بررسی خط دفاعی سه‌شیر‌‌ها در آستانه مصاف با کرواسی

تیم ملی انگلیس به دنبال حضور در فینال بررسی خط دفاعی سه‌شیر‌‌ها در آستانه مصاف با کرواسی تیم ملی انگلیس امشب در نیمه نهایی جام‌جهانی به مصاف تیم ملی کرواسی می‌رود. به همین مناسبت نگاهی داریم به خط دفاعی این تیم که یکی از علل اصلی موفقیت سه‌شیر‌‌ها تاکنون بوده است. به گزارش سایت نود، […]

تیم ملی انگلیس به دنبال حضور در فینال

بررسی خط دفاعی سه‌شیر‌‌ها در آستانه مصاف با کرواسی

تیم ملی انگلیس امشب در نیمه نهایی جام‌جهانی به مصاف تیم ملی کرواسی می‌رود. به همین مناسبت نگاهی داریم به خط دفاعی این تیم که یکی از علل اصلی موفقیت سه‌شیر‌‌ها تاکنون بوده است.

به گزارش سایت نود، استفاده از ۳مدافع میانی اتفاق جدید یا نقطه قوتی در دنیای امروز فوتبال محسوب نمی‌شود.

آنتونیو کونته در یوونتوس و این اواخر سرمربیان چلسی و منچستریونایتد در لیگ برتر از ۳مدافع میانی استفاده کردند و نتیجه گرفتند. حتی تیم‌هایی مانند بارسلونا، ۳-۳-۴ محبوب خودشان را به مرور زمان فدای سیستم بازی با ۳مدافع وسط کردند و از برتری عدی با ۳نفر در مرکز خط‌میانی بهره بردند.

بازگشت به دوران هادل

تیم ملی انگلیس آخرین بار در زمان مربیگری گلن‌هادل در جام‌جهانی ۱۹۹۸ از سیستم ۳دفاعی میانی بهره برد و تلاش‌های مک‌لارن در سال ۲۰۰۷ برای احیای این سیستم فاجعه‌ای به تلخی شکست در ورزشگاه ویمبلی مقابل کرواسی و حذف در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۰۸ در پی داشت. به‌طور کلی استفاده از ۳مدافع میانی فوایدی مانند تسلط بر تمام نقاط زمین را دارد. در این حالت، بازیکنان کناری به خوبی مهاجمان دارای توانایی بازی عرضی را مهار می‌کنند و در ضدحملات رقیب، ضمن ایجاد برتری عددی، کنترل بیش‌تری روی توپ حاصل می‌شود؛ به‌خصوص وقتی از خط دفاعی حمله را شروع می‌کنید و هافبک‌هایتان قصد رساندن پاس و کمک به دو مهاجم را دارند. انگلیس با این ترکیب در حال پیشروی است. آمار در مورد ۳مدافع میانی سه‌شیر چه می‌گوید؟

مگوایر؛ رهبر

این بازیکن نه‌چندان خوش قدوقامت و کم‌وزن تا اینجای جام هر توپی مقابلش قرار گرفته را به بهترین نحو دفع کرده و در نبردهای منطقه‌ای پیروز بوده است. مگوایر نه تنها در امور تدافعی بلکه در حملات هم قدرتش را به رخ کشیده است؛ نشان به آن نشان که به سوئد گل زد و پاس گل هم در این جام ارسال کرد. مگوایر فقط یک مدافع نیست. او در خط میانی هم مؤثر واقع می‌شود و در بازی هوایی هم موفق عمل می‌کند. می‌توان از بازیکن لسترسیتی به عنوان یک دیوار نام برد. فراموش نکنید او با برتری در ۳۳ دوئل تن به تن، میانگین ۸ درصد پیروزی در دوئل‌‌‌ها در هر ۹۰ دقیقه را رقم زد و در این زمینه دوبرابر بقیه هم‌‌‌تیمی‌هایش موفق ظاهر شده است.

استونز؛ آماده آماده

هر چقدر مگوایر از سر خودش بهره می‌برد، استونز با مغزش بازی می‌کند.۳۱۹ پاس از ۳۳۹ پاس او در ۵ بازی قبلی در جام‌جهانی سالم به مقصد رسیده و بیش از همه هم‌‌‌تیمی‌هایش پاس موفق داده است. شیوه بازی استونز به نحوی است که پس از گرفتن پاس از هم‌‌‌تیمی‌هایش وظیفه تقسیم توپ را به عهده می‌گیرد. جلو کشیدن تا خط میانی و ارسال بیش‌ترین پاس به مقصد هندرسون از استونز یک چهره برتر می‌سازد. استونز نقش مهمی در موفقیت انگلیس در ضربات شروع مجدد داشت؛ چه با پا و چه با ضربات سرموفقش. استونز با کمک مؤثر به هم‌‌‌تیمی‌هایش به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین مدافعان میانی دنیاست. این مدافع گرانقیمت با ۹۴  درصد پاس سالم در بین تمام بازیکنان انگلیسی دارای سابقه بیش از دو بازی در این جام‌جهانی، صاحب عنوان «دقیق‌‌‌ترین مدافع» است.

واکر؛ جادوی پاها

با وجود میل تهاجمی مگوایر و استونز، واکر برای جلوگیری از به ثمر نشستن ضدحملات رقیب، عقب زمین می‌ماند و دفاع میکند. عده‌ای پس از تغییر پست به توانایی‌های او در جای جدید تردید داشتند اما با وجود اشتباه مسلم در صحنه گل تساوی تونس رفته به رفته بهتر شد. جابه‌جایی‌های مداوم واکر در زمین به تریپیر اجازه حضور در سمت راست تهاجمی انگلیس را می‌دهد و با دخالت مؤثر در میانه میدان در واقع در مرکز زمین برتری عددی ایجاد می‌کند. واکر با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت تا قبل از ثبت شدن رکورد ۳۳کیلومتر بر ساعت از سوی رشفورد در بازی مقابل سوئد، سریع‌‌‌ترین بازیکن انگلیس بود. واکر با وجود وظایف مهم تدافعی از حمله هم غافل نشده و پس از هندرسون که ۳۷پاس داده با ۲۶پاس مؤثر به مقصد یک‌سوم دفاعی رقیب، دومین بازیکن دارای بیش‌ترین پاس مؤثر در زمین حریف محسوب می‌شود. مدافع لحظات اضطراری تیم ملی انگلیس تحت نظر ساوت‌گیت همان مدافع مورد نظر پپ‌گواردیولا شده؛ کسی که توپ‌های سرگردان و از دست رفته را تصاحب می‌کند و در سریع‌‌‌ترین زمان یک موقعیت تهاجمی می‌سازد. جای تعجب ندارد که او بیش از هر بازیکن دیگر تیم ساوت‌گیت، توپ از دست رفته را بازپس گرفته است؛ ۲۸ بار!