تمرکززدایی وارونگی هوا!

تمرکززدایی وارونگی هوا!      بسیار شاد و مسروریم که در راستای تمرکززدایی و انتقال موضوعات مختلف از مرکز و پایتخت، فعالیت‌های چشمگیری در حال انجام می‌باشد. به هر حال این‌که همه مباحث اجرایی و سیاسی و اقتصادی و… و ذالک در پایتخت متمرکز شده و شهرستان‌ها دسترسی و قدرت مؤثری در آنها نداشته باشند چیز […]

تمرکززدایی وارونگی هوا!

     بسیار شاد و مسروریم که در راستای تمرکززدایی و انتقال موضوعات مختلف از مرکز و پایتخت، فعالیت‌های چشمگیری در حال انجام می‌باشد. به هر حال این‌که همه مباحث اجرایی و سیاسی و اقتصادی و… و ذالک در پایتخت متمرکز شده و شهرستان‌ها دسترسی و قدرت مؤثری در آنها نداشته باشند چیز خوبی نیست و این‌که دیده می‌شود بالاخره مسؤولان محترم با تلاش بی‌وقفه در حال تمرکززدایی هستند، بسیار خوب و پسندیده است!

فی‌المثل همین وارونگی و آلودگی هوا، تا چند سال پیش همه شاهد بودیم که فقط در تهران این پدیده رخ می‌داد و بقیه کشور از حضور و بروز این اتفاق بی‌بهره بودند که با اهتمام جدی که مسؤولان به خرج دادند و با اجرای برنامه‌های مؤثر در افزایش خودرو‌های تک سرنشین، دودزا و همچنین عدم الزام کارخانه‌ها به استفاده از فیلترهای مناسب و حذف بخش قابل توجه‌ای از فضای سبز از طریق ایجاد بحران آب و بها ندادن به طرح‌های مختلف زیست‌محیطی، موفق شدند ضمن تمرکززدایی وارونگی و آلودگی، آن را به اقصا نقاط کشور گسترش داده و همه شهرهای بزرگ را به شرایط ناسالم و اضطرار و بحران نزدیک کنند.

    واقعیت این است که درست است که توسعه وارونگی و آلودگی هدف بزرگی بود که محقق شد، اما به‌نظر هوشنگ‌خانی ما عدم اعلام رسمی آن در شرایطی که برخی شهر‌ها حتی از تهران هم پیشی گرفته‌اند و زودتر و عمیق‌تر و گسترده‌تر شاهد آن هستند و این‌که مسؤولان شهری به‌خاطر آن‌که خدای ناخواسته حمل بر ریا و ظاهرفریبی نباشد و شهروندان فکر نکنند که همه این کار‌ها برای عوامفریبی است، حتی حاضر نیستند موفقیت‌های چشمگیر خود را در این زمینه گردن گرفته و به نام خود سند شش‌دانگ منگوله‌دار بزنند، بسیار زیبا و پسندیده است!

    جای بسی افتخار است که اینچنین مسؤولان دلسوز و بی‌ریایی وجود دارند که علی‌رغم سال‌ها تلاش بی‌وقفه برای بهبود و ارتقای آلودگی و کاهش روزهای سالم و اجرای برنامه مترقی باری به هر جهت! همچنان بر عهد خود با مردم استوار بوده و اجازه نمی‌دهند حتی دستگاه‌ها و مونیتور‌ها و نرم‌افزارهای مربوطه در روزهای اضطرار و بحران و جولان سموم و ذرات معلق و سرب و دود، موفقیت‌های ایشان را به نحو مطلوب به سمع و نظر شهروندان محترم برسانند!

هوشنگ‌خان ضمن اعلام ناخالصانه‌‌ترین و دودزا‌‌ترین سلام‌ها و درود‌ها به همه وارونه‌های مسؤول و مسؤولین وارونگی و در حالی که سرفه و نفس تنگی امانش را بریده است و در سطح جامعه مشکلات تنفسی و قلبی و سرگیجه و سوز چشم و اینگونه دستاوردهای ارزشمند به‌صورت گسترده کودکان و جوانان و پیران را مجذوب خود کرده است، علی‌رغم آن‌که شاهد تلاش‌های بی‌وقفه مسؤولین بوده و این زحمات را به اجر می‌گذارد، امید دارد که در روزگار بی‌آبی و بی‌بارانی، بادی، تندبادی چیزی وزیدن گرفته و برای چند روزی این آلودگی و سم و سرب را از شهر و دیار دور کند زیرا که معتقد است مردم شهر متأسفانه ظرفیت این همه خوشی و آلودگی مفرط و ناگهانی را ندارند و بیم آن می‌رود که خدای ناخواسته امر بر ایشان مشتبه شده و وارونگی و دود و دم را حق مسلم خود دانسته و در زمان‌های پاکی و سالمی هوا، متعرض مسؤولان شوند و موجبات زحمت این بزرگواران را فراهم کند!

البته اگر امکان آن بود که باد و تندباد همان‌گونه که آلودگی را با خود می‌برد، مسؤولان محترم مؤثر بی‌ریا را هم با خود به دیگر سرزمین‌ها می‌برد تا ایشان در آنجا منشأ خدمت شوند، بسیار عالی می‌شد و مصداق به یک کرشمه برآید دو ناز، محقق می‌گشت و بلاد دوردست و آن‌ور آبی و حتی کفر به عینه می‌دیدند که ما حتی حاضریم از بهترین، عجیب‌‌ترین و غیرقابل باور و محتمل‌‌ترین مسؤولان هم بگذریم تا دیگران نیز چون ما به شرف حضور ایشان نائل گردند.

                                                 هوشنگ خان