آزمون‌های «چرتکه» و «کانگورو» در مدارس ممنوع است

معاون وزیر آموزش‌وپرورش آزمون‌های «چرتکه» و «کانگورو» در مدارس ممنوع است معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش از ممنوع شدن برگزاری کلیه آزمون‌هایی چون چرتکه، کانگورو و… که فقط بر تقویت قوای ذهنی دانش‌آموزان تمرکز کرده و تربیت در آن مغفول است خبر داد. به گزارش ایسنا، رضوان حکیم‌زاده درباره چالش‌های برنامه‌ریزی آموزشی و در پاسخ […]

معاون وزیر آموزش‌وپرورش

آزمون‌های «چرتکه» و «کانگورو» در مدارس ممنوع است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش از ممنوع شدن برگزاری کلیه آزمون‌هایی چون چرتکه، کانگورو و… که فقط بر تقویت قوای ذهنی دانش‌آموزان تمرکز کرده و تربیت در آن مغفول است خبر داد. به گزارش ایسنا، رضوان حکیم‌زاده درباره چالش‌های برنامه‌ریزی آموزشی و در پاسخ به اینکه آیا سازمان پژوهش، برنامه‌ریزی آموزشی، امر برنامه‌ریزی آموزشی را انجام می‌دهد یا سازمان سنجش؟ گفت: میان برنامه‌ریزی تعیین شده و آنچه در عمل در کلاس‌های درس اجرا می‌شود ممکن است فاصله‌هایی وجود داشته باشد که یکی از دلایل آن تأثیر فرآیندهای ارزشیابی در حین مدرسه رفتن و آموزش دادن است که ممکن است اهداف تحصیلی را زیرورو کند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه سازمان سنجش مجری سیاست‌های کلان است و به خودی خود نقشی در این موضوع ندارد، گفت: قطعاً اگر هم‌افزایی و هم‌اندیشی به همراه کارشناسی تخصصی بین آموزش‌وپرورش و وزارت علوم وجود داشته باشد می‌توان امیدوار بود که اتفاقات خوبی در زمینه تغییر جهت ارزشیابی‌ها رخ دهد. اگر هم نقدی در زمینه تربیت مطرح می‌شود به تنهایی متوجه معلمان نیست و آنها مجری سیاست‌هایی هستند که ما تعیین می‌کنیم. وی با اشاره به عوامل تأثیر‌گذار بر تعلیم و تربیت در مدرسه گفت: دانش‌آموز وارد مدرسه می‌شود اما برنامه‌هایی را در صداوسیما مشاهده و خانواده با تبلیغاتی مواجه می‌شود که می‌گوید به فرزندتان کمک کنید که در مدرسه تیزهوشان قبول شود. خانواده به دنبال مطالبه‌گری از مدرسه می‌رود و اگر جواب نگیرد به سمت مؤسسات بیرونی می‌رود. خانواده مقصر نیست و آن رسانه که اثر تربیتی دارد و تبلیغ می‌کند بسیار مؤثر است. وی با بیان اینکه اگر همراهی خانواده را به عنوان یکی از ذی‌نفعان اصلی تعلیم و تربیت داشته باشیم، برنامه‌هایی که در دوره ابتدایی در دست اجرا داریم بهتر پیش می‌رود گفت: اخیراً نامه‌ای را با رئیس مرکز ملی سمپاد تهیه کردیم که به مدارس ابلاغ می‌کنیم و براساس آن کلیه آزمون‌هایی چون چرتکه و کانگورو و… که فقط روی تقویت قوای ذهنی تمرکز کرده و تربیت در آن مغفول است را غیرقانونی و ممنوع اعلام می‌کنیم. اگر خانواده‌هایی تاکنون آگاهی نداشتند حتماً باید این مسیر تغییر کند. اگر مدرسه‌ای این آزمون‌ها را اجرا کند کار غیرقانونی انجام می‌دهد. حکیم‌زاده درباره حجم و تنوع کتب درسی نیز اظهار کرد: اگر چارچوب برنامه درسی را مدنظر قرار دهیم، این امکان فراهم است که متناسب با آن در تالیف کتب تنوع داشته باشیم و بررسی کنیم که آیا اهداف را پوشش می‌دهد یا خیر. در سند تحول پیش‌بینی شده که باید ۲۰ درصد محتوا را در اختیار مدرسه بگذاریم. سال قبل طرح بوم اجرا شد. اما درباره چندتألیفی گامی برنداشته نشده است. وی درباره حجم کتب درسی نیز گفت: یکسری حوزه‌های یادگیری و یکسری مفاهیمی داریم که باید به صورت تلفیقی آموزش داده شود. در حالی که به اشتباه برای هر موضوعی یک کتاب تألیف می‌کنیم فرصت ما محدود است. کتاب، رسانه، محیط‌زیست و… تالیف شده اما اینها باید از طریق همه حوزه‌های یادگیری پیگیری شوند. یا مفاهیم کتاب پژوهش و تفکر هم باید از طریق برنامه‌های درسی ادبیات و علوم و… دنبال شود.