یک‌میلیون‌و ۲۹۶۹۲۶ کلاس‌اولی در انتظار مهر

گروه اجتماعی- زمان زیاد تا آغاز بازگشایی مدارس نمانده و امسال نیز همچون سال‌های گذشته کلاس‌اولی‌ها در انتظار بازگشایی مدارس هستند تا برای اولین بار حضور در مدرسه، نشستن سر کلاس درس و محیط مدرسه را تجربه کنند. در همین ارتباط رضوان‌حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در نشستی خبری در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاورد‌ها […]

گروه اجتماعی- زمان زیاد تا آغاز بازگشایی مدارس نمانده و امسال نیز همچون سال‌های گذشته کلاس‌اولی‌ها در انتظار بازگشایی مدارس هستند تا برای اولین بار حضور در مدرسه، نشستن سر کلاس درس و محیط مدرسه را تجربه کنند. در همین ارتباط رضوان‌حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در نشستی خبری در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاورد‌ها و عملکرد یکساله آموزش‌وپرورش به ارایه آخرین اطلاعات و آمار وضعیت کلاس‌اولی‌ها، مدارس ایران و طرح‌های وزارت آموزش‌وپرورش پرداخت.

یک میلیون و ۲۹۶۹۲۶ کلاس‌اولی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش، گفت: در حال‌حاضر یک‌میلیونو۲۹۶۹۲۶ دانش‌آموز کلاس‌اولی ثبت‌نام کرده‌اند. رضوان‌حکیم‌زاده افزود: پیش‌دبستانی و دبستان باید در اولویت شود و یکی از دستاوردهای ما رواج گفتمان شادی و اهمیت کودکی در دوره ابتدایی است. وی گفت: در حال‌حاضر یک‌میلیون‌و۲۹۶هزارو۹۲۶ دانش‌آموز کلاس اول ثبت‌نام کردند و ۷میلیون‌و۸۲۹۳۶۷ نفر در دوره ابتدایی داشتیم. پیش‌بینی ما افزایش۵۰ هزار نفر در ابتدایی است که آمار امیدوارکننده‌ای است. حکیم‌زاده ادامه داد: در پیش‌دبستانی ابلاع دستورالعمل نحوه ثبت‌نام این دوره را داشتیم که مبهم باقیمانده بود و در این دستورالعمل به رسمی بودن این دوره و پذیرش به دو شیوه دولتی و غیردولتی اشاره شده است.

پوشش میانگین ۷۱ درصدی پیش‌دبستانی

وی همچنین به پوشش میانگین ۷۱ درصدی پیش‌دبستانی در کشور اشاره کرد و افزود: در دو استان در نظر داریم پوشش صددرصدی را به صورت پایلوت اجرا کنیم. در برخی استان‌ها هم پوشش پیش‌دبستانی ما ۸درصد است مانند استان سیستان‌وبلوچستان. معاون آموزش ابتدایی به طرح دیگری برای ۳سال اول ابتدایی اشاره و بیان کرد: در نظر داریم امسال در ۳پایه اول که تراکم دانش‌آموزی اجازه اجرای این طرح را بدهد، امسال به جای تکلیف شب ما تکالیف مهارت محور را داریم تا دانش‌آموزان به جای رونویسی از کتاب‌ها از تکالیفی که مهارت‌های زندگی را بالا ببرد استفاده کنیم.

تغییر مشق شب برای دانش‌آموزان اول تا سوم‌ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش از تغییر مشق شب برای دانش‌آموزان اول تا سوم ابتدایی خبر داد و اظهارکرد: در مدارسی که امکان‌پذیر باشد دانش‌آموزان به جای مشق شب مشق مهارت محور داشته باشند. حکیم‌زاده افزود: همچنین برای از پایه چهارم به بعد برنامه ویژه‌ای طی دو ساعت آموزشی در نظر گرفته شده است که مدارس برنامه‌های ویژه‌ای برای آن در نظر می‌گیرند و با مدیر باید مکاتباتی باشد. درباره معلمان پیش‌دبستانی براساس قانون کار باید پرداختی داشته باشند. وی درباره رتبه‌بندی مربیان پیش‌دبستانی، گفت: با توجه به این‌که صلاحیت حرفه‌ای مربیان را پیش‌بینی کردیم مدنظر داریم دستورالعمل داشتیم. حکیم‌زاده در ادامه بیان کرد: آماری از تکرار پایه دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی به صورت دقیق در حال‌حاضر در اختیار ندارم اما باید بگویم بیش‌ترین تکرار پایه را ما در کلاس اول داریم و به صورت اجمالی در مقطع دبستان ۳درصد تکرار پایه را شاهد هستیم. هر کجا دوره پیش‌دبستانی پوشش بالایی دارد، تکرار پایه کاهش پیدا کرده است و یکی از اهداف ما برای بالا بردن نرخ پوشش پیش‌دبستانی، همین کاهش تکرار پایه است.

برنامه آموزش‌وپرورش برای کودکان دیرآموز

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی از برنامه‌های ما برای کاهش تکرار پایه، برنامه‌های جبرانی و مداخله‌ای است اما در عین حال ما کودکان دیرآموز را نیز در مقطع ابتدایی داریم. با سازمان آموزش کودکان استثنایی تعاملاتی انجام شده است تا کودکان دیرآموز را پوشش دهیم اما باید یادمان باشد که این کودکان به زمان بیش‌تری برای یادگیری نیاز دارند. یادگیری آنها معادل ۳دانش‌آموز عادی است. همچنین باید سختی کار معلمان که با این دانش‌آموزان کار می‌کنند نیز پرداخت شود.

