دروس دانشگاهی به درد نمی‌خورد!

دروس دانشگاهی به درد نمی‌خورد!      جناب سورنا خان ستاری فرمایش کرده‌اند که اغلب دروس دانشگاهی به‌ درد نمی‌خورد!! براساس آنچه فرهیخته گرانقدر نخبه‌پرور فرمایش کرده‌اند قبل از هر چیز ایشان باید تکلیف جنابشان را با بنیاد نخبگان و معاونت علمی و فناوری معلوم کنند و با بیان مرزبندی‌های مربوطه تکلیف ما را هم کمی […]

دروس دانشگاهی به درد نمی‌خورد!

     جناب سورنا خان ستاری فرمایش کرده‌اند که اغلب دروس دانشگاهی به‌ درد نمی‌خورد!! براساس آنچه فرهیخته گرانقدر نخبه‌پرور فرمایش کرده‌اند قبل از هر چیز ایشان باید تکلیف جنابشان را با بنیاد نخبگان و معاونت علمی و فناوری معلوم کنند و با بیان مرزبندی‌های مربوطه تکلیف ما را هم کمی تا قسمتی معلوم کنند، به هر حال اگر اکثریت دروس دانشگاهی به درد نمی‌خورد، یحتمل نخبه‌های فعلی کشورمان و تمامی مجموعه‌های دانش‌بنیان که ایشان بالادست همه آنها بر میز ریاست تکیه زده است، یا در کشورهایی که دروس دانشگاهی آنها به درد می‌خورد تحصیل کرده‌اند و یا اساساً نخبه و دانشمند و عالم نیستند و همینجور یهویی و قضا قورتکی، ابداع و اختراع و نوآوری و یا تحقیق و پژوهش و کلی کار به درد بخور کرده‌اند! که اگر اولی درست باشد، مشکل می‌شود چند تا! زیرا که نامبرده دلیل به درد خور نبودن را بومی نبودن فرموده‌اند، بنابراین فقط یک فرض می‌ماند و همان فرضیه شانس و اقبال و تصادفی و یهویی بودن پیشرفت‌ها و نوآوری‌ها و نخبگی‌ها و کار درست بودن‌هاست‌!

بهتر است در این مقوله خیلی باریک‌بین نباشیم، لابد ایشان یا منظور دیگری از بیان این سخن داشته‌اند و یا تماماً شیطنت رسانه‌ای است و با همگام‌سازی و فتوشاپ و تقطیع و اینجور چیز‌ها، حرف‌های شیوا و ارزشمند ایشان را به این حال و روز انداخته‌اند!

    به هر حال ایشان نیک می‌دانند هم خودشان و هم بزرگان تکیه زده بر میزهای وکالت و ریاست و وزارت و قضاوت و کفالت و شورا و مدیریت همه و همه دانش‌آموخته همین دروس هستند و با فرض به درد نخور بودن این دروس، ما ملت باید فکری به حال و روز خودمان بکنیم که عده‌ای با خواندن یک مشت دروس به درد نخور شده‌اند رییس و مدیر و آقا بالاسر!

    البته از حق نگذریم که هوشنگ‌خان (خودمان را می‌گوییم) آنقدر‌ها که به نظر می‌رسد، با بیانات این بزرگوار مشکل نداریم، نیم نگاهی که به وضعیت اقتصاد و اجتماع و سیاست و ارتباط و فرهنگ و آب و خاک کشور که می‌اندازیم، بیش از پیش به سر گفتار ایشان واقف می‌شویم و به نظرمان می‌رسد درست است که دروس دانشگاهی به درد بخور نیستند ولی برخی تحصیل‌کرده‌های همین دانشگاه‌ها، حرف‌های به درد بخور هم می‌زنند!

    از ما می‌شنوید بهتر است بزرگان مربوطه و حتی نامربوط، اجازه ندهند چنین چیزهایی باب شود، زیرا اگر حرف و حدیث به درد بخور نبودن دروس دانشگاهی، پا بگیرد و شیوع پیدا کند طبق قاعده اگر p آنگاه q، کار به دعوا بر سر به درد نخور بودن دانشگاه و به درد نخور بودن قوانین و مقررات مربوطه و به درد نخور بودن… بماند! اجازه بدهید تا کار به جای باریک نکشیده است از خیر این مقوله بگذریم و بچسبیم به حرف‌های خودی و بی‌خودی به درد بخور خودمان!

                                                           هوشنگ‌خان