پرواز اقتصادی در گرو تعامل قوا برای رفع موانع اقتصادی

شکوفایی اقتصادی ایران اسلامی، عبارتی که مسؤولان و مردم برای نیل به این هدف مشترک در تلاش هستند، بی‌شک در سال‌های گذشته با توجه به وجود مسایل اقتصادی مانند نرخ بالای بیکاری همگان به ضرورت رفع موانع شکوفایی اقتصاد کشور تأکید دارند. به گزارش خانه ملت، شکوفایی اقتصادی ایران اسلامی، عبارتی که مسؤولان و مردم […]

شکوفایی اقتصادی ایران اسلامی، عبارتی که مسؤولان و مردم برای نیل به این هدف مشترک در تلاش هستند، بی‌شک در سال‌های گذشته با توجه به وجود مسایل اقتصادی مانند نرخ بالای بیکاری همگان به ضرورت رفع موانع شکوفایی اقتصاد کشور تأکید دارند.

به گزارش خانه ملت، شکوفایی اقتصادی ایران اسلامی، عبارتی که مسؤولان و مردم برای نیل به این هدف مشترک در تلاش هستند، بی‌شک در سال‌های گذشته با توجه به وجود مسایل اقتصادی و کاهش قدرت خرید جمعیت قابل توجهی از خانوارهای ایرانی و همچنین نرخ بالای بیکاری، همگان به ضرورت رفع موانع شکوفایی اقتصاد کشور تأکید دارند.

بدیهی است برای شکوفایی اقتصادی ایران باید موانع در تمامی ابعاد رفع شود البته برای انجام این مهم نیاز به آمار دقیق، یک ضرورت است و همچنین ارزیابی رتبه کشور در جهان در زمینه شاخص‌های اقتصادی نیز بسیار مهم است و می‌توان از تجربه کشورهای موفق در بهبود وضعیت اقتصادی، مطابق با قوانین اسلامی استفاده کرد.

ایراد در فرایند تخصیص بودجه؛ عامل انحراف از آن

محمدقسیم‌عثمانی در خصوص رتبه نامطلوب ایران به لحاظ انحراف از بودجه عمومی، گفت: فرایند تخصیص بودجه ابزاری در اختیار دولت‌‌ها است که اگر ملاحظات در انجام هزینه‌ها صورت نگیرد زمینه انحراف بودجه را فراهم می‌کند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت‌‌ها در کشور، به تناسب میزان درآمدها، هزینه انجام می‌دهند و به نحوی بودجه‌ها را تعدیل می‌کنند و این موضوع باعث شده عملاً دولت‌های مختلف که در کشور فعالیت داشته‌اند، خیلی خود را مکلف به کسب درآمد و صرف هزینه نکنند.

هزینه‌ها باید در سقف تعیین شده انجام شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان این‌که اشکال در فرایند تخصیص بودجه عامل انحراف از بودجه است، افزود: دولت‌ها، هزینه‌ها را در سقف درآمدهای که تحقق می‌یابد، انجام می‌دهند این در حالی است که باید هزینه‌ها در سقف تعیین شده انجام شود.

دولت‌‌ها براساس اولویت‌ها بودجه را اختصاص می‌دهند

عثمانی افزود: باید دولت هزینه‌هایی را که در بودجه مکلف شده انجام بدهد بنابراین در صورت انجام هزینه‌ها از سوی دولت، به هر میزان که دولت نتوانست درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه را محقق کند؛باید از طریق مکانیزم کسری بودجه جبران کند.

این عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که باید مکانیزم کسری بودجه در کشور معنا پیدا کند، افزود: دولت‌‌ها براساس اولویت‌ها بودجه‌ها را اختصاص می‌دهند این درحالی است که باید هزینه‌ها را فارغ از درآمد‌‌ها انجام دهند و از طریق راهکارهایی مانند استقراض، اخذ وام کمبود منابع را جبران کنند که البته دو روش ذکر شده مشکلات خود را دارد، اما باید از مکانیزم کسری بودجه، کمبود منابع مالی جبران شود.

