قوه قضاییه و رسیدگی به ۱۶میلیون پرونده تکراری!

قوه قضاییه و رسیدگی به ۱۶میلیون پرونده تکراری! رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از افزایش تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ۱۴۰۰دفتر تا پایان سال خبر داد. به گزارش مهر، حجت الاسلام حمید شهریاری در مراسم رونمایی از سامانه خدمات الکترونیک قضایی گفت: فناوری‌های نوین امروز باعث حضور مردم گرد هم شده […]

قوه قضاییه و رسیدگی به ۱۶میلیون پرونده تکراری!

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از افزایش تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به ۱۴۰۰دفتر تا پایان سال خبر داد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام حمید شهریاری در مراسم رونمایی از سامانه خدمات الکترونیک قضایی گفت: فناوری‌های نوین امروز باعث حضور مردم گرد هم شده است و مردم این نکته را می‌گویند که حاکمیت در عرصه حضور الکترونیک کجای ماجرا قرار دارد.

وی با بیان این‌که یکی از اهدافی که ابزار الکترونیک دنبال می‌کند، رضایت مردم است، گفت: اگر این محقق نشود، فعالیت جهادی به ثمر نمی‌نشیند.

شهریاری در خصوص تحول در قوه قضاییه گفت: تحول وقتی ملموس می‌شود که مردم آن را درک کنند. در راستای خدمات قضایی ضرورتی وجود ندارد که مردم برای دریافت خدمات مسافت طولانی را طی کنند. ‌

وی، یکی از شیوه‌های تحول را تغییر فرایند‌های رسیدگی دانست و افزود: این تغییر باید منجر به رضایتمندی مردم شود. فناوری اطلاعات یگانه ابزار تحول عصر جدید است و قابلیت تغییر ساختار‌ها را دارد و می‌تواند فرایند‌های رسیدگی را از سنتی به نوین تغییر دهد.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، اظهارداشت: اگرچه قانون محدودیت‌هایی را در خصوص ثبت دادخواست‌ها در محل جرم داشت اما دیوان عدالت به دنبال اهمیت دادن مرکز زندگی افراد بود.

شهریاری با بیان این‌که ۳۴۰ دفتر خدمات الکترونیک قضایی در کشور فعال است، گفت: از این تعداد ۷۰ دفتر در تهران فعال است و مردم اکنون با کم‌ترین مسافت می‌توانند خدمات قضایی را دریافت کنند.

وی به سامانه ثنا اشاره کرد و گفت: از طریق این سامانه احراز هویت از پشت سیستم و کامپیوتر انجام می‌شود. ۶ ماهه سوم پس از این سامانه ۳میلیون نفر ثبت نام کردند و در کل بازه زمانی مربوط به این سامانه ۶٫۵ میلیون نفر ثبت نام الکترونیکی داشتند.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تأکید بر این‌که یکی از مصادیق حقوق عامه اهمیت دادن به وقت مردم است، گفت: این‌که مردم هزاران کیلومتر برای ثبت دادخواست به محل قضایی مراجعه کنند احقاق حقوق عامه نیست بنابراین فراهم کردن خدمات الکترونیکی در این عرصه اهمیت فراوانی دارد.

شهریاری با بیان این‌که یکی از مشکلات قضایی افزایش روزافزون پرونده‌های قضایی است، گفت: متأسفانه در سال ٩٦، تعداد ١٦ میلیون و ٣٠٠ پرونده تکراری در قوه قضاییه رسیدگی شد در حالی که تعداد پرونده‌های غیرتکراری (یکتا) تنها ٥ میلیون و ٨٣٠ پرونده بوده است.