شفافیت بیش از حد ممنوع !!

شفافیت بیش از حد ممنوع !!      در خبر است که روزی به لطیفی گفتند، یک شیء که هم شفاف است و هم می‌شود از این‌طرفش آن طرف را دید نام ببر و آن ظریف لطیف بلافاصله فرمودند: نردبان!     البته نه هوشنگ‌خان (خودمان را می‌گوییم) و نه اهالی این مملکت محروسه آنقدر‌ها هم دلمان […]

شفافیت بیش از حد ممنوع !!

     در خبر است که روزی به لطیفی گفتند، یک شیء که هم شفاف است و هم می‌شود از اینطرفش آن طرف را دید نام ببر و آن ظریف لطیف بلافاصله فرمودند: نردبان!

    البته نه هوشنگ‌خان (خودمان را می‌گوییم) و نه اهالی این مملکت محروسه آنقدر‌ها هم دلمان برای شفاف‌سازی لک نزده است، البته شفاف‌سازی بسیار چیز خوبی است و باید زمانش را بیش‌تر کنند ولی خیلی کاری به عمقش نداشته باشند، همین چند شرکت بینوایی که سیبل قرار گرفتند و اسامی مدیران و میزان ارز و تخلفاتشان رسانه‌ای شد، کافی به‌نظر می‌رسد، دیگر کاری به‌کار بقیه نداشته باشید، چه بسا خود ما هم در فهرست قرار بگیریم و تشت رسوایی‌مان از بام بر زمین بیفتد! یا فی‌المثل همین شما‌ها که در حال خواندن این مطلب هستید، چرا که نه، مثلاً چه کسی فکر می‌کرد شرکت کشت و صنعت آن هم با مشغله دام و طیور، سر از وارد کردن گوشی آن هم نوع گرانقیمتش در بیاورد، یا از کجا معلوم خود ما که دائم دغدغه و غصه و قصه اقتصاد و معیشت و صنعت را داریم پسرخاله‌ای، پسرعمه‌ای، فک و فامیل مرتبط با اتصالات مربوطه نداشته باشیم که برایمان دلار دولتی کارسازی کند و ما هم با طیب خاطر برویم پی واردات و فروش آن، البته با حساب دلار کف بازار زیرزمینی؟!

    عقل خدادادی ما می‌گوید که کاری به این حرف‌های خوشگل موشگل و شیک و پیک نداشته باش، دستور مافوق و ارشد و بالادست را هم بی‌خیال، چنان با ایمان قلبی بزن دست و پای هر چه شفاف‌سازی و انتشار لیست و نردبان هست به مانند دسته گل بشکن که دیگر این فقره مذمومه شفافیت یک بار برای همیشه حساب کار دستش بیاید و دیگر مزاحم احوال شریفتان نشود!

    به‌ نظر هوشنگ خانی ما می‌رسد که اساساً برخی از کار‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه، مثل همین شفافیت و یا همان برخورد با اخلالگران و یا حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده ایرانی، به قد و قواره ما زار می‌زند و با دستور و ابلاغ و حتی بگیر و ببند نمی‌توان آن را بر تن برازنده کرد و بهتر است قبل از آن‌که دیر شود، در فرهنگستان و لغتنامه‌ها هر چه معنی و مفهوم برای شفافیت نوشته شده است را پاک کرده و جلو آن همان عبارت نردبان را بنویسیم که از این پس همگان بفهمند که منظور از شفافیت چیست و قرار است راه به کجا باز کند!

   

 هوشنگ‌ خان