نجات اقتصاد ایران به کمک صنعت گردشگری

نجات اقتصاد ایران به کمک صنعت گردشگری رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: در شرایطی کنونی که اکثر صنایع، از قبیل نفت، خودروسازی، کشاورزی و… با مشکلاتی مواجه هستند، تنها راه نجات اقتصاد ایران در صنعت گردشگری است. به گزارش مناقصه‌مزایده، حرمت‌ا… رفیعی، افزود: این صنعت هیچ […]

نجات اقتصاد ایران به کمک صنعت گردشگری

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: در شرایطی کنونی که اکثر صنایع، از قبیل نفت، خودروسازی، کشاورزی و… با مشکلاتی مواجه هستند، تنها راه نجات اقتصاد ایران در صنعت گردشگری است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، حرمت‌ا… رفیعی، افزود: این صنعت هیچ توقعی از دولت‌ها نداشته و بر دوش هیچ دولتی نیز باری نگذاشته است. صنعت گردشگری، تنها صنعتی است که ارزآور است و باعث نشاط و شادی و سرور مردم می‌شود. این صنعت باعث تبلیغ ایران عزیز ماست.

وی تصریح کرد: صنعت گردشگری، سه بخش عمده دارد که شامل گردشگری ورودی، گردشگری خروجی، گردشگری داخلی هستند. برخلاف نظر برخی افراد که بین آنها تفکیک قائل می‌شوند؛ هر سه این بخش‌ها، لازم و ملزوم یکدیگر هستند. با رایج شدن موضوعاتی مانند گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و موارد مشابه دیگر و ورود وزارتخانه‌های دیگر غیر مرتبط با صنعت گردشگری ظاهراً دیگر نیازی به وزارت گردشگری نخواهیم داشت، چرا که در حال‌حاضر هر وزارتخانه برای خودش بخشی را در حوزه گردشگری ایجاد کرده و با استفاده از امکانات و روابط دولتی، به اسم گردشگری سلامت یا گردشگری ورزشی فعالیت می‌کند. آنها یا استفاده از رانت دولتی و سوءاستفاده از روابطی که دارند، به جای فعالان بخش‌خصوصی اقدام به جذب گردشگران خارجی می‌کنند و در کشورهای مختلف دفتر ایجاد کرده‌اند.

رفیعی تأکید کرد: این فعالیت‌ها در شرایطی انجام می‌شود که براساس قانون تجارت همه نهادهای دولتی باید تمام اماکن اقامتی خود را به صنعت گردشگری تحویل دهند. اما در حال‌حاضر چنین نیست و همه وزارتخانه‌ها و بانک‌ها، هتل و آژانس هواپیمایی دارند.

این فعال صنعت گردشگری خاطر نشان کرد: طبق آمار، هشت میلیون گردشگر ورودی به ایران می‌آیند و کمتر از یک درصد آنها از طریق دفاتر گردشگری وارد ایران می‌شوند. اگر این رقم هشت میلیون گردشگر ورودی صحیح باشد، ما با یک آفت مواجه هستیم چرا که تعداد بسیار زیادی از آنها می‌آیند و از کیسه مردم ایران می‌خورند و بدون اینکه نفعی به اقتصاد ایران برسانند، خارج می‌شوند. اگر این گردشگران می‌خواهند وارد شوند باید از طریق چند هزار دفتر گردشگری به ایران سفر کنند که از دولت مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرت هوایی در ادامه سخنان خود به انتقاد از شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی پرداخت و گفت: این شرکت‌ها صرفاً به فکر منافع شخصی خودشان هستند و به منافع ملی ایران و مردم کمتر توجه می‌شود به عنوانی مثال در حالی که یک بیماری مهلک در حال شیوع است و مقام‌های دولتی دستور توقف پروازها را داده‌اند، یک شرکت ایرانی که برای خدمت‌رسانی به مردم ایران ایجاد شده و با سرمایه مردم این کشور فعالیت می‌کند، اقدام به ترانزیت مسافران خارجی از یک کشور به کشور دیگر می‌کنند و همچنین شرکتهای خارجی از قبیل ترکیش ایرلاین و لوفتهانزا و …..هم فعالیت‌های عجیبی انجام می‌دهند. آنها نه تنها فقط به تعداد محدودی از آژانس‌ها تخفیف می‌دهند، بلکه وقتی هم با شکایت افراد زیان دیده مواجه می‌شوند، سعی می‌کنند با تهدید، کاری کنند که شکایت پس گرفته شود ویا اینکه رقم ضمانت نامه‌ها را برای آژانس‌های ایرانی به صورت ناگهانی صد برابر افزایش داده‌اند این در حالی ست که این شرکت‌ها متعهد نیستند به صورت منظم به صنعت گردشگری ایرانی خدمت بدهند. آنها پس از هر تلاطمی ‌ایران را ترک می‌کنند و برای ماه‌ها و سال‌ها از آنها خبری نیست. این شرکت‌های هوایی، حتی به بهانه ایرانی بودن گردشگران ما آنها را مجبور می‌کنند که با شرایط سخت و گران بلیت بخرند.