قدرت خرید مردم منفی نشده است‌!

قدرت خرید مردم منفی نشده است‌!      یکی از بزرگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فرمایش کرده‌اند که قدرت خرید مردم کم شده ولی منفی نشده است! این‌که اگر بخواهیم این سخن گهربار را ترجمه کنیم علی‌القاعده باید هم ادبیات فارسی و هم اصول اقتصادی را به چالش بکشیم، مد نظر هوشنگ‌خانی ما نیست! اما آن‌که […]

قدرت خرید مردم منفی نشده است‌!

     یکی از بزرگان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فرمایش کرده‌اند که قدرت خرید مردم کم شده ولی منفی نشده است! این‌که اگر بخواهیم این سخن گهربار را ترجمه کنیم علی‌القاعده باید هم ادبیات فارسی و هم اصول اقتصادی را به چالش بکشیم، مد نظر هوشنگ‌خانی ما نیست! اما آن‌که ما از این فرمایش دستگیرمان شد این است که علی‌الحساب باید همه امور و برنامه‌ها بدون هیچ‌گونه تغییر و اصلاحی به جلو برود چون هنوز برای مردم قدرت خرید مانده است، و اگر روزی از روز‌ها مردم بینوا دیگر توان خرید هیچ چیزی را نداشتند و البته به فروش فرش و یخچال و تلویزیون خانه خود پرداخته و حضرات، منفی شدن قدرت خرید را به عینه مشاهده کردند، آن وقت است که دست از روی دست برداشته و فکری به حال خلق‌ا… می‌کنند! چون تا آن موقع لابد اشکال شرعی دارد که به داد ملت بینوا رسیده و برنامه و نظارت و بازرسی مشعشع خود را بازنگری کنند و این شیر تو شیری قیمتی و هرکی به هرکی بودن نرخ‌گذاری و فروش و خرید را سامان بدهند!

    اینجوری که ما در کف بازار می‌بینیم شواهد نشان می‌دهد که روش قیمت‌گذاری به کل تغییر کرده است، از دولت و ملت گرفته تا کسبه و تاجر و تولید‌کننده و توزیع‌کننده، هر روز صبح و بنا بر این‌که از دنده راست بلند شده‌اند و یا چپ، نگاهی خریداری به قیمت اجناس خود می‌اندازد و نیم نگاهی هم به وضعیت خریداران و خوب که اوضاع را وارسی کردند، از چند تا چندین درصد، قیمت کالاهای خود را بالا می‌برند و اگر کسی معترض نشد و مشتری‌ها شاکی نشدند و البته دستگاه‌های نظارت و بازرسی و تعزیرات هم گیر و گوری ندادند که هیچ، فردا و فرداهای دیگر هم اینکار را انجام داده و به‌صورت خودجوش نسبت به کنترل و تعادل بازار همت می‌گمارند! و اگر هم غیر این شد و سر و صدایی بلند شد و دستگاهی به وظیفه ذاتی خود عمل کرد و آنها را به پای میز حساب کشید، دلایلی مانند گرانی مواد‌اولیه و بالارفتن قیمت خرید و نایاب شدن اجناس و نمی‌دانم اشتباه تایپی و حمله سایبری و خودسری کارمند فروش و حواس پرتی شاگرد پادو و کلی توجیه ریز و درشت می‌آورند و اگر زورشان رسید قیمت جدید را به کرسی می‌نشانند و اگر زور نرسید بر می‌گردند سر خانه اول، البته بدون آن‌که آب در دلشان تکان بخورد و خدای ناخواسته احوالشان مکدر شود!

     ناگفته مشخص است که این اره‌کشی و دعوا بر سر لحاف ملا به‌طور کامل تحت کنترل و نظارت برنامه‌ریزان محترم است که مبادا قدرت خرید منفی ظهور پیدا کند و حتی‌المقدور سعی می‌کنند قدرت خرید را در همان محدوده صفر هم که شده نگهدارند، ولی نگذارند منفی شود!

    هوشنگ‌خان ضمن تقدیر و تشکر از این همه نظارت و بازرسی و حواس جمعی برنامه‌ریزی و دوستان تعزیراتی و همه دوستان و آشنایان و کلیه فامیل‌های وابسته به اطلاع می‌رساند که مراسم یادبودی برای این عزیز از دست شده و اقتصاد به فنا رفته و کشتی به گل نشسته، هر روز و هر لحظه در کلیه منازل مسکونی ملت غیور و همیشه در صحنه برقرار بوده و هزینه مراسم به منظور جلوگیری از منفی شدن قدرت خرید به اداره آمار و اطلاعات آن سازمان مربوطه اهدا شده که عنایت کرده و مراسم شتر دیدی ندیدی را به جا آورند و هیچگاه اجازه ندهند اطلاعات غلط به کامپیوترهایشان داده شود و خدای ناخواسته آمار، قدرت خرید منفی را نشان دهد!

باقی، بقایت …

هوشنگ خان