بازیکن تیم ملی کیست؟

به بهانه برد ایران برابر تیم ملی مراکش، تحلیلی جامعی از عملکرد بازیکنان دو‌ تیم‌ انجام‌ دادیم و‌ در این میان‌ به نکات جالب و‌ قابل‌توجهی برخورد کردیم.

تیم ملی ایران در اولین بازی خود در جام‌جهانی ۲۰۱۸ به مصاف مراکش رفت و در نهایت توانست با کسب بردی شیرین در دقایق آخر بازی، دومین پیروزی خود در تاریخ جام‌جهانی را به دست آورد. بعد از اتمام مسابقه تحلیل‌های گوناگونی از بازیکنان تیم ملی منتشر شد و هر رسانه‌ای وابسته به معیارهای سنجش خود باریکنان مختلفی از ایران را به عنوان بهترین انتخاب کرد. حالا ما سعی داریم در این گزارش میزان آمادگی جسمانی بازیکنان را مورد تحلیل قرارداده و آن را بسنجیم.

**فوتبال تأخیری ایران علیه سرعت مراکشی‌ها

 در مسابقه روز جمعه، مراکش تمایل داشت فوتبال سرعتی ارایه دهد و در ۲۰دقیقه ابتدایی موفق به این کار شد. اما بعد از این تایم تیم ایران موفق شد بازی را کنترل کرده و سرعت مراکش را کم کند؛ در ادامه ضدحملاتی را طراحی کردیم اما به درستی از آنها استفاده نکردیم. در نیمه دوم هم ما با انجام یک بازی تأخیری سرعت را از مراکش گرفتیم و اجازه ندادیم این تیم نمایش سرعتی داشته باشد. همین تاکتیک باعث شد که اکشن‌ها و اتفاقات بازی کاهش یابد و اعداد و‌ رقمی که از آنالیز جسمانی دو تیم به دست آمده به سطح بالایی از استاندارد فوتبال جهان نرسد.

**کمیت دوندگی دو تیم

طبق آمار به دست آمده تیم ملی ایران در مجموع ۱۰۰کیلومتر دوندگی داشته و مراکش ۱۰۱کیلومتر را به نام خود ثبت کرده است. میانگین دوندگی تیم ایران ۹٫۵ و مراکش ۹٫۶ بوده است. وحیدامیری از تیم ایران با ۱۰٫۵کیلومتر بیش‌ترین دوندگی و رکورد نسبتاً خوبی را از خود به جا گذاشته است. در مورد دوئل‌‌ها با ثبت ۶۵ پیروزی در دوئل‌های زمینی در برابر ۵۷نبرد پیروز شده برای مراکش آمار بهتری نسبت به حریف آفریقایی داشته‌ایم اما در دوئل هوایی ۱۸بار پیروز شدیم و در مقابل تیم مراکش ۲۵بار. شاگردان کی‌روش همچنین زمانی که توپ را در اختیار نداشتند رکورد ۴کیلومتر دوندگی را در مقابل ۳٫۵کیلومتر دوندگی مراکشی‌ها (در زمانیکه مالک توپ بودند) از خود به جا گذاشتند که همین مسأله کمک می‌کرد تا بسیاری از حملات مراکش خنثی شود. به‌طور کلی در مورد کمیت جسمانی دو تیم باید گفت که دو تیم وضعیت پایاپایی داشتند و برتری خاصی وجود ندارد. تنها نقطه برتری مراکش نسبت به ما سرعت بیش‌تر این تیم بود که آن هم با استراتژی مناسب از سوی ما به خوبی مهار شد. تیم ملی مراکش با ثبت میانگین حداکثر سرعت ۳۰کیلومتر بر ساعت به خوبی نشان داد که تیم سرعتی است. اشرف‌حکیمی و آمرابات در این زمینه رکورددار بودند. در طرف مقابل میانگین سرعت حداکثر تیم ایران با ۲۸کیلومتر سرعت قرار دارد که این اختلاف در فاکتور سرعت که با صدم ثانیه هم تأثیرپذیر است، عدد بزرگی است.

**کیفیت دوندگی دو تیم

به‌طور کلی در بازی فوتبال اگر بخواهیم بازی تأخیری را انجام دهیم طبیعتاً میزان دوندگی پایین‌تری خواهیم داشت و در مقابل اگر بخواهیم بازی پرفشاری ارایه دهیم باید بیش‌ترین دوندگی را از خود نشان دهیم. حال در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید که میانگین دوندگی تیم ایران با شدت متوسط ۳٫۷۵ و مراکش ۳٫۸۱ بوده است. همچنین در دوندگی شدت بالا تیم ایران با ۲٫۰۷ و مراکش با ۲٫۱۳ فعالیت داشته است. میانگین کل دوندگی ایران در نیمه اول ۴٫۸۱ و در نیمه دوم ۴٫۵۱ بوده است. تیم ملی مراکش هم در نیمه اول میانگی ۴٫۸۱ و در نیمه دوم ۴٫۶۸ را به نام خود ثبت کرده است. در این رابطه باید گفت که این افت موجود طبیعی بوده و دلیل‌های مختلف دارد. به‌طور معمول در لیگ‌های تاپ دنیا افت ۵ تا ۷ درصدی و لیگ‌های ضعیف‌تر مانند آسیا افت ۱۰ تا ۱۲درصدی را در نیمه دوم مسابقات نسبت به نیمه اول تجربه می‌کنند. تعداد کل استارت‌های ایران در نیمه اول ۱۴۴ و در نیمه دوم ۱۰۸ بوده است و مراکش با ثبت ۱۰۸ استارت در نیمه اول و ۱۰۵ استارت در نیمه اول از ایران ضعیف‌تر عمل کرده است.

