کرواسی- دالیچ؛ از جهنم تا بهشت

کرواسی- دالیچ؛ از جهنم تا بهشت ۹ دیدار رسمی برای زلاتکو دالیچ و اکنون بهشتی باورنکردنی که پیش روی این کشور قرار دارد. به گزارش «ورزش سه»، کرواسی در عین ناباوری در آستانه حذف از مرحله نهایی جام جهانی روسیه قرار داشت؛ آنها آغازی بزرگ با ثبت پیروزی ۶ گله مقابل کوزوو داشتند اما ناگهان […]

کرواسی- دالیچ؛ از جهنم تا بهشت

۹ دیدار رسمی برای زلاتکو دالیچ و اکنون بهشتی باورنکردنی که پیش روی این کشور قرار دارد.

به گزارش «ورزش سه»، کرواسی در عین ناباوری در آستانه حذف از مرحله نهایی جام جهانی روسیه قرار داشت؛ آنها آغازی بزرگ با ثبت پیروزی ۶ گله مقابل کوزوو داشتند اما ناگهان ورق برگشت و تا روز پایانی در آستانه عدم حضور در روسیه قرار داشتند.

در گروهی که کوزوو، ترکیه، اوکراین، فنلاند و ایسلند قرار داشتند، این تیم با کاسیچ با ۱۳ امتیاز در صدر گروه قرار داشتند اما ناگهان ورق برگشت و تساوی یک بازی به پایان مقابل فنلاند این تیم را در آستانه حذف قرارداد.

یک انتخاب جاه‌طلبانه از سوی فدراسیون در آستانه بازی سرنوشت مقابل اوکراین همه چیز را تغییر داد. زلاتکو دالیچ که همچنان مشتریان بزرگی را در آسیا به دنبال نام خود می‌دید، روی نیمکت کرواسی حاضر شد. او در ابتدا اوکراین را در پیش داشت تا تیمش را به بزنگاه پلی‌آف بفرستد. دیدار خارج از خانه مقابل این تیم اما ناامیدی را همچنان در اردوگاه شطرنجی‌پوشان شکل می‌داد اما کراماریچ با گل‌های خود در نیمه دوم جدال در کیف شرایط را تغییر داد.

کرواسی راهی پلی آف شد و در این مرحله یونان را پیش روی خود می‌دید. تیمی که به دنبال بازگشت به رقابت جهانی بود اما در بازی رفت مقهور جاه‌طلبی دالیچ و بازیکنانش شد و ۴ گل را پذیرا شد. بازی برگشت با تساوی بدون گل حکم صعود کرواسی داد. آنها از جهنم وارد بهشت شده‌اند.

حضور در گروهی که آرژانتین مدعی، ایسلند شگفتی‌ساز در یورو و سنگال در آن قرار داشتند طبق انتظار جذاب پیش رفت، خصوصاً این‌که آنها با برد باورنکردنی خود مقابل آرژانتین، مسی و هم‌‌تیمی‌هایش را در آستانه حذف از جام قراردادند.

دالیچ تیمش را با ۹ امتیاز به مرحله بعدی رساند تا ستایش همه را در پی داشته باشد.

از اینجا به بعد اما با ماراتن بزرگی برای آنها همراه بود. سرخ و سفیدهای شطرنجی بار‌ها تا آستانه شکست پیش رفتند و بازگشتند. اولین جدال حذفی با دانمارک و صحنه‌های ماندگاری که کسپر اشمایل در ضربات پنالتی خلق کرد و مودریچ را در ثانیه‌های پایانی وقت اضافه ناکام گذاشت و در ادامه نیز روی پنالتی‌‌ها شاید تنها مقابل هم‌‌تیمی‌های بی‌دقتش کم آورد تا کاپیتان کرواسی به همراه دالیچ باز هم جشن پیروزی بگیرند.

اولین ماراتن با ۱۲۰ دقیقه نفسگیر و ضربات پنالتی به پایان رسید.

بازی دوم حذفی این بار مقابل میزبان: روسیه برخلاف عملکرد پرنوسان و دفاعی در مراحل قبلی این بار نمایشی دیدنی به جا گذاشت و بار‌ها کرواسی را تحت تأثیر قرارداد. بازی در وقت‌های عادی به تساوی رسید و در دهمین دقیقه وقت اضافه اما کرواسی را بار دیگر پیش انداخت ولی روسیه نمی‌خواست بازنده باشد در دقایق پایانی کار را به پنالتی کشید تا بار دیگر مودریچ و هم‌‌تیمی‌هایش در آزمونی بزرگ و البته با برتری به‌کار خود پایان دهند و این بار میزبان را کنار بزنند.

سه‌شیر‌ها اما بعد از شکست طلسم حضور در نیمه‌نهایی این بار برای دستیابی به جام امیدوار بودند و با این تفکر به کرواسی رسیده بودند. دالیچ اما شاگردانش را علی‌رغم ترسی که بابت حضور در دو دیدار قبلی در ماراتن ۱۲۰ دقیقه وجود داشت با آمادگی کامل روانه این میدان کرده بود. هر چند در همان دقایق ابتدایی روی ضربه ایستگاهی دروازه خود را باز شده دیدند. تریپین روی این ضربه ایستگاهی در کنار بکهام قرار گرفت تا سه‌شیر‌ها هم برای رسیدن به فینال امیدوار باشند اما کرواسی بعد از گذر از فشار دقایق ابتدایی در نهایت بازی را پایاپای دنبال کرد. کم‌کم جو استادیوم هم متعادل شد، بعد از فرصت‌های مناسبی که هر دو تیم از دست دادند پرسیچ بازی را به تساوی کشاند و بار دیگر سرنوشت کرواسی به وقت اضافه کشیده شد. شاگردان دالیچ اما در وقت اضافه روی ضربه دیدنی مانزوکیچ کار انگلیس را تمام کردند. اکنون سرنوشت برگ تازه‌ای برای آنها نوشته است.

آنها که در جام ۹۸ فرانسه مقابل میزبان شکست خوردند تا ترمز شگفتی‌ساز آنها در مرحله نیمه‌نهایی کشیده شود، اکنون در فینال رقابت جدیدی را برگزار می‌کنند. جایی که ستاره‌های جدید و رویایی بزرگ‌تر از آنچه که در ذهن بلاژویچ و برانکو قرار داشت، در سر دالیچ است و او نمی‌خواهد فرصت بزرگ رویاپردازی مردم کشورش را بر هم بزند.

بلاژویچ چندی پیش مدعی شده بود از افتخارآفرینی کشورش خوشنود است اما نمی‌خواهد کسی رکورد او در سوم کردن این تیم در جام جهانی را در دست بگیرد و از آن عبور کند، اما اکنون دالیچ که همین چند وقت پیش در حوزه خلیج‌فارس حضور داشت با عبور از این رکورد قادر است ثمره‌ای به جا بگذارد که هیچ تیم کهکشانی دیگری از کرواسی قادر به عبور از آن نباشد. دالیچ به دنبال قهرمان کردن کرواسی است و رنگ پاشیدن به رویای مردم کشورش که ۱۲۰ دقیقه در جریان بازی و بیش از ۱۰۰ دقیقه بعد از آن در جشن پیروزی مقابل انگلیس یکصدا فریاد کرواسی سر دادند. او تیمی را در آستانه این عنوان قرارداده که در روز پایانی انتخابی یکی از گزینه‌های حذف لقب گرفته بود. باید برای تماشای رویاپردازی و جاه‌طلبی‌های کرواسی تا فینال ۲۴ تیر ماه لوژنیکی منتظر ماند و دید دالیچ چه در سر خواهد داشت.