فرشته ماهی پوست لیمویی

فرشته ماهی پوست لیمویی گروه محیط‌زیست- فرشته ماهی پوست لیمویی به رنگ زرد شاد با سایه روشن‌های آبی آسمانی بر روی لب‌ها، دور چشم‌ها، باله‌های سینه‌ای و نوک باله‌های پشتی، دمی و مقعدی می‌باشد. برای این‌که این ماهی با فرشته ماهی پوست لیمویی دروغی (فرشته ماهی هرالد) که فاقد سایه‌روشن‌های آبی است، اشتباه گرفته نشود […]

فرشته ماهی پوست لیمویی

گروه محیط‌زیست- فرشته ماهی پوست لیمویی به رنگ زرد شاد با سایه روشن‌های آبی آسمانی بر روی لب‌ها، دور چشم‌ها، باله‌های سینه‌ای و نوک باله‌های پشتی، دمی و مقعدی می‌باشد. برای این‌که این ماهی با فرشته ماهی پوست لیمویی دروغی (فرشته ماهی هرالد) که فاقد سایه‌روشن‌های آبی است، اشتباه گرفته نشود به این ماهی، فرشته ماهی واقعی نیز گفته می‌شود. ماهی‌های جوان دارای خال چشم مانند سیاه بزرگ با لبه‌های آبی در اطراف بدن می‌باشند.

زیستگاه این گونه ماهی فیجی، جزیره کریسمس و اقیانوس هند و حداکثر اندازه آن ۵٫۵ اینچ معادل ۱۴ سانتی‌متر است.

این ماهی کوچک ستیزه‌جو در زمره فرشته‌ماهی‌های کوتوله تهاجمی می‌باشد. هنگامی که فرشته‌ماهی پوست لیمویی قلمرو خود را انتخاب کند نه تنها با سایر فرشته‌ماهی‌های کوتوله بلکه با هر ماهی دیگری که در رنگ و شکل شبیه آن باشد نزاع می‌کند. حتی دیده شده که این فرشته‌ماهی پروانه ماهی (از آنجا که بیش‌تر پروانه ماهی‌ها زرد هستند) با اندازه دو برابر خود را بکشد.

نگهداری یک زوج فرشته‌ماهی پوست لیمویی نر و ماده و یا سه ماهی (یک نر و دو ماده) در یک آکواریوم امکان‌پذیر است. مشروط براین‌که آکواریوم بزرگ و با مخفی‌گاه‌های زیاد باشد و نیز ماهی‌ها همزمان وارد آکوریوم شده باشند. از آنجا که این ماهی خیلی سخت جان نمی‌باشد، بهتر است آن را در آکواریومی با سنگ زنده، پوشش جلبکی و فیلتر مناسب نگهداری کرد.

این ماهی بسیار زیبا بوده و در آکواریوم تپه مرجانی فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

تغذیه

فرشته ماهی پوست لیمویی در طبیعت دارای رژیم غذایی متنوعی شامل جلبک و سخت‌پوستان می‌باشد. این‌گونه فرشته‌ماهی به راحتی با غذاهای آکواریومی سازگار نمی‌شود. به همین دلیل نگهداری آن کمی مشکل است. فرشته ماهی پوست لیمویی را باید در آکواریومی که به خوبی برپا شده و دارای سنگ‌های زنده زیاد برای تغذیه می‌باشد نگهداری کرد. درصورتی که محیط‌زیست طبیعی آن بازسازی شود و نیز با اندکی صبر و تحمل می‌توان این ماهی را به خوردن غذاهای آکواریومی مناسب با ماهیان دوگانه‌خوار ترغیب کرد. رژیم غذایی این ماهی شامل جلبک دریایی، غذای با کیفیت فرشته‌ماهی، میگو دریایی یا یخ زده و سایر غذاهای گوشتی می‌باشد. فرشته‌ماهی پوست لیمویی به جلبک و خزه دریایی بیش‌تری نسبت به سایر فرشته ماهی‌ها در رژیم غذایی خود نیازمند است.

منابع:

دلفیران

ورزان

 

Fishy Bizness