فغانی سریع‌ترین داور جهان است

واکنش‌‌ها به قضاوت داور ایرانی مقابل آلمان ادامه دارد فغانی سریع‌ترین داور جهان است داور مطرح و ایرانی حاضر در جام‌جهانی با سرعت خیره‌کننده‌‌اش در بازی آلمان و مکزیک تبدیل به سوژه رسانه‌های مختلف جهان شده است. به گزارش ورزش سه، علیرضافغانی، داور مطرح فوتبال ایران که به همراه تیم داوری رضاسخندان و محمدرضامنصوری در […]

واکنش‌‌ها به قضاوت داور ایرانی مقابل آلمان ادامه دارد

فغانی سریع‌ترین داور جهان است

داور مطرح و ایرانی حاضر در جام‌جهانی با سرعت خیره‌کننده‌‌اش در بازی آلمان و مکزیک تبدیل به سوژه رسانه‌های مختلف جهان شده است.

به گزارش ورزش سه، علیرضافغانی، داور مطرح فوتبال ایران که به همراه تیم داوری رضاسخندان و محمدرضامنصوری در رقابت‌های جام‌جهانی حضور دارد در دیدار حساس آلمان برابر مکزیک اولین قضاوتش را در جام‌جهانی انجام داد. او در این بازی قضاوتی بسیار خوب داشت که با واکنش‌های مثبت زیادی همراه بود. اما نکته جالب درباره قضاوت علیرضا فغانی به صحنه گل مکزیک در این بازی مربوط می‌شود که داور ایرانی سرعتی بیش‌تر از کیمیچ مدافع راست سرعتی تیم ملی آلمان دارد. شبکه معروف ZDF عکسی گرافیکی که در آن سرعت علیرضا فغانی از مدافع راست تیم ملی در صحنه گل لوزانو بازیکن مکزیک بیش‌تر بوده است منتشر کرده است. فغانی در این صحنه ۲۱٫۶۹ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد در حالی که کیمیچ با سرعت ۱۷٫۸۶ در حال دویدن به سوی دروازه آلمان است.

علی خسروی داور قدیمی و کارشناس داوری فوتبال ایران درباره این موضوع گفت: « ما ۱۰سال پیش هم گفتیم که فغانی استارت‌های برق آسایی دارد. او در استارت‌های صدمتر همه داورهای آسیایی را و حتی داوران جهان را هم می‌گیرد. دلیلش هم شاید این باشد که فغانی از ۱۴،۱۳ سالگی تا ۲۳-۲۴ سالگی فوتبال فوتبال بازی می‌کرده است.» او درباره بازی کردن فغانی هم گفت: « او بازیکن خوبی هم بود فقط خیلی اعتراض می‌کرد. فغانی اگربازیکن می‌شد داور‌ها در هر بازی اخراجش می‌کردند. اما فار غ از این مسایل بخشی از موفقیت‌های فغانی در عرصه‌های بین‌المللی به خاطر سرعت او و البته این‌که فوتبال را می‌فهمد است.»

خسروی در ادامه با اشاره به این‌که سرعت به تنهایی برای موفقیت یک داور کافی نیست گفت: « فقط سرعت و دوندگی کافی نیست. جمال شریف داور سوری اگر همه ۷کیلومتر می‌دویدند ۱۴ کیلومتر می‌دوید. آنچه یک داور را به موفقیت می‌رساند درایت و توان فنی او است. فغانی البته داوری است که هر روز تمرین کرده و فوتبال بازی می‌کند. ضمن این‌که سرعت بالایی هم دارم. تعارفی با کسی نداریم اما فغانی در بازی آلمان با مکزیک قضاوتش از خیلی از داوران حاضر در جام بهتر بود و خوشبختانه این موضوع خوب دیده شد. به نظر من با این روند فغانی در دور مقدماتی و بازی‌های همزمان حداقل یک قضاوت دیگر در دور گروهی خواهد داشت و اگر این قضاوتش موفقیت‌آمیز باشد آن وقت می‌توان امیدوار بود که در مراحل بعدی نیز قضاوت کند.»

