قیمت دارو در ایران ارزان است

فغان داروسازان قیمت دارو در ایران ارزان است مسعود طاهری- در کشوری که اکثریت مردم به خود درمانی مبادرت می‌کنند، افزایش قیمت دارو می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در خرید دارو داشته باشد. در واقع خرید بیش از حد دارو مسأله‌ای تازه نیست و متأسفانه فرهنگی است که سالیان سال است در کشور ما جا افتاده است. […]

فغان داروسازان

قیمت دارو در ایران ارزان است

مسعود طاهری- در کشوری که اکثریت مردم به خود درمانی مبادرت می‌کنند، افزایش قیمت دارو می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در خرید دارو داشته باشد. در واقع خرید بیش از حد دارو مسأله‌ای تازه نیست و متأسفانه فرهنگی است که سالیان سال است در کشور ما جا افتاده است. حال یکی از مراکزی که به صورت تخصصی درخصوص تهیه گزارش‌های دارویی فعالیت می‌کند، انجمن متخصصان داروسازی بالینی در ایران است. انجمنی که نزدیک به سه دهه از فعالیت آن می‌گذرد و بررسی تاریخچه دارویی بیمار، ارائه مشاوره‌های مرتبط با دارودرمانی به پزشکان و سایر اعضای تیم درمانی، نظارت بر تجویز منطقی دارو، نظارت بر مصرف صحیح دارو توسط بیمار، بررسی عوارض جانبی دارو‌ها و گزارش آنها، پیگیری غلظت‌های دارویی در بیماران برای جلوگیری از مسمومیت‌ها، دستیابی به دوز صحیح درمانی (پایش) و در مجموع کمک به بهبود نتایج درمان و کاهش مدت بستری شدن بیماران را بر عهده دارد. دیروز(شنبه) به مناسبت دهمین همایش داروسازی بالینی ایران نشستی خبری در محل دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد تا آخرین اخبار مربوط به داروسازی بالینی و چگونگی برگزاری این همایش اعلام شود.

استفاده از علم دارودرمانی

در ابتدای این نشست خبری، رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران گفت: استفاده از علم دارودرمانی شخصی شده، آثار مثبتی در روند درمان به دنبال دارد. جمشید سلام‌زاده، افزود: همایش امسال با محوریت دارو‌درمانی شخصی شده، برگزار می‌شود. وی با عنوان این مطلب که تحقیقات زیادی در دنیا در زمینه دارو‌درمانی شخصی‌شده صورت گرفته است، گفت: آنچه در کشور ما شروع شده در قالب تحقیقات است که می‌خواهیم داروسازان بالینی با این شیوه آشنا شوند. سلام‌زاده با اشاره به موضوع ژنوم انسانی، افزود: اختلافاتی که در نقشه ژنتیک افراد دارد، نشان داده است که در زمینه برخی بیماری‌ها، تفاوت‌هایی به لحاظ پاسخ‌دهی به دارو‌ها وجود دارد. وی ادامه داد: در این همایش سخنرانی‌هایی متمرکز بر این موضوع خواهیم داشت.

تجویز دارو براساس ژن

رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران افزود: ۹۹ و یک‌دهم درصد نقشه ژنتیکی انسان‌ها مثل هم است و تنها در ۹دهم درصد شاهد اختلاف ژنتیکی در انسان هستیم. اما همین مقدار اندک برای استفاده از علم دارو‌درمانی شخصی شده حائز اهمیت است. وی گفت: با استفاده از همین اختلاف ژنتیکی، می‌توان داروهایی را براساس ژن هر فرد تجویز کرد. رئیس انجمن داروسازان بالینی ایران، تأکید کرد: علم دارو‌درمانی شخصی‌شده در کشور ما هنوز در مرحله تحقیقات است، و هنوز در ابتدای راه هستیم. اما نکته‌ای که وجود دارد، این است که در مورد برخی بیماری‌ها، این مسأله اثبات شده است. سلام‌زاده افزود: به نظر می‌رسد پرونده ژنوم انسانی در کنار پرونده الکترونیک سلامت افراد، می‌بایست قرار بگیرد تا بتوان روند درمان را با موفقیت بیشتری پیش برد.

هزینه‌بر بودن تشکیل پرونده ژنوم انسانی

وی با اشاره به هزینه بر بودن تشکیل پرونده ژنوم انسانی، گفت: همه دستگاه‌ها و افراد باید در زمینه اهمیت این برنامه توجیه شوند، ضمن اینکه ضرورت دارد زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن نیز فراهم شود تا چنین هدفی به مرحله اجرا برسد.

واکنش ایرانی‌ها به مصرف دارو

در ادامه رئیس دهمین همایش داروسازی بالینی ایران، گفت: در حدود ۳۰۰ قلم دارو در کشور بدون نسخه تجویز می‌شود. خیرا…غلامی افزود: نقش داروسازان در تجویز دارو برای بیمار از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. وی با عنوان این مطلب که در حال‌حاضر ۳۰۰ قلم دارو برای تجویز نیاز به نسخه ندارد، ادامه داد: داروساز باید با عوارض دارو‌ها آشنا باشد و اطلاعات دارویی را به بیمار ارائه دهد.

دوگانه مصرف دارو در ایران

استاد دانشکده داروسازی، در پاسخ به این سؤال که وضعیت مصرف دارو در ایران چگونه است، گفت: مردم ما هم بی‌پروا دارو مصرف می‌کنند، هم از مصرف دارو خیلی می‌ترسند! غلامی ادامه داد: کافی است در مورد یک دارو گفته شود که مشکل دارد و همین مسأله باعث قطع دارو از سوی بیمار می‌شود، در حالی که این تصمیم بدون اطلاع و آگاهی درست نیست. وی افزود: در عین حال ما جامعه‌ای هستیم که وقتی یک نفر به ما برای مصرف یک دارو توصیه‌ای می‌کند، آن را می‌پذیریم. رئیس دهمین همایش داروسازی بالینی ایران، با تأکید بر اینکه قیمت دارو در ایران بسیار ارزان است، بیان داشت: متأسفانه این وضعیت باعث شده تا صنعت داروسازی کشور دچار مشکل شود.

بررسی الگوی صحیح مصرف دارو

دبیر علمی همایش داروسازی بالینی نیز در ادامه این نشست خبری گفت: دارودرمانی محور اصلی همایش است و موضوع الگوی صحیح مصرف دارو نیز در این همایش مورد بحث قرار می‌گیرد. فرزانه داستان گفت: امسال محور دهمین همایش داروسازی در راستای آموزش و پژوهش دارودرمانی شخصی صورت می‌گیرد. وی اظهار کرد: ۴۹ پنل و ۵۰ سخنرانی در قالب هشت پنل جامع و ۳۴ کارگاه عمومی که متخصصان داروسازی بالینی در آن حضور دارند، برگزار می‌شود. دبیر علمی همایش داروسازی بالینی اضافه کرد: دارودرمانی محور اصلی همایش است و موضوع الگوی صحیح مصرف دارو نیز در این همایش مورد بحث قرار می‌گیرد. داستان اضافه کرد: ۱۷۲ مقاله به دبیرخانه این همایش فرستاده شده که ۱۶۲ مقاله آن پذیرفته شده است و ۱۳۸ مقاله در قالب دو روز ارائه می‌شود. وی از سخنرانی متخصصان دارودرمانی خبر داد و افزود: مصرف منطقی دارو و الگوی عوارض دارویی و تداخلات دارویی، محورهای اصلی این همایش است.

گفتنی است؛ دهمین همایش داروسازی بالینی ایران از ۲۹ تا ۳۱ خرداد ۹۸ در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.