خبر خوب را بهتر بشناسیم !

خبر خوب را بهتر بشناسیم !      با توجه به این‌که وضعیت جامعه به ‌صورتی شده است که هر روز و هر دم خبرهای داستان‌دار و مسأله‌دار و خبرهای بد و بیراه! می‌بینیم و می‌شنویم و خیلی از مردم از این بابت کمی شاکی هستند و می‌گویند هزار و یک مشکل داریم، دیگر نمی‌خواهد خبر […]

خبر خوب را بهتر بشناسیم !

     با توجه به این‌که وضعیت جامعه به ‌صورتی شده است که هر روز و هر دم خبرهای داستان‌دار و مسأله‌دار و خبرهای بد و بیراه! می‌بینیم و می‌شنویم و خیلی از مردم از این بابت کمی شاکی هستند و می‌گویند هزار و یک مشکل داریم، دیگر نمی‌خواهد خبر و تفسیر آن را به سمع و نظرمان برسانید.

 باید عرض کنم که اساساً خبر خوب خبری نیست که خوب خوب باشد، بلکه می‌تواند فقط خوب باشد و حتی یکطرفش خوب باشد و یکطرف دیگرش خوب نباشد، حتی دیده شده است یک خبر ظاهرش خوب نیست ولی باطن خوبی دارد و حتی به کرات دیده شده که خبری نه ظاهر خوب دارد و نه باطن خوب ولی باز هم‌، خوب است! اصلاً اینطوری بگویم که اساساً خبری نداریم که بد باشد و خبر بد وجود خارجی ندارد…

خوب شد، کیف کردید، حالش را بردید؟! !

آهان، یادمان آمد، باید کمی توضیح بدهیم تا خدای ناخواسته سوء برداشتی نشده و یا سرگیجه برخی خوانندگان کمی التیام یابد. بگذارید چند مثال خوب برای خبر خوب بزنم، تا دو ریالی مبارک بیفتد!

خبر می‌دهند که گوشت فی‌المثل شده است کیلویی ۸۵ هزار تومان، این خبر ظاهرش که بد نیست بالاخره رشد در زمینه‌های مختلف ارزشمند است و باید از مسؤولین بابت هرگونه رشد تشکر کنیم، اما برخی ممکن است بگویند این خبر بد است، اصلاً و ابداً! زیرا همینکه گوشتی وجود دارد که قیمت بخورد، خودش خبر خوبی است! (مسبوق به نظرات شریفه وزیر مربوطه)

کسی خبر می‌دهد که قرار است که ستاد پاسخگویی تشکیل شود، خب در ظاهر، این جزو خبرهای بد محسوب می‌شود! ولی اگر با ذهن مثبت‌اندیش به موضوع نگاه کنید؛ خواهید دید که خبر خوبی است، زیرا به خوبی نشان می‌دهد که هنوز هستند مردمانی که دست از تلاش و سرکار گذاشتن بر نمی‌دارند و مثل چی زل می‌زنند در چشمانت و پاسخگویی می‌کنند!

حتی برخی اخبار مثل طوفان و سیل و زلزله هم می‌توانند خبر خوب تلقی شوند، این‌که می‌توانی شال و کلاه کنی، عینک دودی به چشم بزنی، دو تا کیسه نان و آب معدنی دست بگیری و همینطور اتفاقی یک نفر فیلم تو را بگیرد که داری با جانفشانی و ایثار آن را تقدیم آسیب‌دیده‌ها می‌کنی!

به هرحال خواستم عرض کنم که اگر چیزی گران است و یا کم است و یا گوشی ناشنواست و یا دستی کج است و یا این‌که خدای ناخواسته دلی سیاه است و پایی لنگ و لقمه‌ای مسأله‌دار و یا حتی جیبی خالی و… همه اینها خبرهای خوب هستند و ما باید نگاهمان را عوض کنیم. چون اگر زاویه دیدمان را عوض کنیم، خواهیم دید که گرانی نشان بودن است، کمبود، نشان حضور یک مسؤول است، ناشنوایی عارضه‌ای شایع است، کج دستی نشان زر و زور و قدرت است، دل سیاه و پای لنگ و لقمه نامحل هم که حکمشان معلوم است و نشان وجود راه و بیراهه است و جیب خالی هم که قربانش بروم، نشان فراوانی افرادی چون من و شماست!

البته خوب که فکر می‌کنم باید علی‌رغم میل باطنی‌ خویش بگویم که خبرهای بد هم وجود دارد ولی خیلی زیاد نیست، مثلاً این‌که عید نوروز نزدیک است، سالگرد تولد و ازدواج هر سال تکرار می‌شود، بچه‌ها رشد می‌کنند و بزرگ می‌شوند و این قسم خبر‌ها، که البته همانطور که عرض کردم، آنقدر‌ها زیاد نیست که باعث تکدر و نگرانی و دلواپسی و افسردگی شود!

                                                                    هوشنگ خان