بودجه کم فرهنگ !!

بودجه کم فرهنگ !!  یک چیزی می‌گویند‌، یک چیزی می‌شنویم! می‌گویند فلانی بین بچه‌هایش فرق می‌گذارد و تبعیض قائل می‌شود‌، انگار یکی را از سر راه آورده و دیگری از آسمان برایش افتاده! نمی‌دانم این فرزند مؤدب متین اهل فرهنگ و آموزش و کمالات چه عیب و ایرادی دارد که مسؤولان هرچه سنگ است برای […]

بودجه کم فرهنگ !!

 یک چیزی می‌گویند‌، یک چیزی می‌شنویم! می‌گویند فلانی بین بچه‌هایش فرق می‌گذارد و تبعیض قائل می‌شود‌، انگار یکی را از سر راه آورده و دیگری از آسمان برایش افتاده! نمی‌دانم این فرزند مؤدب متین اهل فرهنگ و آموزش و کمالات چه عیب و ایرادی دارد که مسؤولان هرچه سنگ است برای پای لنگ آموزش‌وپرورش تخصیص می‌دهند و هرچه بودجه است برای وزارت و نهاد‌هایی از ما بهتران!

در خبر است که عزیزان کارشناس و بودجه‌نویس و مسؤولان طراح و لایحه‌نگار‌، با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسیده‌اند که این وزارت ضعیفه آموزش‌وپرورش پول‌خورک دارد‌، دست در جیب خودش که ندارد‌، کمک خرجی که نمی‌دهد‌، فقط مایه دردسر و هزینه و حیف‌ومیل اموال بیت‌المال است!

همین کارشناسان و مسؤولان معزز براساس همان حساب کاسبی دو‌دو تا چهارتا‌، در اقدامی ‌شورانگیز علی‌الحساب و به عنوان دست‌گرمی‌ مقرر فرموده‌اند که ۲۰ درصد از بودجه آموزش‌وپرورش کم کنند تا در سال ۹۹ یک ۲۰ هزار میلیاردی از مخارج این طفل لجوج پول حرام‌کن بکاهند تا یاد بگیرد کم‌کم باید روی پاهای خودش بایستد و دست در جیب خود داشته باشد و به جیب دولت فخیمه نظر سوء نداشته باشد.

اصلاً چه معنایی دارد در کشوری که طبق قانون سی‌ام اساسی‌اش «دولت موظف نیست وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش ندهد»‌، عده‌ای در وزارتخانه مربوطه نشسته‌اند و برای خودشان بودجه‌های آنچنانی طلب می‌کنند تا خرج تحصیل رایگان نمایند؟!

     من نمی‌دانم آقایان چه خیری از فرهنگ‌سازی و ارتقای آموزش‌وپرورش نسل‌های قبلی دیده‌اند که همچنان بر طبل تو خالی آن می‌کوبند و اساساً این مقوله فرهنگ و آموزش‌وپرورش چه صیغه‌ای است که چند دهه‌ای است باب شده و افتاده است به جان بودجه و بیت‌المال‌، همان چندرغازی هم که در سنوات قبل خرج شده و قرار است در بودجه آتی هم اصراف شود به زعم هوشنگ‌خانی ما نصفش هم زیاد است چه رسد که برخی معلوم الحال به دنبال زیادت آن هستند !

البته اشکال از همان دولتی‌ها و بودجه‌نویسان محترم است‌، اگر چند روز پیش سفت‌وسخت پای مالیات روزنامه و رسانه و امور فرهنگی و اندیشه‌ای می‌ایستادند و پا پس نمی‌کشیدند و با تصویب مالیات کمرشکن این عوامل مرفه فرهنگ و رسانه را نقره‌داغ می‌کردند‌، حالا شاهد آن نبودیم که قل دوم (آموزش‌وپرورش) مدعی شود و طلب نداشته و حق‌ناحق خود را مطالبه کند.

از من هوشنگ‌خان متخصص و کارشناس همه‌چیز فهم می‌شنوید‌، بودجه‌نویسان محترم‌، محکم و استوار بایستند و حتی ۱۰ هزار میلیارد دیگر را هم کم کنند تا هم حساب کار دست مدعیان بیاید و هم قل‌سوم (علوم و تحقیقات و نمی‌دونم چی‌چی!) فیلش یاد هندوستان نکند و طلب نداشته را به زر نقد‌، مطالبه نکند!

                                                                                                هوشنگ خان