حباب مدیریت یا مدیریت حبابی!

حباب مدیریت یا مدیریت حبابی!      البته از اول قرار نبود که این حباب ناچیز و بی‌مقدار کارش به اینجا بکشد! بعداً قرار شد که هر جا که دلش خواست برود! و تره برای هیچ برنامه و تهدید و تطمیع و قول و قرار هم خرد نکند.     لابد دوستان معزز شبه مسؤول با خود […]

حباب مدیریت یا مدیریت حبابی!

     البته از اول قرار نبود که این حباب ناچیز و بی‌مقدار کارش به اینجا بکشد! بعداً قرار شد که هر جا که دلش خواست برود! و تره برای هیچ برنامه و تهدید و تطمیع و قول و قرار هم خرد نکند.

    لابد دوستان معزز شبه مسؤول با خود گفتند یک اختلاف قیمتی را در بازار به حال خودش ر‌ها می‌کنیم و می‌گذاریم چرخی بزند و هر کسی سؤالی کرد و ایرادی گرفت، فرمایش می‌کنیم که این حباب است و ناچیز و فوتش کنیم می‌ترکد! نگران نباشید که پیچش دست خودمان است و یک سوزن مقرراتی از پیش برایش آماده کرده‌ایم که اگر خواست زیاده از حد بزرگ شود با یک حرکت بادش را خالی می‌کنیم و از صفحه اقتصاد محوش می‌کنیم!

     به‌ نظر می‌رسد این سبک و سیاق مدیریت حبابی، یک جای کارش لنگ می‌زند، این چیزی که ما در بازار می‌بینیم دیگر نه حباب است و نه حاشیه بازار، اصل جنس است و با سوزن مقررات خلق‌الساعه که هیچ با تیر و تفنگ هم نمی‌شود از پا انداختش! ما که می‌گوییم آقایان مدیر و مسؤول، در محاسبات ساخت و ساز حبابی خود بیش‌تر از آن‌که از ریاضی و عدد و ارقام و منطق اقتصادی استفاده کنند، از فلسفه و شعر و سخندانی و سیاست‌ورزی استفاده کرده‌اند.

    ظاهراً از اصل و اساس نه حباب و حباب بازی و نه مدیریت حبابی در کار است، آنچه این روز‌ها بیش‌تر از همیشه به چشم مبارکمان می‌آید، حباب مدیریتی است که اقتصاد مریض‌الاحوال را دچار آنفارکتوس نابهنگام کرده و ملت همیشه در صحنه شاهد پرواز قیمتی به جای حباب قیمتی هستند!

    البته ظاهراً این حباب مدیریتی از نوع چسبان و علاقه‌مند به صندلی و میز است و حالا حالا‌ها قرار نیست به پرواز در آید و جا خالی کند و مرغش یک پا دارد و همچنان وعده‌های چند روزه و چند ساعته می‌دهد که قیمت‌ها حباب دارند و همین روزهاست که بترکد و نیست و نابود شود و آنگاه سیاهی بر زمستان خواهد ماند و روزگار گل و بلبل از وسط آن فرتی بیرون می‌زند و همان خواهد شد که باید می‌شد!

    البته ما که می‌گوییم آرزو بر مدیران عیب نیست، آن هم اینچنین آرزوهای زیبا و طلایی و صد البته که بالاخره این روحیه و انگیزه نتیجه خواهد داد و پرنده خوشبختی و شهر و کشور رویایی بالای سر همه به پرواز در خواهد آمد و همگان با شور و شادی شاهد دور و دورتر شدن آن خواهند بود و تبریکات خاصه را تقدیم مام میهن خواهند کرد که چنین حباب‌های مدیریتی تحویل جامعه داده است! خدا به دور…

 

     

 هوشنگ خان