برای رفتن به طبیعت این نکات را رعایت کنید!قسمت آخر

روش‌های شستن ظروف بدون آب یا مواد شوینده خوردن غذای خوشمزه موقع پیک‌نیک یا کمپینگ خیلی لذت بخشه، اما وقتی نوبت به شستن ظرف‌ها می‌رسه، دردسر‌ها هم شروع میشه. اگه دوست دارید اوقات لذت‌بخشی را در کمپ بگذرانید، بهتر است از تلنبار شدن ظرف‌های کثیف جلوگیری کنید. نبود سینک یا آب جاری بیرون از خانه […]

روش‌های شستن ظروف بدون آب یا مواد شوینده

خوردن غذای خوشمزه موقع پیک‌نیک یا کمپینگ خیلی لذت بخشه، اما وقتی نوبت به شستن ظرف‌ها می‌رسه، دردسر‌ها هم شروع میشه. اگه دوست دارید اوقات لذت‌بخشی را در کمپ بگذرانید، بهتر است از تلنبار شدن ظرف‌های کثیف جلوگیری کنید. نبود سینک یا آب جاری بیرون از خانه کار را کمی سخت می‌کند، اما روش‌هایی وجود دارد که شما بتوانید بدون نیاز به آب زیاد یا حتی مواد شوینده هم ظروف را تمیز کنید.

 راه تکراری که همه بلد هستیم این است که کمی شوینده و آب روی ظرف‌ها بریزیم تا کاملاً پاک و تمیز شوند. اما بعضی اوقات دسترسی به شوینده نداریم و لازم است تا راهکار دیگری پیدا کنیم. این ۵ روش به شما راهکارهای جدیدی یاد می‌دهد.

اول از همه باید این را بدانید که اضافه کردن روغن زیتون به غذایی که قرار است، درست کنید، باعث میشود تا ظرف‌ها در موقع شستشو خیلی راحت‌تر تمیز و چربی‌ها از آن جدا بشود. پس سعی کنید به آبی که در حال جوشیدن در قابلمه است، کمی روغن زیتون اضافه کنید.

اگر محدودیت آب دارید و حتی یک لیوان آب نیز برایتان حیاتی است، بهتراست، داخل ظرفهایتان آب بگردانید و بعد آن را بنوشید. نترسید، مزه سوپ می‌دهد! اینطوری هم مواد غذایی بیش‌تری به بدن شما رسیده و هم آب آشامیدنی که مهم‌تر از هر چیزی برای ادامه زندگی است را از دست نداده‌اید.

دستمال کاغذی! تمیز کردن ظرف‌ها با دستمال کاغذی خیلی راحت و به صرفه است. میتوانید با دستمال کاغذی به خیلی خوبی طرفهایتان را پاک کنید، بدون این‌که قطره‌ای آب مصرف شود.

خاکستر + آب = بهترین تمیزکننده! اگر داخل کمپ آتش دارید، بهترین گزینه برای تمیز کردن ظرف‌ها ترکیب خاکستر و آب است. فقط حواستان باشد که این خاکستر باید فقط از چوب و گیاهان درست شده باشد. پس تا جایی که امکان دارد، آشغال‌ها و مواد اضافی توی آتش نریزید. با اضافه کردن آب به خاکستر چوب، خمیری به دست میاد که به راحتی چربی‌ها و کثیفی‌ها را از سطح ظروف پاک می‌کند.

 به جای اسکاچ، از هرچیزی که در دسترس هست استفاده کنید. مثلاً یک مشت شن برای پاک کردن غذاهای چسبیده به ظرف، یا میوه‌های کاج، یا کمی چمن… از خلاقیت خودتان استفاده کنید!

راه‌اندازی آتش در باد، باران و برف

بیش‌تر وقت‌ها مثل باریدن باران، برف و یا وزش باد‌های شدید ما بیش‌تر از همیشه به آتش احتیاج داریم و روشن کردن آتش، دقیقاً در همین موقع‌ها خیلی سخت میشود. اما آتش درست کردن یک اصل بقا در کمپینگ به حساب می‌آید. ما در شرایط سخت به یک آتش خوب احتیاج داریم که با روش‌های قدیمی روشن نمی‌شود. راز یک آتش گرم این است که آن را از بیرون به داخل بسازیم.

 شروع بزرگ

قدم اول جمع‌آوری سوخت است. این کار شما را گرم می‌کند و باعث می‌شود در مرحله بعد دست‌های ثابتی داشته باشید و بتوانید کارتان را درست انجام بدهید.

