رییس اتاق بازرگانی نماینده واقعی بخش خصوصی باشد

 رییس اتاق بازرگانی نماینده واقعی بخش خصوصی باشد سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان این‌که اتاق بازرگانی محل مناسبی برای ایجاد رانت‌های بسیار بزرگ است، گفت: هرچه رییس اتاق امین و متعهد بوده و از حضور جریانات نفوذی در اتاق جلوگیری کند، مسیر بخش خصوصی را هموار می‌کند. سعیدباستانی در گفت‌وگو با خانه […]

 رییس اتاق بازرگانی نماینده واقعی بخش خصوصی باشد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان این‌که اتاق بازرگانی محل مناسبی برای ایجاد رانت‌های بسیار بزرگ است، گفت: هرچه رییس اتاق امین و متعهد بوده و از حضور جریانات نفوذی در اتاق جلوگیری کند، مسیر بخش خصوصی را هموار می‌کند.

سعیدباستانی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به انتخاب رییس جدید اتاق بازرگانی، گفت: اتاق بازرگانی با توجه به این‌که یک شاکله و شبکه قوی از حوزه بخش خصوصی است، بنابراین رییس اتاق باید انتقال‌دهنده نظرات حقیقی بخش خصوصی به بدنه مجلس و دولت باشد.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که در مراحل مختلف انتخابات اتاق بازرگانی معمولاً شائبه جناحی یا دولتی بودن این انتخابات مطرح شده است، افزود: طبیعتاً دولت و مجلس هرکدام نظرات خود را دارند و اتاق باید نماینده واقعی بخش خصوصی باشد و وابستگی‌های رییس اتاق می‌تواند جایگاه این بخش را تضعیف کند.

پاکدست و انقلابی بودن رییس اتاق بازرگانی مسیر بخش خصوصی را هموارتر می‌کند

باستانی با بیان این‌که تمایلات رییس اتاق بازرگانی به گروهی خاص یا قرارگرفتن زیرچتر دولت سبب می‌شود، از جایگاه بخش خصوصی دفاع نشود، ادامه داد: حتی اگر نظرات اتاق بازرگانی در مراتب قانونگذاری در مجلس و فرایند اجرا توسط دولت اعمال نشود، بخش خصوصی باید نظر واقعی خود را بیان کند.

وی با تأکید بر غیرقابل نفوذ بودن رییس اتاق و داشتن روحیه انقلابی این فرد، یادآور شد: رییس اتاق بازرگانی امکانات فراوانی در اختیار داشته و در بسیاری از سفرهای داخلی و خارجی هیأت دولت و نمایندگان حضور دارند، بنابراین باید از این فرصت در راستای هموار کردن مسیر بخش خصوصی استفاده کنند و داشتن روحیه انقلابی و پاکدست بودن رییس اتاق می‌تواند مسیر را برای هم‌صنفان خود هموارتر کند.

اقتصاد مقاومتی در اتاق بازرگانی باید سرلوحه کار باشد

باستانی با بیان این‌که اتاق بازرگانی محل مناسبی برای ایجاد رانت‌های بسیار بزرگ است، افزود: هرچه رییس اتاق امین و متعهد بوده و از حضور جریانات نفوذی در اتاق جلوگیری کند، به نفع بخش خصوصی است.

وی با اشاره به این‌که اقتصاد مقاومتی به یک گفتمان کلی در کشور تبدیل شده و مختص به مجلس، دولت و نهادهای اجرایی مختلف نیست، ادامه داد: اتاق بازرگانی بخشی از جریان اقتصاد ملی کشور است و اقتصاد مقاومتی نیز باید در اتاق سرلوحه کار قرار گرفته و در اولویت باشد و مطمئنا اجرای اقتصاد مقاومتی سبب تقویت بخش خصوصی خواهد شد.

اتاق بازرگانی باید لوایح کاربردی برای تسهیل فعالیت‌های بخش خصوصی را ارایه دهد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که اتاق‌ها از جمله اتاق بازرگانی باید پیشنهادات و لوایح کاربردی برای تسهیل فعالیت‌های بخش خصوصی را ارایه دهد، عنوان کرد: حوزه بازرگانی با بخش دولتی چالش‌هایی در خصوص مالیات‌ها، تعرفه‌ها، گواهی‌های عدم ساختی و… خواهد داشت، بنابراین اگر اتاق پارلمان بخش خصوصی بوده و نماینده واقعی این بخش باشد، رییس اتاق با ارایه پیشنهادات مناسب فعالیت‌های بخش خصوصی را تسهیل می‌کند.

باستانی افزود: زمانی که نظرات اتاق در خصوص لوایح و طرح‌ها شنیده می‌شود، به هر میزان که به واقعیت بخش خصوصی نزدیک تر باشد، تصمیمات اتخاذ شده مناسب تر خواهد بود.

بخش خصوصی باید از مشوق‌های صادراتی برای تسهیل و افزایش صادرات استفاده کند

 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که باید از مشوق‌های صادراتی برای تسهیل و افزایش صادرات استفاده شود، تصریح کرد: رییس اتاق باید با ارایه پیشنهادات کاربردی همانند مشوق‌های صادراتی و مالیات بر ارزش‌افزوده در بخش صادرات نماینده واقعی بخش خصوصی و تسهیلگر فعالیت‌های این بخش باشد.