خاطره‌بازی با شوک!

خاطره‌بازی با شوک!      اوضاع و احوال جوری شده که باید دلمان برای رییس صندوق بین‌المللی پول و مردم دیگر کشور‌ها هم بسوزد! در خبر‌ها آمده است که جناب رییس فرمایش کرده‌اند که شوک‌های اقتصادی جدید در راه هستند، هر چه باشد این خبر برای مردم خیلی از کشور‌ها که کم‌تر با شوک‌های اقتصادی روبه‌رو […]

خاطره‌بازی با شوک!

     اوضاع و احوال جوری شده که باید دلمان برای رییس صندوق بین‌المللی پول و مردم دیگر کشور‌ها هم بسوزد! در خبر‌ها آمده است که جناب رییس فرمایش کرده‌اند که شوک‌های اقتصادی جدید در راه هستند، هر چه باشد این خبر برای مردم خیلی از کشور‌ها که کم‌تر با شوک‌های اقتصادی روبه‌رو شده‌اند و یا اصلاً اصطلاح شوک اقتصادی در ادبیات آنها وجود ندارد و فرهنگستانی هم ندارند تا عبارت انگلیسی آن را به زبان مادری برگرداند، بسیار نگران‌کننده می‌باشد.

    ای کاش فقط این جناب رییس، زمان وقوع و میزان و مقدار شوک را اعلام می‌کردند که اگر وقت کافی وجود داشت، می‌توانستیم با اعزام تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان به‌ عنوان سفیران شوک به دیگر بلاد دنیا، هم اشتغالزایی خوبی انجام می‌دادیم و هم مردم این کشور‌ها را با انواع و اقسام شوک آشنا می‌کردیم و به نحو مقتضی در کارگاه‌های آموزشی فرایند تکذیب، تحلیلی، احساس، ادراک و در نهایت روش مقابله و یا تحمل آن را به‌صورت مبسوط توضیح داده و با ذکر مثال‌های متعددی از کشور عزیزمان به آنها دلداری کافی می‌دادیم که نگران نباشند و یا خیلی نگران نباشند، زیرا که ساختار شوک به نحوی است که بعد از چند بار عارض شدن، ایجاد مصونیت می‌کند، به نحوی که هر چند وقت یکبار باید دز آن توسط مسؤولان داخلی و یا دست‌اندرکاران خارجی، بالاتر برود تا تأثیر آن بیش‌تر و بهتر و یا شاید هم عمیق‌تر نمایان شود!

به هرحال آنچه قرار است برای دیگر کشور‌ها در آینده اتفاق بیفتد، برای مردم عزیز و ایضاً مسؤولان گرانقدر این کشور سال‌هاست که تبدیل به خاطره شده است و اینجانب مطمئن هستم که اگر شوک‌های اعلامی توسط صندوق بین‌المللی پول به دیگر کشور‌ها وارد شود، به لحاظ اندازه و نوع و محتوا به احتمال خیلی قوی برای ما حس نوستالوژی زیادی را ایجاد می‌کند و اگر هر یک از ما در دیگر کشور‌ها باشیم یحتمل با رویت شوک‌ها، احساساتی شده و حتی ممکن است با آنها همذات‌پنداری هم بکنیم!

    به نظر می‌رسد بهتر است مسؤولین مربوطه در صندوق پول، بانک جهانی، سازمان ملل و دیگرانی که می‌توانند در این فقره شوک‌های جدید نقشی ایفا کنند، از تجربیات گرانبهای کشورهای استخوان خرد کرده و خاک صحنه‌خورده‌ای مثل کشور عزیزمان، کمال استفاده را برده و به یک شوک و دو شوک کوچک و جمع و جور اکتفا نکنند و اگر دیدند پذیرش و ظرفیت و تحمل خلق‌ا… شرق و غرب دنیا، هنوز جا دارد، شوک‌های بزرگ و عمیق و چند جانبه و موجی و دم به ساعتی را نیز به مرحله اجرا درآورند.

    اگر اینچنین شود جامعه جهانی به یک برابری و هماهنگی در میزان و مقدار شوک‌های اقتصادی دست پیدا خواهند کرد و تبعیض‌های فعلی برطرف شده و دیگر هیچ کشوری احساس عقب‌ماندگی در این فقره نمی‌کند.

هوشنگ خان