١٣ شهرستان سیستان‌وبلوچستان متأثر از سیل!

١٣ شهرستان سیستان‌وبلوچستان متأثر از سیل! شهرستان‌های خاش، دلگان و روستاهای حاشیه تفتان در محاصره سیل قرار گرفته‌ و در پی آن مردم برخی شهرها و روستاهای سیستان‌وبلوچستان تا کمر در آب فرو رفته‌اند، مدارس ۱۲ شهر تعطیل شده و امکانات هلال‌احمر برای کمک‌رسانی کافی نیست چرا که امکانات و زیرساخت‌های مناسب به اندازه کافی […]

١٣ شهرستان سیستان‌وبلوچستان متأثر از سیل!

شهرستان‌های خاش، دلگان و روستاهای حاشیه تفتان در محاصره سیل قرار گرفته‌ و در پی آن مردم برخی شهرها و روستاهای سیستان‌وبلوچستان تا کمر در آب فرو رفته‌اند، مدارس ۱۲ شهر تعطیل شده و امکانات هلال‌احمر برای کمک‌رسانی کافی نیست چرا که امکانات و زیرساخت‌های مناسب به اندازه کافی برای بازگشایی راه‌های مواصلاتی روستایی و نیز خدمات‌رسانی به سیل‌زده‌های محروم استان وجود ندارد. رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از کشته شدن یک تن در استان هرمزگان و مفقود شدن یک تن در سیستان‌وبلوچستان طی حوادث جوی خبر داد. مرتضی سلیمی‌ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع سیل و آبگرفتگی در استان سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: ۱۳شهرستان استان سیستان‌وبلوچستان نیز متأثر از سیل بودند. به گفته وی، این ١٣ شهرستان از جمله ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند هستند. رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در ادامه از امدادرسانی در ۴٠ شهر و روستا در استان سیستان‌وبلوچستان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۲۴۸ نفر در این استان امدادرسانی شدند و ٣٢٧ نفر به صورت اضطراری اسکان یافتند. همچنین یک نفر نیز در شهرستان راسک مفقود شده که جست‌وجو‌ها برای یافتن وی ادامه دارد. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور دو عامل «تغییرپذیری آب و هوا» و «تغییرات اقلیمی» را علت تغییر الگوی بارش‌ها و بارش‌های شدید در جنوب کشور می‌داند.

علت بارش‌های شدید جنوب کشور چیست؟

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز درباره علت تغییر الگوی بارش‌ها در کشور اظهار کرد: در درجه اول می‌توان به این موضوع اشاره کرد که آب و هوا و اقلیم به‌صورت جهانی همواره تغییرپذیر است. همچنین تغییرات اقلیمی ‌الگوهای جوی را تا حدودی تحت‌تأثیر قرار داده است. وی با اشاره به اینکه سیستم‌های هواشناسی حرکت موجی دارند و فرآیندهای گسترده‌ای نیز در شکل‌گیری این امواج دخالت می‌کنند، تصریح کرد: برای مثال نوسانات جنوبی، نوسانات دو قطبی اقیانوس هند، نوسانات پرفشار سیبری و نوسانات اقیانوس اطلس شمالی امواج بزرگ مقیاسی هستند که در شکل‌گیری امواجی که از غرب به شرق حرکت می‌کنند، تأثیرگذارند. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه سال گذشته ما در کشور بارندگی خوبی داشتیم اما اروپای غربی سال خوبی از نظر بارندگی نداشت، گفت: امواج در این بازه‌زمانی به گونه‌ای شکل گرفته بود که بخش گرم و پایدار آن در اروپای غربی قرار داشت و بخش ناپایدار آن روی شرق مدیترانه و خاورمیانه گسترده شده بود.