سوخت چقدر باشد؟ به اندازه روشن نگه داشتن آتش در طول شب. یک پشته هیزم می‌تواند کافی باشد و می‌توان که با قطعه‌قطعه کردن یک درخت مرده با تبر، هیزمی که لازم دارید را تأمین کنید. بدون تبر یا اره برای قطعه‌قطعه کردن هیزم‌ها کارتان کمی سخت میشود، اما نشدنی نیست.

 نکته: موقع جمع‌آوری هیزم از دستکش‌هایی از جنس پشم گوسفند و جانوران دیگر استفاده نکنید چون به انگشتانتان آسیب می‌رساند.

رسیدن به مرکز

برای سوخت آتش میتوانید به راحتی شاخه‌های خشکی که پای درختان کاج و صنوبر وجود دارد را جمع‌آوری کنید. این شاخه‌ها خشک باقی مانده‌اند، چون شاخه‌های درخت، مانند پوشش جلوی خیس شدن آنها را گرفته است، اما اگر زمانی این شاخه‌ها نیز خشک نبودند، تنها جایی که می‌توانید چوب خشک پیدا کنید، قسمت درونی درخت‌های خشک شده و الوار‌های بزرگ است که به وسیله اره یا تبر و تکه‌تکه کردن تنه به چوب‌های خشک داخلی با ضخامت‌های متفاوت می‌رسیم.

نکته: در صورت نداشتن تبر، از چاقو برای شکاف دادن استفاده کنید، به این صورت که یک سری شکاف در جهت ترک‌های موجود به وجود بیاورید و با این کار به غشای داخلی و چوب خشک برسید.

مسایل کوچک‌تر

 موقع بارش برف وقتی برای پیدا کردن هیزم و شاخه‌های خشک وجود ندارد. در این زمان، سعی کنید آتش‌زنه به همراه داشته باشید. گلوله‌های نخی یا پنبه‌ای آغشته به مواد نفتی می‌تواند آتش‌زنه خوبی باشد. می‌توانید از تراشه پوست درخت، دسته‌ای از برگ‌های درخت‌های سوزنی مثل کاج و یا شاخه‌ای باریک استفاده کنید و فیتیله (آتش‌زنه) را روشن بگذارید. مخروطی از شاخه‌ها و بته‌های خشک اطراف آتش‌زنه درست کنید، ضخامت شاخه‌های اطراف این مخروط بهتر است از خیلی باریک شروع بشود و تا به اندازه ضخامت انگشت شصت ادامه داشته باشد.

نکته: برای اطمینان بیش‌تر بهتر است از چوب‌های کاجی که با صمغ پوشیده شده است و به ضخامت انگشت می‌باشد، استفاده کنید، چون صمغ باعث میشود، جرقه‌زدن در هوای مرطوب راحت‌تر امکان‌پذیر باشد.

روشن کردن

 بهتر است، کبریت‌های ضد بادی که به واکنش‌های شیمیایی برای روشن‌شدن آتش نیاز دارند را فراموش کنید. باریکه‌های چوبی که آغشته به صمغ را فراموش نکنید. بهترین چیزی که در هوای بد می‌توانید برای روشن کردن آتش از آن استفاده کنید، فندک‌های اتمی (بوتان) است که شعله‌های بلند و قوی تولید می‌کند و فلزی که در آن جرقه تولید می‌کند، می‌تواند جرقه بزرگ و خوبی را درست کند.

وقتی شما مخروطی از هیزم داشتید، سعی کنید با حرکت دادن قسمت‌هایی که آتش در آن روشن است، جای بیش‌تری برای قراردادن هیزم‌های تازه‌تر فراهم کنید. یک آتش گرم باید طولی نزدیک به اندازه بدنتان داشته باشد و در پشتش دیواره‌ای مثل سنگ قرار داشته باشد که بتواند، حرارت را به سمت شما منعکس کند.

وقتی که آتشتان را به خوبی مستقر کردید، چند تا گیاه یا چوب سرزنده و سبزتر هم به آتش اضافه کنید، چون به نسبت چوب‌های خشک با درجه حرارتی کم‌تری می‌سوزند، ولی برای مدت بیش‌تری باقی می‌مانند، که این میتواند شما را مطمئن کند، یک شب زیر نور ماه می‌توانید گرم بمانید.

منبع:

سایت بیتوته