افزایش ۱۲ درصدی خطر ابتلا به زوال عقل در صورت زندگی در کنار مسیرهای پرترافیک

افزایش ۱۲ درصدی خطر ابتلا به زوال عقل در صورت زندگی در کنار مسیرهای پرترافیک براساس نتایج تحقیقات شماری از پژوهشگران که هشدار مجددی بر آثار مخرب آلودگی هوا و ترافیک بر سلامتی انسان‌ها است، زندگی در کنار مسیرهای پرتردد و آلوده می‌تواند تا ۱۲ درصد خطر ابتلا به آلزایمر و سایر اشکال بیماری زوال […]

افزایش ۱۲ درصدی خطر ابتلا به زوال عقل در صورت زندگی در کنار مسیرهای پرترافیک

براساس نتایج تحقیقات شماری از پژوهشگران که هشدار مجددی بر آثار مخرب آلودگی هوا و ترافیک بر سلامتی انسان‌ها است، زندگی در کنار مسیرهای پرتردد و آلوده می‌تواند تا ۱۲ درصد خطر ابتلا به آلزایمر و سایر اشکال بیماری زوال عقل (دمانس) را افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، براساس نتایج تحقیقات ۱۱ساله محققان کانادایی، افرادی که در فاصله ۵۰ متری مسیرهای پرترافیک زندگی می‌کنند نسبت به کسانی که در فاصله ۳۰۰ متری این مسیر‌ها ساکن هستند، ۷ درصد بیش‌تر احتمال دارد به بیماری زوال عقل دچار شوند.

نتایج تحقیقات یادشده مؤید آن است که خطر افزایش ابتلا به بیماری زوال عقل (در مقایسه با کسانی که در فاصله ۳۰۰ متری هستند) برای کسانی که در فاصله بین ۵۰ تا ۱۰۰ متری هستند در حدود ۴درصد و کسانی که در بین ۱۰۱ تا ۲۰۰ متری هستند، در حدود دو درصد خواهد بود.

به گفته محققان کانادایی، مطالعات صورت گرفته بر روی نزدیک به۶٫۶ میلیون نفر نشان می‌دهد، خطر ابتلا به بیماری زوال عقل برای کسانی که در شهرهای شلوغ و تا ۵۰ متری مسیرهای پرترافیک زندگی می‌کنند، تا ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.

هونگ‌چن، مسؤول این تحقیقات، می‌گوید افزایش شهرنشینی باعث شده است تا شمار بیش‌تری از مردم در نقاطی زندگی کنند که در نزدیکی ترافیک سنگین قرار دارد و این وضعیت به افزایش ابتلای به بیماری زوال عقل دامن زده است.

پیشتر نیز محققان دریافته بودند که بین آلودگی هوا خصوصا «دی‌اکسیدنیتروژن» و ذرات دود ناشی از خودروهای دیزل و سروصدای ترافیک با کاهش ماده سفید مغزی یا کوچک شدن مغز و تضعیف قدرت ادراک فرد رابطه‌ای وجود دارد و نتایج تحقیقات پژوهشگران کانادایی ضمن دفاع از آن یافته‌ها، نشان می‌دهد که ذرات ریز مغناطیسی معلق در هوا می‌تواند به‌طور مستقیم وارد بافت مغز شود.

در انجام این تحقیقات، افراد بین ۲۰ تا ۸۵ساله ساکن ایالت اونتاریو در کانادا بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲زیر نظر قرار گرفتند درحالی‌که با استفاده از کد پستی، میزان نزدیکی آنان به محل‌های ترافیک سنگین مشخص‌شده بود. در طول این دوره، ۲۴۳ هزار نفر از این گروه به دمانس، ۳۱هزار و ۵۰۰ نفر به پارکینسون و ۹هزار و ۲۵۰ نفر به ام.اس مبتلا شدند.

بررسی نتیجه این تحقیقات نشان داد که بین میزان ترافیک و ابتلای به پارکینسون یا ام.اس ارتباطی وجود ندارد اما فاصله افراد تا نقاط ترافیک سنگین با میزان ابتلای به زوال عقل مرتبط است.

«دمانس» یا زوال عقل، در پزشکی و روانپزشکی، به اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز، که با تغییر شخصیت و موقعیت ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است، گفته می‌شود.

در حال حاضر بیماری آلزایمر شایع‌‌ترین بیماری آسیب‌رسان عصبی است که باعث زوال عقل می‌شود. دومین علت شایع زوال عقل، زوال عقل عروقی است که در اثر تخریب جریان خون مغز ایجاد می‌شود.

 

گفته می‌شود که هزینه سالانه مراقبت از افراد مبتلا به زوال عقل در انگلیس در حدود ۱۷ میلیارد پوند است که به‌مراتب بیش‌تر از هزینه مراقبت از مبتلایان به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان است.