 عالی‌‌‌ترین مقامات کشور از جذب سرمایه‌گذار خارجی حمایت کرده‌اند

عزت‌ا…یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص عملکرد نامناسب در جذب سرمایه‌گذار خارجی گفت: سال‌ها است قانونی در حمایت از سرمایه‌گذاری در کشور تصویب شده؛ اما از این قانون استفاده مطلوبی نشده است.

ایران جزو امن‌‌‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی، امتیازهای خوبی مانند معافیت‌های مالیاتی و حفاظت از حقوق سرمایه‌گذاران لحاظ شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: عالی‌‌‌ترین مقامات جمهوری اسلامی ایران از جذب سرمایه‌گذار حمایت کرده‌اند و علاوه براین موضوعات، ایران جزو امن‌‌‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

یوسفیان‌ملا افزود: در شرایطی که در برخی کشورهای اروپایی و منطقه و کشور آمریکا ناامنی وجود دارد، ایران امنیت کافی دارد.

وی افزود: این‌که با وجود مزیت‌های مذکور، رتبه ایران در جذب سرمایه‌گذار خارجی خوب نیست بخشی به دلیل تبلیغ دشمنان علیه ایران است که متأسفانه با بی‌ملاحظگی برخی‌‌ها در داخل کشور نیز همراه می‌شود.

مسؤولان عملکرد فعال‌تری برای جذب سرمایه‌گذار داشته باشند

یوسفیان ملا ادامه داد: رسانه‌ها باید مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را تشریح کنند و علاوه بر این برخی از مسؤولان نیز باید عملکرد فعال تری در فراهم کردن شرایط برای جذب سرمایه‌گذار داشته باشند و با بی‌ملاحظگی در اظهار نظر‌‌ها موقعیت عالی ایران برای جذب سرمایه‌گذار را تخریب نکنند.

وی افزود: بسیاری از سرمایه‌گذار‌‌ها برای سرمایه‌گذاری درهرکشور ابتدا هزینه‌هایی را صرف می‌کنند تا یک مؤسسه پژوهشی کار تحقیقاتی را در کشور موردنظر انجام دهد که به‌طور مثال تا ۱۰ سال آینده وضعیت سرمایه‌هایشان در صورت سرمایه‌گذاری، چگونه خواهد بود این در حالی است که در ایران امنیت سرمایه‌گذاری در سطح بالایی است.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اجرای دقیق قانون حمایت از سرمایه‌گذار خارجی، حمایت مسؤولان و تبلیغات رسانه‌ها می‌تواند شرایط جذب سرمایه‌گذار را در کشور را فراهم کند.

رشد اشتغال‌زایی لازمه ی رونق صادرات خدمات فنی و مهندسی

صدیف‌بدری با اشاره به وضعیت نامناسب کشور در زمینه نرخ بیکاری گفت: برای رفع مشکلات اقتصادی کشور باید در برخورد با مشکلات تعارفات را کنار گذاشت.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم رفع دغدغه مقام معظم رهبری در تمامی زمینه‌ها مانند بیکاری گفت: باید تمامی سازمان‌ها با کار کارشناسی و هماهنگی، مشکل بیکاری را رفع کنند و نباید فراموش کرد این مشکل زمینه‌ساز بسیاری از مسایل است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: درحالی آمار بیکاری در کشور بالا است که این آمار براساس فعالیت چند ساعته یک شخص در هفته، در نظر گرفته شده است.

بدری افزود: آمارهای متفاوتی درباره جمعیت بیکار در کشور وجود دارد که باید آمار واقعی در این زمینه به‌صورت شفاف بیان شود تا برنامه‌ریزی لازم به‌صورت صحیح برای اشتغال‌زایی صورت گیرد.

فرهنگ‌سازی لازمه استفاده از محصولات داخلی

وی با بیان این‌که راهکار رفع مشکل بیکاری اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: باید از تولیدات داخل استفاده شود تا اشتغال رونق یابد و در این زمینه فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارد.

بدری، افزود: با توجه به ظرفیت بالای نیروی تحصیل کرده در کشور، باید به موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی توجه شود.

 

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در اصلاح سیستم بانکی کشور باید تعارفات کنار گذاشته شود به دلیل این‌که این سیستم اقتصاد کشور را با مشکل روبرو کرده؛ به‌طور مثال بسیاری از تولیدکنندگانی که وام با سود بالا از بانک دریافت کرده‌اند از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند.