گل استکانی یا زنگوله های رنگی

گل استکانی یا زنگوله های رنگی گروه محیط‌زیست- گل استکانی گرد اسکاتلندی گیاهی چند ساله است که در مرکز اروپا، سیبری، شمال آمریکا انتشار دارد. گل استکانی به‌طور غیررسمی گل ملی کشور اسکاتلند به شمار می‌آید. طول گیاه بین ۳۰–۱۵ سانتی‌متر است. زمان گلدهی بین ماه جون تا آگوست است. گل استکانی می‌تواند همچون گیاه […]

گل استکانی یا زنگوله های رنگی

گروه محیط‌زیست- گل استکانی گرد اسکاتلندی گیاهی چند ساله است که در مرکز اروپا، سیبری، شمال آمریکا انتشار دارد. گل استکانی به‌طور غیررسمی گل ملی کشور اسکاتلند به شمار می‌آید.

طول گیاه بین ۳۰–۱۵ سانتی‌متر است. زمان گلدهی بین ماه جون تا آگوست است.

گل استکانی می‌تواند همچون گیاه یک ساله مورد استفاده قرار گیرد. برگ‌های سبز قلمی شکل با بافت نرم، قطر یک سانتی‌متر، برروی ساقه‌های دنباله‌دار قرارگرفته‌اند. گل‌های استکانی ستاره‌ای شکل آبی رنگ، ۲٫۵ سانتی‌متر قطر داشته که گیاه را می‌پوشانند. گل‌های درخشان از اواسط تابستان تا اوایل پاییز می‌شکفند.

خاک سطح گلدان در فصل بهار و تابستان باید همیشه مرطوب باشد و در زمستان هفته‌ای یک تا دو مرتبه آبیاری کافیست.

این گیاه را می‌توان به دو روش تکثیرکرد: ۱- تقسیم بوته مادری ۲- قلمه‌های انتهایی ساقه بهترین زمان برای تکثیر اواسط بهارتا اوایل تابستان است. تکثیر این گیاه از طریق تقسیم بوته مادری آسان‌تر است. ولی باید دقت کنید تا به گیاه مادری صدمه وارد نشود.

در هنگام تقسیم گیاه نه تنها ممکن است به ریشه‌ها آسیب وارد شود، بلکه شاخ و برگ لطیف و شکننده نیز آسیب می‌بینند. برای این‌که میزان آسیب را کاهش دهید، ابتدا خاک را خیس کنید و سپس با دقت گیاه را از هم بازکرده و به قسمت‌های منظم تفسیم کنید و هر قسمت را در گلدانی با قطردهانه۱۳-۱۱ سانتی‌متر بگذارید.

در روش قلمه‌گیری می‌توانید در فصل بهار قلمه‌های انتهایی ساقه به اندازه ۵/۷-۵ سانتی‌متر را با استفاده از قیچی باغبانی از گیاه مادر جدا کنید، سپس انتهای  آنها  را در پودر هورمون ریشه‌زایی فرو برده و با استفاده از یک چوب کوچک سوراخی در خاک گلدان ایجاد نمایید. سپس قلمه‌ها را در آن قرار داده و به آرامی در جای خود محکم کنید. سعی کنید از گرفتن ساقه خودداری نموده و به‌وسیله برگ‌‌ها قلمه را جا‌به‌جا کنید. قلمه‌ها را می‌توانید به‌صورت سه‌تایی در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی‌متر و یا ۵‌تایی در گلدانی به قطر دهانه ۱۳ – ۱۱ سانتی‌متر حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. این گیاه بیش‌تر کمپوست‌‌ها را تحمل می‌کند. تا هنگام ریشه‌دهی که معمولاً تا یک ماه طول می‌کشد  آنها  را در دمای ۲۰-۱۸ درجه سانتی‌گراد نور مناسب و کافی نگه دارید. پس از این مدت به‌تدریج کیسه پلاستیکی را ‌بردارید تا قلمه‌ها در معرض سرما و شرایط نامساعد قرار گرفته و با محیط آشنا شوند. اگر  آنها  را به‌طور منظم با کود مایع تغذیه نمایید، می‌توانند در همان گلدان تکثیر باقی مانده و یا می‌توانید  آنها  را به گلدانی حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت منتقل نمایید.

منابع:

سایت نارگیل

باغبانی سبز – پرشین بلاگ

آکاایران

vipgol.ir

www.louisvillegardencenter.net

www.havlis.cz

www.havlis.cz

http: //fa.wikipedia.org

http: //www.gole-naz.blogfa.com

 

http: //www.njavan.com