اجرای طرح «شهاب» در سال تحصیلی جدید

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اجرای طرح «شهاب» در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: طرح «شهاب» بر عهده مرکز استعدادهای درخشان است و ما متولیان این امر نیستیم اما از آنجا که این سؤال بسیار مهم است و این‌که این طرح از پایه چهارم ابتدایی آغاز می‌شود، به صورت اجمالی به آن پاسخ می‌دهم. این طرح براساس یک مبنای علمی مورد توافق تمام صاحبنظران اجرا می‌شود و ناظر به این مفهوم است که همه هوش‌‌ها و استعداد‌ها باید به رسمیت شناخته شوند و هوش و استعداد تنها در زمینه ریاضی و علوم نیست. حکیم‌زاده ادامه داد: ما از طریق آموزش معلمان، این طرح را پیگیری می‌کنیم و معتقدیم چون سنجش استعداد، مهارت و هوش در پایه‌های متوالی توسط معلمان متعدد شناسایی می‌شود، از دقت بالایی برخوردار و روش علمی خوبی برای شناسایی استعداد برتر دانش‌آموزان است. امسال نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم که با قدرت برای اجرایی کردن کامل طرح «شهاب» با سازمان استعدادهای درخشان همکاری کنیم.

نرخ پوشش تحصیلی در مراکز غیردولتی و دولتی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا مشخص شده است در دوره پیش‌دبستانی، نرخ پوشش تحصیلی در مراکز غیردولتی و دولتی به چه صورت است؟ گفت: در این دستورالعمل مشخص شده است که در چه مناطقی حمایت دولت باید صورت گیرد. به صورت مشخص در مناطق مرزی، روستایی و مناطقی که ضریب محرومیت دارند و همچنین حاشیه‌ شهرهای پرجمعیت، باید پیش‌دبستانی را به شکل حمایت دولتی داشته باشیم. همچنین در مراکز بزرگ شهری که فضای مازاد مدارس دولتی در اختیار پیش‌دبستانی است، نباید با کاهش روبرو باشیم. ما اگر در این بخش غفلت کنیم، حتماً درصد نرخ پوشش پیش‌دبستانی کاهش پیدا می‌کند. آرزوی من این است که یک روز پیش‌دبستانی دوره رسمی، اجباری و رایگان در آموزش‌وپرورش باشد. وی در ادامه درباره نرخ ثبت‌نام خالص دوره ابتدایی افزود: در دوره ابتدایی، نرخ ثبت‌نام خالص ۹۸٫۱۳ درصد است و نرخ ثبت‌نام خالص پایه اول ۹۷٫۱۶ درصد. بررسی کرده‌ایم در جاهایی که مشکل پوشش داریم، تنها مسائل اقتصادی دخیل نیست. ما ۴استان را به صورت نقطه به نقطه بررسی کرده‌ایم تا همه عوامل زمین‌های را که برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه مؤثر است، شناسایی کنیم و مشاهده کرده‌ایم که عوامل فرهنگی و اجتماعی نیز موانع دیگری در این راه است. در واقع عدم حضور دانش‌آموز در مدرسه به نبود معلم و مدرسه مربوط نیست. در این راستا از حضور شخصیت‌های دینی و تأثیرگذار مناطق برای توجیه خانواده‌ها بهره‌ برده‌ایم.

تقارن مهر با ماه محرم

حکیم‌زاده در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه روز اول مهر که مقارن با ماه محرم است، بیان کرد: برای شروع سال تحصیلی، ما تابع نظر وزارتخانه هستیم و منتظر تصمیم‌گیری آنها هستیم. اگر قرار باشد اول مهر روز رسمی بازگشایی مدارس باشد که ما ایام محرم را پشت سر می‌گذاریم، برنامه‌های ما متناسب با همان ایام انجام می‌شود. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از سازمان امور استخدامی کشور تصریح کرد: تراکم دانش‌آموزی یکی از چالش‌های ما در دوره ابتدایی است که نرخ نیروی انسانی مورد نیاز که براساس نشانگرهای ارزشیابی باید در سه سطح کلانشهر‌ها و شهرهای کم‌جمعیت و محروم و روستایی جداگانه بررسی شود، هم‌پوشانی ندارد. ما به هیچ وجه نباید میانگین تعداد معلمان ابتدایی و تعداد دانش‌آموزان را در مجموع به دست بیاوریم چرا که تأکید شده است حداکثر تراکم جمعیت در دوره ابتدایی ۲۶ نفر است اما در این محاسبه به آن سه سطحی که گفتم توجه نشده است. ما ۵۷ هزار و ۹۶۰ کلاس درس داریم که بین ۲۶ تا ۳۰ نفر جمعیت دارند. ۵۶ هزار و ۶۳۴ کلاس داریم که بین ۳۱ تا ۳۵ دانش‌آموز دارد. ۲۲ هزار و ۲۴۳ کلاس درس بین ۳۶ تا ۴۰ دانش‌آموز و ۱۸۱۷ کلاس بین ۴۱ تا ۴۵ دانش‌آموز دارد. وی خاطرنشان کرد: ۱۴۰ کلاس درس در نظر گرفته شده که بیش از ۴۵ دانش‌آموز ظرفیت دارد. اگر سازمان امور استخدامی این نشانگر‌ها را مورد توجه قرار ندهد، ما همچنان چالش تراکم دانش‌آموز را در مقطع ابتدایی داریم، درحالی‌که در سند تحول بنیادین تأکید شده است که اختصاص منابع به مقطع ابتدایی باید در اولویت باشد.