طنزپردازی ملی ! !

طنزپردازی ملی ! !      یادش بخیر، جناب گل آقا، اهتمام زیادی بر توسعه طنز و فکاهی در جامعه داشتند و همواره سعی می‌کردند طنازی را وارد خانه‌ها کنند و امید داشتند که مردم با شوخی و فکاهی آشتی کنند و این امر به افزایش سطح نشاط اجتماعی کمک کند.     به نظر می‌رسد حتی […]

طنزپردازی ملی ! !

     یادش بخیر، جناب گل آقا، اهتمام زیادی بر توسعه طنز و فکاهی در جامعه داشتند و همواره سعی می‌کردند طنازی را وارد خانه‌ها کنند و امید داشتند که مردم با شوخی و فکاهی آشتی کنند و این امر به افزایش سطح نشاط اجتماعی کمک کند.

    به نظر می‌رسد حتی خود ایشان و دیگر طنازان محترم، اینقدری را که در حال حاضر طنز در سطح جامعه و سیاست و اقتصاد و ورزش و آموزش ما گسترش پیدا کرده است، در خواب هم نمی‌دیدند!

    به نظر هوشنگ‌خانی ما درست است که باید مردم شاد باشند و مسؤولین، طنازی هم بلد باشند و وجود عنصر فکاهه از خشکی و خشنی ارتباطات و مراودات و امورات می‌کاهد، اما این وضعیتی که مشاهده می‌شود دیگر ورود به عرصه خجستگی و هجو و شوخی سخت شده است!

    به قول یکی از نویسندگان، قبلاً طنازان از روی دست مسؤولان و نحوه کار‌ها و اداره امور، شوخی‌هایی در می‌آوردند، حال مسؤولان و ایضاً برخی خلق‌ا…‌، شده‌اند کپی کار دست‌نوشته‌های ایشان!

    خیلی راه دوری نمی‌رویم، کافی است چند خبر و اقدام و اتفاقات اخیر را مرور کنیم تا ببینیم انصافاً اینها طنز و مطایبه است و یا آن فیلم و سریال‌ها و کاریکاتور‌ها و بحر طویل‌ها و شعر و حرف حساب‌هایی که اهالی طناز کشور، تحویل ما داده‌اند!

  گوسفند زنده با هواپیما وارد کشور شد، چند گوسفند در فرودگاه گم شد و همزمان چند هزار گوسفند زنده با کشتی و کامیون به خارج از مرز‌ها، هدایت شد!

  در ایران، بنزین و گوشت و مرغ و میوه و کلی چیز دیگر ارزان‌تر از بقیه دنیاست، رکورد صادرات اقلام خوراکی شکسته شد، حقوق کارمند با ۱۰ کیلو گوشت برابر شد، ملت با آرامش و امید در صف‌ها به مطالعه کتاب بپردازند!

  افزایش قابل توجه توریست‌های خارجی، خالی و خلوت بودن اماکن باستانی و گردشگری همزمان با حضور توریست‌ها در بازار‌ها و بر سر مزارع و دم در کارخانه‌ها و…، کمبود و گرانی برخی اقلام!

  پراید به ۵۰ میلیون تومان رسید، سکه و آرزوهایی که دیگر محال نیست! افزایش به اجرا گذاشتن مهریه و ایضا استقبال بی‌نظیر شوهران از آب خنک و ۳ وعده غذای حاضر و آماده!

  ارایه کارت ملی برای اخذ وام (ببخشید دریافت دلار مسافرتی )، باز هم ببخشید، منظورم دریافت مرغ یخی بود و برای خرید میوه و آجیل شب عید هم‌، شاید وقتی دیگر!

  افزایش حق مسکن به صد هزارتومان، افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارگران در سال آینده، تورم به ۲۷ درصد رسید، پولی که آب می‌شود، دلار من کو؟!

تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل، اگر همینطور بخواهیم گازش را بگیریم، مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد.

باقی بقایت، خنده بر لبانت!

 

                                                                    هوشنگ خان