محبوبیت عروس هلندی و رقابت با مرغ عشق

محبوبیت عروس هلندی و رقابت با مرغ عشق گروه محیط‌زیست- عروس هلندی از خانواده طوطی‌های کاکل سفید و کوچک‌ترین عضو این خانواده از نظر جثه در استرالیا می‌باشد. این پرندگان به عنوان حیوانات خانگی محبوبیت زیادی در سطح جهانی دارند و تکثیر آن‌‌ها نیز به نسبت آسان می‌باشد. این پرندگان پس از مرغ عشق محبوب‌‌ترین […]

محبوبیت عروس هلندی و رقابت با مرغ عشق

گروه محیط‌زیست- عروس هلندی از خانواده طوطی‌های کاکل سفید و کوچک‌ترین عضو این خانواده از نظر جثه در استرالیا می‌باشد. این پرندگان به عنوان حیوانات خانگی محبوبیت زیادی در سطح جهانی دارند و تکثیر آن‌‌ها نیز به نسبت آسان می‌باشد. این پرندگان پس از مرغ عشق محبوب‌‌ترین پرندگان زینتی محسوب می‌شوند.

در زبان انگلیسی این پرنده را کوکاتیل Cockatiel می‌نامند و در اغلب زبان‌های رایج دنیا به همین نام شناخته می‌شود. در زبان فارسی به این پرنده «طوطی کاکل‌دار» و «عروس هلندی» می‌گویند و نام «عروس هلندی» در بین پرنده‌فروشان و پرورش‌دهندگان آن به شدت رایج و متداول است. نام «عروس‌هلندی» در حقیقت ترجمه نام علمی و لاتینی این پرنده می‌باشد.

عروس هلندی پرنده زیبایی است و به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود و می‌تواند به راحتی خواسته صاحبان خود را تأمین نماید. رنگ پرنده هیچ‌گونه تأثیری در سلامتی و یا رفتار پرنده ندارد. رنگ‌های اصلی پرنده شامل: خاکستری، سفید، کرم، زرد و قهوه‌ای است. بر روی سر پرنده کاکلی بلند و زیبا قرار دارد و بر روی گونه‌های آن یک لکه سرخ رنگ دیده می‌شود. پرنده دم درازی دارد که در انتها نوک تیز می‌باشد. از لحاظ اندازه، عروس هلندی جزو طوطی‌های کوچک می‌باشد.

عروس هلندی بین ۱۷ سال تا ۲۰ سال عمر می‌کند. کاکل زردرنگ پرنده وقتی حیوان ترسیده و یا هیجان‌زده باشد راست می‌ایستد، در حالی که اگر کاکل کمی کج باشد نشان‌دهنده آرامش خیال پرنده است. پر و بال این پرنده معمولاً نیمه‌خاکستری است و در قسمت زیرین بدن روشن‌تر است. یک لکه نارنجی رنگ بر روی گونه‌ها و سفیدی حاشیه بال‌‌ها از دیگر علایم مشخصه این حیوان است.

یک ردیف از لکه‌های زرد رنگ بر قسمت زیرین بال پرنده ماده دیده می‌شود که در نر‌ها وجود ندارد. بعضی از انواع جهش یا ته عروس هلندی به رنگ زرد روشن هستند و جنس ماده آن‌‌ها پرهای دم باریک‌تری دارد. طول بدن آن با احتساب بلندی دم در حدود ۳۲ سانتی‌متر بوده و وزن آن در حدود ۷۸ تا ۱۲۵ گرم است. برخی از گونه‌ها نظیر عروس هلندی لوتینو ممکن است که وزنی بین ۷۸ تا ۹۰ گرم داشته و برخی از گونه‌های اصلاح‌نژاد شده و درشت هیکل آن نیز ممکن است که وزنی بین ۱۱۰ تا ۱۲۵ گرم داشته باشند.

عروس‌های هلندی بومی منطقه‌ای دورافتاده در درون استرالیا هستند که مناطق مورد علاقه آنها زمین‌هایی پوشیده شده با علف و بوته درختان کوتاه است.

تعیین جنسیت

با در نظر گرفتن این موضوع که آموزش معمولاً از سنین پایین آغاز می‌شود و رنگ پر و بال جوجه‌ها پس از اولین پرریزی تغییر می‌کند و اولین پرریزی عروس هلندی معمولاً در سن ۶ ماهگی اتفاق می‌افتد، از این رو تعیین جنسیت پرنده تا قبل از سن ۶ ماهگی مقدور نخواهد بود.

منابع:

jojoojojoo.mihanblog.com

بیتوته

پارسی پت

blogfa.com

پرشین پت

 

مرجع تخصصی عروس هلندی