آموزش وپرورش از سال ۱۳۴۳ با کسری بودجه مواجه است!

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش آموزش وپرورش از سال ۱۳۴۳ با کسری بودجه مواجه است! مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش با بیان این‌که آموزش و پرورش از سال ۱۳۴۳ با کسری بودجه مواجه بوده، گفت: بحث استانی شدن اعتبارات جدی […]

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش

آموزش وپرورش از سال ۱۳۴۳ با کسری بودجه مواجه است!

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش با بیان این‌که آموزش و پرورش از سال ۱۳۴۳ با کسری بودجه مواجه بوده، گفت: بحث استانی شدن اعتبارات جدی شده است.

به گزارش مهر، رضوان حکیم‌زاده در هفدهمین جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش گلستان با بیان این‌که مدرسه فراتر از چند کلاس درس است و جایی است که تربیت دانش‌آموزان منطبق با سند تحول بنیادین باید در آن اتفاق بیفتد، گفت: برای پیاده کردن این سند در مدارس، نباید مدرسه را محدود به چند کلاس درس دانست.

وی افزود: راهبران آموزشی در مناطق محروم و گروه‌های آموزشی در شهرها، عناصر کیفیت بخشی به آموزش هستند و نقش کلیدی در زمینه تعلیم و تربیت را برعهده دارند و باید به نقش کلیدی آنها توجه ویژه داشته باشیم.

سختی کار در مدارس استثنایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که همکاری‌های خوبی با سازمان آموزش و پرورش استثنایی صورت گرفته است، گفت: سختی کار و تراکم کلاس درس در مدارس استثنایی باید با جدیت دنبال شود.

وی تعلیم عشق ورزیدن به زندگی و انجام تکالیف مهارت محور را در دوره ابتدایی یک ضرورت دانست و اظهارکرد: در دوره ابتدایی باید رقابت‌ها را به رفاقت‌ها و نیز به رغبت‌ها تبدیل کرد، از این رو جشنواره‌ها هرگز نباید به دلیل رقابت، از اصالت خود فاصله بگیرند.

رویکرد عادی‌سازی؛ یک رویکرد جهانی

مجید قدمی، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور نیز در این جلسه با بیان این‌که خدمات حمایتی برای دانش آموزان استثنایی دیده شده است، اظهارکرد: سازمان استثنایی براساس اصل تفاوت‌های فردی بنیان شده است.

وی رویکرد عادی‌سازی را یک رویکرد جهانی دانست و گفت نگاه و رویکرد ما در آموزش و پرورش استثنایی، رویکرد تلفیقی است.

قدمی طرح سنجش را از مهم‌ترین اقدامات آموزش و پرورش ذکر کرد و گفت: دستاوردهای سنجش حتی می‌تواند در حوزه بهداشت کشور مؤثر باشد.

بحث استانی شدن اعتبارات جدی است

مهرداد خان‌ماکو، مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: بحث استانی شدن اعتبارات جدی شده است که خوشبختانه ظرفیت و پتانسیل خوبی در این زمینه در استان گلستان وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که باید اعتبارات آموزش و پرورش آسیب‌شناسی شود، گفت: ۹۵ درصد اعتبارات ما دولتی و ۵درصد دیگر اختصاصی است که از این میزان ۹۸ درصد صرف هزینه‌های پرسنلی و تنها دو درصد صرف حوزه کیفیت بخشی آموزش می‌شود.

وی با آسیب‌شناسی اعتبارات آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش از سال ۱۳۴۳ تاکنون با کسری بودجه مواجه بوده و هیچ تناسبی بین فعالیت‌های آموزش و پرورش و برنامه‌های این دستگاه با بودجه‌ای که به آن تعلق می‌گیرد، وجود ندارد.

خان ماکو با اشاره به لزوم داشتن برنامه توسعه‌ای گفت: استان‌ها باید برنامه توسعه‌ای داشته و برنامه محور باشند. وی همچنین گفت: رتبه‌بندی فرهنگیان به دولت ارایه شده و امیدواریم که در پاییز امسال این طرح اجرایی شود.

بحث نیروی انسانی بحث بسیار جدی است

اسفندیار چهاربند در هفدهمین جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش گلستان بیان‌کرد: بحث نیروی انسانی بحث بسیار جدی است و ساماندهی نیروی انسانی یک نکته کلیدی در این زمینه است.

وی ادامه‌داد: تمام مصوبات، باید طرح توجیهی که در آن میزان منابع و نیروی انسانی داشته باشد را به همراه خود داشته باشند. تمام طرح‌هایی که به اسم کیفیت تصویب می‌شوند باید پیوست نیروی انسانی داشته و منابع آن مشخص باشد.

رییس مرکز منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش کشور اضافه‌کرد: تمام مجوز‌هایی که برای نیروی انسانی به آموزش و پرورش داده می‌شود همواره برای جذب معلم است.

چهاربند با اشاره به این که هسته اصلی مدرسه، کلاس درس است، گفت: مدرسه یک سازمان است که قلب آن کلاس درس است، از این رو فرایند یاددهی-یادگیری که در کلاس درس اتفاق می‌افتد باید از دانش‌آموزان و معلم پشتیبانی کند.

وی ادامه‌داد: اختصاص نیرو در دیگر پست‌های شاغل در آموزش و پرورش نباید به معلم و حضور معلمان در کلاس درس آسیب بزند و برای ما اولویت اصلی حضور معلم در کلاس درس است.

شروع تحول در منابع انسانی از دوره ابتدایی

یوسف نجفی، معاون حقوقی و امور مجلس نیز در ادامه این جلسه اظهارکرد: تحول در منابع انسانی به عنوان قالب ثروت از آموزش و پرورش و در آموزش و پرورش از دوره ابتدایی شروع می‌شود.

وی ادامه‌داد: در آموزش و پرورش، کلاس درس پایتخت دانش و تربیت است.

نجفی افزود: مدرسه مکانی است که باید در آن ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد از این رو بهترین نیرو‌ها باید در مدرسه حضور داشته باشند. معلم محور اصلی تحول در فرایند یاددهی و یادگیری است و هرگز به معلم نباید نگاه کارمندی داشت چرا که معلم یک هویت علمی و تربیتی دارد.

وی همچنین اظهارکرد: لایحه رتبه‌بندی و نظام پرداخت هماهنگ معلمان هفته گذشته به دولت ارسال شده است. پشتوانه اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آیین‌نامه اجرایی بند «هـ» در حال تدوین است و اجرای این طرح یک انقلاب مالی در آموزش و پرورش ایجاد خواهد کرد. آموزش و پرورش نباید بپندارد که مسؤول تعیین هدف‌ها و چشم‌اندازهاست، چرا که این موضوع برعهده حاکمیت است و با همین نگاه مجلس شورای اسلامی محل تدوین احکام توسعه است و دولت وظیفه اجرایی کردن این برنامه را برعهده دارد.