قصه سیندرلا با پایان تلخ

به بهانه تداوم حسرت مسی و رونالدو برای قهرمانی جهان قصه سیندرلا با پایان تلخ با خداحافظی مسی و رونالدو از جام ۲۰۱۸ حسرت این دو ابرستاره برای بردن معتبر جایزه تیمی دنیای فوتبال افزایش یافت. به گزارش سایت نود، با توجه به سن و سال مسی و رونالدو، بعید به نظر می‌رسد فرصت دیگری […]

به بهانه تداوم حسرت مسی و رونالدو برای قهرمانی جهان

قصه سیندرلا با پایان تلخ

با خداحافظی مسی و رونالدو از جام ۲۰۱۸ حسرت این دو ابرستاره برای بردن معتبر جایزه تیمی دنیای فوتبال افزایش یافت.

به گزارش سایت نود، با توجه به سن و سال مسی و رونالدو، بعید به نظر می‌رسد فرصت دیگری برای این دو ستاره برای درخشش در جام‌جهانی باقی بماند و احتمالاً دو تن از بهترین‌های تاریخ دستشان از جام‌جهانی کوتاه می‌ماند. تاریخ فوتبال پر بوده از بزرگانی که در حساس‌‌ترین بازی‌ها، خودشان را نشان دادند؛ افرادی مانند زیدان و پله که در دو فینال جام‌جهانی گل زدند. در جهت مخالف ستارگانی هم بودند که با وجود درخشش فراوان در حسرت فتح جام‌ جهانی ماندند.

مورد عجیب دی استفانو

یکی از بزرگ‌‌ترین ستارگان تاریخ فوتبال که گاهی حتی بالاتر از پله از سوی عده‌ای به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال نامیده می‌شود به خاطر تغییر ملیت‌های متعدد، جام‌جهانی را از لذت درخشش خود محروم کرد. دی استفانو در ۳ تیم ملی اسپانیا، آرژانتین و کلمبیا بازی کرد. در جام‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۵۴، آرژانتین مجوز حضور به دست نیاورد و دی استفانو هم از تجربه بزرگ‌‌ترین فستیوال دنیا محروم شد. در سال ۱۹۵۸، تیم ملی جدید او یعنی اسپانیا نتوانست به جام برگزار شده در سوئد راه یابد. آلفردو سرانجام پس از این‌که اسپانیا را به جام‌ جهانی ۱۹۶۲ برد و البته به دلیل مصدومیت فرصت حضور در این تورنمنت را به دست نیاورد از فوتبال ملی خداحافظی کرد.

نابغه ناکام

میشل پلاتینی به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال فرانسه، اولین برنده ۳ جایزه متوالی توپ طلا بود اما با وجود تشکیل دادن مربع طلایی تیم رویایی دهه ۸۰ کنار ژیرس، تیگانا و فرناندس هرگز به رویای فتح جام‌جهانی نرسید. آلمان دو بار تیم‌های درخشان فرانسه در جام‌های ۸۲ و ۸۶ را شکست داد و دست خروس‌‌ها از جام کوتاه ماند.

۱۴ طلایی

یوهان کرایف با شماره ۱۴ در تیم ملی هلند، بی‌نظیر بود. او آن تیم طلایی لاله‌ها با وجود بازیکنانی مانند رپ، نیسکنز، فن‌هانگم، نانینگا، رنسینبرینگ، هان و بولود را به فینال جام‌جهانی ۱۹۷۴ برد اما تیم مغلوب آلمان میزبان شد و ۴ سال بعد هم خودش به دلیل مصدومیت تنها نظاره‌گر دومین نایب‌قهرمانی متوالی هلند در جام‌جهانی نام گرفت.

پرتغالی اعجوبه

قبل از نسل فیگو و کاستا، یک پرتغالی تا آستانه فتح دنیا پیش رفت. اوزه‌بیوی موزابیکی‌الاصل در جام‌جهان ۱۹۶۶ درخشان بود. گل‌های او، شکست ۳ بر صفر مقابل کره‌شمالی شگفتی‌ساز را به برتری ۵ بر ۳ تبدیل کرد اما انگلیس میزبان در نیمه‌نهایی ترمز برزیل اروپا را کشید. اوزه‌بیو در تنها حضور خودش در جام‌جهانی هر چند بهترین عملکرد تیم ملی کشورش در جام‌جهانی را رقم زد اما با وجود آقای گلی در حسرت جام ماند.

تفنگداران ناکام

تیم ملی هلند یک دهه پس از پایان عصر کرایف با ۳ تفنگدار به نام‌های گولیت، ریکارد و فان‌باستن در اندیشه تسخیر دنیا بود. بهترین فرصت برای این مثلث مخوف، جام‌جهانی ۱۹۹۰ نام داشت. هلند به عنوان قهرمان یورو ۸۸ یکی از بخت‌های قهرمانی جهان بود اما آلمان در بد‌ترین زمان ممکن انتقام شکست در نیمه‌نهایی یورو ۸۸ را گرفت و با برتری دو بر یک در جدال مرحله یک‌هشتم‌نهایی، حذف هلند در پایان یک بازی پربرخورد و جنجالی را رقم زد. ۴ سال بعد، فان‌باستن مصدوم بود و گولیت توسط ادووکات به تیم ملی دعوت نشد. هلند با ریکارد به آمریکا رفت و در مرحله یک‌چهارم‌نهایی به برزیل باخت.

ایتالیایی‌های شکست خورده

نسل طلایی دهه ۹۰ ایتالیا شامل بارزی، مالدینی، باجو و … همیشه پشت سد پنالتی‌‌ها ناکام می‌شد. یک بار در نیمه‌نهایی جام ۱۹۹۰ مقابل آرژانتین، یک بار در فینال جام ۹۴ مقابل برزیل و بار دیگر در یک‌چهارم‌نهایی جام ۱۹۹۸ مقابل فرانسه میزبان، ایتالیا و نسل طلایی‌اش شکست خوردند و امثال مالدیتی تنها چند سال مانده به قهرمانی در جام ۲۰۰۶ حسرت به دل فتح جام‌جهانی ماندند.

… و رائول

درست مانند مالدینی، کاپیتان رائول وقتی از تیم ملی خداحافظی کرد، دوره طلایی اسپانیا از راه رسید. رائول از جام‌جهانی ۱۹۹۸ تا جامجهانی ۲۰۰۶ پای ثابت خط حمله اسپانیا بود اما در اولین تورنمنتی که حاضر نبود، اولین قهرمانی اسپانیا پس از ۴۸ سال انتظار را تماشا کرد.