قضاوت‌های جام‌جهانی

خسروی درباره قضاوت‌های انجام شده در جام‌جهانی تا این مرحله گفت: « تا قبل از بازی ایران برابر اسپانیا هیچ قضاوت تکراری در جام‌جهانی نداشتیم و آندس‌کن‌ها داور اروگوئه‌ای اولین داوری است که برای دومین بار سوت می‌زند. اما درباره قضاوت داوران تا این لحظه باید بگویم به غیر از علیرضافغانی که قضاوت بسیار خوبی داشت جنیدشاکر از ترکیه، نستوپیتانا از آرژانتین، ساندروریکی از برزیل، نواب‌شکرا… از بحرین بهتر از دیگر داوران بودند. اما از داورانی که قضاوت خوبی نداشتند می‌توان به جانلوکاروکی از ایتالیا، آندرس‌کن‌ها از اروگوئه، شیمون‌مارسنیاک از لهستان، سزارآرتورراموس از مکزیک و جوئل‌آگیلار از السالوادور اشاره کرد. دو داور آفریقایی هم یعنی باکاری گاساما از گامبیا و جانی سیکاوه از زامبیا نیز قضاوت‌هایشان مورد مهمی نداشت. با این وجود ما کماکان باید منتظر باشیم تا چند داور مهم دیگر که هنوز قضاوت نکرده‌اند به میدان بیایند. داورانی مثل روشن ایرماتوف ازبکستانی، ریوجی ساتو از ژاپن، مهدی‌عبیدشارف از الجزایر، جان‌پیتی از پاناما، ریکاردو‌مونترو از کاستاریکا، جولیو‌باسکونیان از شیلی، میلورادمازیچ از صربستان، سرگیی کاراسکوف از روسیه، متئولاهوز از اسپانیا هنوز قضاوت نکرده‌اند.»

خسروی همچنین اضافه کرد: «خوشبختانه روند مسابقات هم به گونه‌ای است که داوران آسیایی مثل ایرماتوف و فغانی و شکرا… به دلیل این‌که تیم‌های آسیایی کمی به مرحله بعدی صعود می‌کنند شانس زیادی برای قضاوت دارند.»

اشتباهات داوری

در این جام و تا این لحظه اشتباهات داوری کم نبودند. در دو مورد ویدئوچک به کمک داوران آمده و در یک مورد بازی فرانسه و استرالیا چشم عقاب توانسته در تصمیم‌گیری نقش ایفا کند. در بازی شب گذشته روسیه و مصر هم که ویدئوچک صحنه پنالتی مصر را دید اما در بازی اسپانیا برابر پرتغال پنالتی روی کریس رونالدو کاملاً اشتباه و شبیه‌سازی بود. ضمن این‌که گل دوم کاستا هم روی خطای او به دست آمد. در بازی آرژانتین ایسلند یک هند به اشتباه گرفته نشد و در بازی سوییس برزیل خطای مدافع سوییس کاملاً پنالتی بود که گرفته نشد. این در حالی است که استفاده از سیستم VAR به نظر روی کار داوران تأثیر منفی گذاشته است. خارج از تعصب فغانی تنها داوری بود که ویدئوچک روی کارش تأثیر نگذاشته بود در غیر اینصورت باید بگوییم VAR به داوری لطمه زده است. شاید بهتر بود این سیستم در جام ملت‌ها یا تورنمنت دیگری آزمایش می‌شد بعد به جام‌جهانی می‌آمد.»

داور قدیمی فوتبال ایران در ادامه درباره قضاوت‌های این دوره گفت: «من کار جنید شاکر را پسندیدم و به نظرم سوپراستار حال‌حاضر داوری است. از طرف دیگر فغانی هم لوک خوش‌شانس است و در بازی آلمان برابر مکزیک خدا او را بغل کرد. فغانی امروز به مرحله‌ای رسیده است که وقتی قضاوت می‌کند انگار در پارک شهر ری درحال قدم زدن است. او خیلی راحت و مطمئن قضاوت می‌کند.»

او در انتها درباره این‌که کدام داوران در سطح جهان بوده‌اند که سرعتی بالا مثل فغانی داشته‌اند گفت: «ایرماتوف خیلی سریع است، جمال شریف هم خیلی خوب می‌دوید و کولینا نیز استارت‌های برق آسایی داشت.»