عروس غاز، یکی از کمیاب‌‌‌‌ترین گونه‌های جانوری جهان

عروس غاز، یکی از کمیاب‌‌‌‌ترین گونه‌های جانوری جهان گروه محیط‌زیست-عروس‌غاز از راسته غازسانان و نادر و کمیاب است. عروس‌غاز در مقایسه با دیگر غاز‌‌‌ها کوچکتر بوده و تقریباً ۵۵ سانتی‌متر طول دارد. بیش‌تر پرهای پرنده سیاهرنگ بوده و تنها در ناحیه گلو، سینه و لکه‌های دو طرف صورت دارای پرهایی به رنگ قرمز بلوطی است. […]

عروس غاز، یکی از کمیاب‌‌‌‌ترین گونه‌های جانوری جهان

گروه محیط‌زیست-عروس‌غاز از راسته غازسانان و نادر و کمیاب است.

عروس‌غاز در مقایسه با دیگر غاز‌‌‌ها کوچکتر بوده و تقریباً ۵۵ سانتی‌متر طول دارد. بیش‌تر پرهای پرنده سیاهرنگ بوده و تنها در ناحیه گلو، سینه و لکه‌های دو طرف صورت دارای پرهایی به رنگ قرمز بلوطی است. همچنین نوار پهن سفید رنگی در پهلو‌‌‌ها و لکه سفید رنگی در دو طرف صورت پرنده بین چشم و منقار کوچک آن قابل مشاهده می‌باشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، به واسطه رنگ تیره‌‌اش از غارهای دیگر متمایز است. منقارش سیاه و بسیار کوچک است. مرزبندی رنگ‌‌‌ها سفید است. سر این پرنده؛ در حاشیه چانه و گلو قرمز بلوطی است و سرو پشت گردن سیاه است. روی تنه و شکم سیاه و در پهلو‌‌‌ها، حاشیه سفیدی دیده می‌شود که تا زیر شکم و دم را می‌پوشاند و لکه سفیدی در جلوی چشمانش مشاهده می‌شود. سریع و چابک است و اغلب همراه با غازهای خاکستری به سر می‌برد.

زمستان‌ها معمولاً در مناطق استپی و علفزار دیده می‌شود و در کنار ساحل به استراحت می‌پردازد.

عروس غاز از کمیاب‌‌‌‌ترین گونه‌های جانوری جهان به‌شمار می‌آید. پرنده‌ای ست که زمستان‌ها به تعداد بسیار کم در حوالی دریای خزر، آذربایجان و خوزستان دیده می‌شده است، اما در سال‌های اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر رؤیت آنها یا نادرست بوده است و یا از تعداد انگشتان دست متجاوز نبوده است.

عروس‌غاز بومی کشورهای آذربایجان، آلمان، اتریش، ایران، بلغارستان، دانمارک، گرجستان، یونان، کرواسی، مجارستان، عراق، قزاقستان، مقدونیه، رومانی، صربستان، ترکیه، اکراین و ازبکستان است و به‌طور پراکنده در ارمنستان، بلژیک، بوسنی‌وهرزگوین، چین، قبرس، مصر، فنلاند، فرانسه، گرینلند، هندوستان، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، هلند، نروژ، لهستان، اسلوواکی، اسپانیا، سوئد و پادشاهی متحده دیده می‌شود.

 سرشماری‌های انجام‌گرفته درمورد این پرنده، بیانگر کاهش جمعیت آن است. همین موضوع سبب شده است تا IUCN آن را از سال ۲۰۰۷ تاکنون در فهرست جانوران در خطر انقراض قرار دهد.

عروس‌غاز در نواحی سردسیر شمالی اروپا زاد و ولد کرده و آشیانه‌اش را غالباً در نزدیکی لانه پرندگان شکاری بزرگی همچون بحری می‌سازد تا بدین ترتیب خود را از گزند صیادانی همچون روباه قطبی در امان دارد. این پرنده در زمستان به جنوب اروپا مهاجرت کرده و در دوران زمستان‌گذرانیش از علف، برگ و دانه‌ها تغذیه می‌کند.

صدای عروس غاز هنگام پرواز؛ خشن و مقطعی، شبیه«کی-کوی» شنیده می‌شود.

منابع:

دانشنامه پرندگان ایران

Wikimedia Commons

www.photos-animaux.com

Animals Wallpaper,

 

British Waterfowl Association