ضرورت تغییر جنس مهریه!

از «بله‌برون» تا میله‌های زندان ضرورت تغییر جنس مهریه! گروه اجتماعی- یک جعبه شیرینی و یک دسته گل، خواستگاری و بحث داغ مهریه و البته ضرب‌المثل معروف کی داده، کی گرفته. اگر از کسانی که پشت میله‌های زندان گذران می‌کنند برای دادن مهریه؛ بپرسی، می‌گویند: هم می‌دهند و هم می‌گیرند! فارغ از بحث مهریه! دوران […]

از «بله‌برون» تا میله‌های زندان

ضرورت تغییر جنس مهریه!

گروه اجتماعی- یک جعبه شیرینی و یک دسته گل، خواستگاری و بحث داغ مهریه و البته ضرب‌المثل معروف کی داده، کی گرفته. اگر از کسانی که پشت میله‌های زندان گذران می‌کنند برای دادن مهریه؛ بپرسی، می‌گویند: هم می‌دهند و هم می‌گیرند!

فارغ از بحث مهریه!

دوران آشنایی بین دو زوج، دورانی است شیرین که معمولاً دختر و پسر فارغ از مسایلی همچون مهریه به گشت و‌گذار می‌روند و با گرفتن عکس‌های عاشقانه، سعی می‌کنند لحظات طلایی قبل از آغاز زندگی مشترکشان را ثبت کنند. لحظاتی که دو نفر انگار پایشان روی زمین بند نیست و از خوشبخت کردن همدیگر سخن به میان می‌آورند. از قدیمی‌ها که بپرسی می‌گویند تا زیر یک سقف نروی نمی‌توانی آن‌طور که باید همسرت را بشناسی. به هر حال دو طرف بعد از شناخت نسبی برای یک عمر با هم بودن ابراز علاقه می‌کنند و این یعنی: خواستگاری.

خواستگاری و تعیین مهریه

پاشنه‌آشیل تمامی مشکلات طلاق از همین مراسم خواستگاری شروع می‌شود. تعداد سکه‌هایی که داماد باید پرداخت کند، در جلسه خواستگاری مطرح می‌شود. جایی که بزرگ‌تر‌ها ضرب‌المثل مهریه را کی داده و کی گرفته را بر زبان جاری می‌کنند و داماد را در تنگنا قرار می‌دهند؛ تنگنایی که ممکن است بعد‌ها همان‌طور که ذکر شد، پایانش میله‌های زندان باشد! تعیین تعداد سکه بعد از مراسم خواستگاری و در جلسه «بله برون» انجام می‌شود و معمولاً با چشم و هم چشمی با دیگر اقوامی که قبلاً این مراحل را سپری کرده و ازدواج کرده‌اند، مشخص می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا دامادی که سرخوش در رویای آغاز زندگی است، بدون داشتن مبلغ مهریه که عندالمطالبه نیز هست، تن به آن دهد.

آغاز تفاوت‌ها با ازدواج

اما داستان وقتی به وجود می‌آید که دو طرف زیر یک سقف می‌روند و باید که یک عمر به همسرداری بپردازند. مسلماً هر کسی تا قبل از ازدواج داستان زندگی مشخصی دارد؛ یکی در خانواده‌ای سنتی رشد کرده و دیگری در خانواده‌ای بیزار از سنتی بودن. یکی در خانواده‌ای مذهبی رشد کرده و دیگری در خانواده‌ای غیرمذهبی. اگر مشکلات جنسی و عقاید هر فرد را در کنار اینها بگذاری می‌توانی به علل اکثر مشکلات زناشویی برسی. مشکلاتی که بعضاً کار را به طلاق می‌رسانند و این یعنی پرداخت مهریه‌ای که سال‌ها است از پول نقد تبدیل به سکه شده است.

افزایش قیمت سکه

طی سال‌های اخیر سکه افزایش قیمت وحشتناکی را پست سر گذاشته است. مثلاً قیمت سکه در سال ۸۷، ۲۷۰ هزار تومان بوده و اکنون به بالای ۴ میلیون تومان رسیده است! افزایش قیمتی وحشتناکی که با رشد هر روزش داغ زندانیان مهریه را بیش‌تر می‌کند.

رشد چشمگیر تعداد زندانیان مهریه

در همین ارتباط ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه اعلام‌کرد: ابتدای امسال تعداد زندانیان مهریه ۲۹۷۸ نفر بود که به دلایلی مثل افزایش قیمت سکه تعداد این زندانیان رشد ۴۰ درصدی داشته و در مقایسه با‌ آمار سال ۹۳ تعداد این زندانیان ۷۱ درصد بیش‌تر شده است. مهریه‌های پرداخت نشدنی تا سال‌های قبل فقط یک معضل بزرگ بود اما هزینه‌های سنگین قضایی و پیگیری‌های انتظامی و البته رشد ۷۱ درصدی این بدهکاران این روز‌ها موضوع مهریه را به یک بحران تبدیل کرده است. با مقایسه تعداد زندانیان مهریه در ۵ سال اخیر (به جز سال ۱۳۹۶ که تغییر چندانی در مورد آن ثبت نشده) شاهد رشد روزافزون این بدهکاران مالی هستیم؛ به نحوی که از تعداد دو هزار و ۱۴۸ زندانی در فروردین سال ۹۳ امروز در یک روند افزایشی بدهکاران مهریه رشدی دو برابری داشته‌اند.

دستور رییس دستگاه قضا

هفته گذشته آیت‌ا…‌صادق‌آملی‌لاریجانی، رییس قوه قضاییه در قبال محکومان تأدیه مهریه براساس تعداد سکه طلا بخشنامه‌ای را صادر کردند، طبق آن رؤسای کل دادگستری استان‌های کشور عهده‌دار شده‌اند تا محاکم خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی به درخواست تعدیل محکومان مهریه را رسیدگی کنند.

تغییر جنس مهریه

حال با این اوصاف تنها می‌توان امیدوار بود که کم‌کم خانواده‌ها جنس مهریه را از سکه به موارد دیگر تغییر دهند تا بعد‌ها مشکلات جدی نداشته باشند. وقتی که در اکثریت موارد هم عروس می‌داند، داماد توان پرداخت آن را ندارد و هم داماد می‌داند که قادر به پرداخت میزان مهریه تعیین شده نیست، آیا این مهریه باطل نیست؟! شاید بهتر باشد همانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، دختر و پسر بعد از ازدواج مجبور باشند تا دارایی خود را به صورت مساوی بین هم تقسیم کنند.