گران کنیم تا ارزان شود!

گران کنیم تا ارزان شود!     در خبر‌ها آمده است که مسؤول کمیسیونی در اتاق تهران فرمایشی بس شگفت‌انگیز و خردمندانه فرموده‌اند که زبان در بیان آن قاصر است! ایشان با توجه به تجارب و تخصص و البته یک دنیا خردمندی و انصاف فرموده‌اند که اگر قیمت خودرو را از درب کارخانه گران کنیم، قیمت […]

گران کنیم تا ارزان شود!

    در خبر‌ها آمده است که مسؤول کمیسیونی در اتاق تهران فرمایشی بس شگفت‌انگیز و خردمندانه فرموده‌اند که زبان در بیان آن قاصر است! ایشان با توجه به تجارب و تخصص و البته یک دنیا خردمندی و انصاف فرموده‌اند که اگر قیمت خودرو را از درب کارخانه گران کنیم، قیمت خودرو در بازار ارزان می‌شود زیرا که گرانی در بازار، کار واسطه‌هاست و با این کار واسطه‌ها از دور خارج می‌شوند و در نتیجه قیمت ارزان می‌شود!

    با عنایت به این فرمایش حکیمانه، بنده پیشنهاداتی در راستای همین دست فرمانی که ایشان در پیش گرفته‌اند، دارم که به حضور اعلام می‌کنم.

۱- از آنجا که برخی واسطه‌های سودجو داروهای کمیاب را زودتر از بقیه از داروخانه‌ها می‌خرند و بعد به قیمت خون ابوی بزرگوارشان در کف بازار می‌فروشند، بهترین راه‌حل این است که دارو‌ها از روی پیشخوان داروخانه‌ها گران شود و با قیمت کف بازار برابری کند تا بدینوسیله هم دارو در داروخانه‌ها کمیاب نباشد و هم واسطه‌ها حذف شوند و هم فرانشیز و حق فنی به قیمت اضافه شود و در نتیجه قیمت داروهای کمیاب کاهش پیدا کند!

۲- با توجه به این‌که میوه و صیفی‌جات با قیمت ارزانی از باغدار و کشاورز خریداری می‌شود و بعد به خاطر چندین و چند واسطه و دلال و بنگاه‌دار و خرده‌فروش، به چند برابر قیمت خرید به دست مصرف‌کننده می‌رسد، در صورتی‌که قیمت درب باغ با قیمت بازار برابر شود و از همان اول چند برابر فی بخورد، قطعاً قیمت میوه و صیفی‌جات کاهش چشمگیری خواهد یافت!

۳- در بورس کالا و ایضاً انرژی دیده شده است قیمتی که نهایی می‌شود خیلی کم‌تر از قیمتی است که مصرف‌کننده و یا تولید‌کننده بینوا در کف بازار باید پرداخت کند، بنابراین اصلح آن است قبل از اعلام فروش کالایی در این بورس‌ها، ابتدا قیمت کف بازار کشف شود! و بعد به‌عنوان قیمت پایه آن کالا در بورس اعلام شود تا بدینوسیله قیمت در همان سر در بورس متعادل شده و در کل قیمت‌ها در بازار کاهش یابد!

۴- می‌دانیم که بنزین به خارج قاچاق می‌شود، طلا هم همینطور، با توجه به این‌که امکان جلوگیری از قاچاق را نداریم و یا نمی‌توانیم داشته باشیم! قیمت‌ها را در داخل آنچنان گران کنیم که دیگر به صرفه دلالان نباشد که آن را قاچاق کنند و بدینوسیله دودمان قاچاقچی و واسطه‌ها را بر باد فنا داده و در نهایت قیمت‌ها ارزان شود!

۵- از آنجا که پوشاک و البسه و کلی چیز دیگر به داخل قاچاق می‌شود و یا نمی‌توانیم و یا نمی‌خواهیم جلو آن را بگیریم، بهتر است به تولید‌کنندگان خارجکی دستور مؤکد دهیم که قیمت‌هایشان را چند برابر کنند تا این مشکلات هم به خوبی و خوشی حل و فصل شود و قیمت‌ها مفت ‌شود!

به نظر هوشنگ خانی ما، بسیاری از معضلات و مشکلات اقتصادی کشور با این روش ابداعی به سرعت مرتفع می‌شود و البته با کمی هوش و خلاقیت می‌توان این راهکار مترقی را در حوزه‌های دیگر هم تسری داد، البته در این خصوص مثال‌های متعددی را می‌توان بیان کرد، ولی از آنجا که نخبگان و حکیمان بزرگی همانند برادر عزیزمان در کمیسیون تسهیل کسب و کار وجود دارند بهتر است کار را به ‌کاردان بسپاریم تا چنین افرادی راه‌حل‌های نبوغ‌آمیز ارایه دهند که این کار به ثواب نزدیکتر است!

هوشنگ خان