مراقب «سرما خوردگی روانی» باشید

مراقب «سرما خوردگی روانی» باشید یک متخصص روانشناسی بالینی، گفت: افسردگی بالینی یکی از شایع‌‌ترین تشخیص‌های روانپزشکی است که از آن به عنوان «سرماخوردگی روانی» یاد می‌شود. به گزارش مهر، فرشاد شیبانی در تعریف اختلال افسردگی اساسی، اظهار داشت: اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی یکی از شایع‌‌ترین تشخیص‌های روانپزشکی است؛ چیزی که از آن […]

مراقب «سرما خوردگی روانی» باشید

یک متخصص روانشناسی بالینی، گفت: افسردگی بالینی یکی از شایع‌‌ترین تشخیص‌های روانپزشکی است که از آن به عنوان «سرماخوردگی روانی» یاد می‌شود.

به گزارش مهر، فرشاد شیبانی در تعریف اختلال افسردگی اساسی، اظهار داشت: اختلال افسردگی اساسی یا افسردگی بالینی یکی از شایع‌‌ترین تشخیص‌های روانپزشکی است؛ چیزی که از آن به عنوان «سرماخوردگی روانی» یاد می‌شود.

وی با بیان این‌که افسردگی چیزی نیست که در افراد غیرمعمول یا دیوانه رخ دهد، افزود: افسردگی در همه رخ می‌دهد. همراه با اضطراب (که بیش‌تر از افسردگی رخ می‌دهد)، سرماخوردگی شایع مشکلات هیجانی است.

شیبانی با تأکید بر این‌که هر سال، تعداد زیادی از افراد از افسردگی اساسی رنج می‌برند، ادامه داد: ۲۵ درصد زنان و ۱۲ درصد مردان در طول عمرشان از دوره افسردگی اساسی رنج خواهند برد. شانس عود دوره دیگر بعد از دوره اولیه بالاست. خوشبختانه، درمان‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند به‌طور معنی‌داری احتمال بازگشت را کاهش دهند.

دبیر کمیته دانشجویی سلامت روان و رسانه انستیتو روانپزشکی تهران با بیان این‌که دلیل تفاوت جنسی در شیوع افسردگی کاملاً روشن نیست، گفت: دلایل احتمالی این است که زنان تمایل بیش تری به تأیید احساس غمگینی و خود انتقادی دارند در حالی که مردان ممکن است ماسک بزنند یا افسردگی خودشان را پشت مشکلات دیگر مانند سوءمصرف الکل و دارو پنهان کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: علاوه بر این، اغلب زنان از سن اولیه یاد می‌گیرند ناامید و وابسته باشند. همچنین زنان نسبت به مردان با پاداش کم‌تر کنترل می‌شوند و دستاورهایشان اغلب بیش‌تر نادیده گرفته می‌شود.

شیبانی در ادامه به علایم اختلال افسردگی اساسی اشاره کرد و افزود: خلق افسرده مانند: احساس غمگینی، درماندگی، احساس پوچی و همچنین گریه کردن بی‌مورد؛ کاهش قابل ملاحظه علاقه نسبت به تمام فعالیت‌ها یا فقدان احساس لذت؛ احساس بی‌ارزشی یا گناه بیجا؛ کاهش تمرکز و به دنبال آن کاهش قدرت تفکر و تصمیم‌گیری؛ خستگی یا فقدان انرژی؛ کاهش یا افزایش اشتها؛ بی‌خوابی یا پرخوابی که بی‌خوابی شایع‌تر است؛ کندی روانی حرکتی؛ کاهش یا افزایش میل جنسی که کاهش آن شایع‌تر است؛ افکار خودکشی از جمله علایم اختلال افسردگی اساسی است.

 

وی، دلیل ابتلا به افسردگی را ترکیبی از عوامل ژنتیکی، جسمی، محیطی و روانشناختی دانست و در خصوص عوامل ژنتیکی گفت: ثابت شده است که در بعضی از اقوام و خانواده‌ها افسردگی شایعتر بوده ولی وجود یک فرد افسرده در یک خانواده لزوماً دلیل بر وقوع این امر در بقیه اعضای خانواده نیست. اما هرچه درجه خویشاوندی نزدیکتر باشد، به همان نسبت آسیب‌پذیری برای افسردگی بیش‌تر می‌شود.