**افت تیم ملی در نیمه دوم جای نگرانی دارد؟

سؤال بزرگ این است که آیا افت مشاهده شده ناشی از ناآمادگی بازیکنان بوده؟ و با توجه به دغدغه‌های کارلوس‌کی‌روش برای برنامه آماده‌سازی تیم ملی برای بازی‌های بعدی جای نگرانی وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت این مسأله با توجه به استراتژی بازی ما در نیمه دوم طبیعی بوده و برای قضاوت دقیق‌تر باید منتظر بازی بعدی تیم ملی بمانیم. به نظر می‌رسد این افت بیش‌تر از آن‌که ناشی از ناآمادگی بازیکنان باشد نشات گرفته از نحوه بازی تیم ما در نیمه دوم (سرعت ندادن به بازی) است. این روش بازی خواه یا ناخواه به سود ما تمام‌ شده است. ما علاوه بر این‌که سرعت مراکش را به خوبی کنترل کردیم، خودمان را به آب و آتش نزدیم و فشار بیش از حدی را از نظر جسمانی متحمل نشدیم (در ابتدا اشاره شد که آمارهای بازی از نظر جسمانی در سطح بالایی نبوده است) و‌ همین مسأله می‌تواند باعث ‌شود که ما برای دو‌ بازی آینده از انرژی خوبی برخوردار باشیم. به خصوص در دیدار دوم که به مصاف تیمی می‌رویم که فوتبال مالکانه از خود ارایه می‌دهد و فشار بسیار زیادی بر تیم مقابل اعمال می‌کند. شاگردان کی‌روش در این بازی نسبت به بازی اول احتمالاً فشار بیش‌تری را از نظر جسمانی متحمل می‌شوند و آمادگی مطلوب برای تیم ما بسیار حیاتی است. دغدغه بزرگ‌تر اما برای سندروم بازی سوم خواهد بود (در جام ۲۰۱۴ ما تنها در بازی با بوسنی افت جسمانی داشتیم) و علی‌رغم همه مشکلات و محدودیت‌ها امیدواریم کادر فنی تیم ملی ایده‌های مناسبی برای رفع این مشکل داشته باشد.

**امیدابراهیمی و‌ وحیدامیری جزو بهترین‌ها

در آخر به آمارهای برخی از بازیکن ایران اشاره کنیم و‌ آن را مورد تجزیه‌و‌تحلیل خود قرار دهیم. همان‌طور که گفته شد، وحیدامیری در این مسابقه بیش‌ترین میزان دوندگی را از خود نشان داد و در صدر قرار گرفت. اما ما در دیدار برابر مراکش تنها دو بازیکن داشتیم که رکورد سرعت بالای ۳۰کیلومتر بر ساعت را از خود نشان دادند و‌ کریم‌انصاری‌فرد و سردارآزمون این دو‌ بازیکن بودند. با توجه به سیستم تیمی ما که بر روی دفاع-ضدحمله طرح‌ریزی شده است، این فاکتور بسیار مهمی است تا بازیکنانی داشته باشیم که از حداکثر سرعت بالایی برخوردار باشند. این فاکتور در زمان ضد حمله‌ها و در فاز انتقال از دفاع به حمله به ما کمک خواهد کرد تا موقعیت‌های بهتری خلق کنیم و به حریف ضربه بزنیم البته با این شرط که در حمل توپ سریع هم وضعیت مطلوب‌تری داشته باشیم تا مانند موقعیت سردارآزمون در بازی با مراکش، فرصت‌های‌مان از دست نرود. دیگری بازیکنی که رکوردی فوق‌العاده از خود به جا گذاشت امید بود که در نیمه اول رکورد ۵کیلومتر دوندگی را ثبت کرد و نکته جالب‌توجه این است که نزدیک به ۱٫۵کیلومتر آن با فعالیت‌های شدید همراه بوده که عدد قابل‌توجهی به حساب می‌آید. این بازیکن در نیمه دوم با تکلی فداکارانه موقعیت خطرناک مراکش را خنثی کرد و‌ مصدومیت را به جان خرید. در مجموع می‌توان ‌گفت بازیکنان ‌تیم‌ملی با توجه به استراتژی که داشتند، آماری خوب از خود به‌جا گذاشتند و امیدواریم که در بازی با اسپانیا از نظر جسمانی شرایط مطلوبی داشته باشند تا نهایتاً باعث خوشحالی مردم ایران شوند.

منبع: سایت ورزش سه

نویسنده: پوریا جراحی/مربی بدنساز فوتبال