ماهی‌ها چهره‌ها را تشخیص می‌دهند

ماهی‌ها چهره‌ها را تشخیص می‌دهند دانشمندان دریافته‌اند برخلاف تصورات مرسوم، ماهی‌ها می‌توانند چهره انسان‌ها را از یکدیگر تشخیص بدهند و علی‌رغم داشتن ساختار نه چندان پیچیده مغزی می‌توانند از عهده این مکانیزم پیچیده بربیایند. به گزارس سینا‌پرس معمولاً در ذهن عموم جامعه، ماهی‌ها به عنوان موجوداتی کندذهن شناخته می‌شوند و حتی برخی از افراد معتقدند […]

ماهی‌ها چهره‌ها را تشخیص می‌دهند

دانشمندان دریافته‌اند برخلاف تصورات مرسوم، ماهی‌ها می‌توانند چهره انسان‌ها را از یکدیگر تشخیص بدهند و علی‌رغم داشتن ساختار نه چندان پیچیده مغزی می‌توانند از عهده این مکانیزم پیچیده بربیایند.

به گزارس سینا‌پرس معمولاً در ذهن عموم جامعه، ماهی‌ها به عنوان موجوداتی کندذهن شناخته می‌شوند و حتی برخی از افراد معتقدند که حافظه ماهی چند ثانیه بیش‌تر نیست. با این وجود تحقیقات جدید گروهی از پژوهشگران نشان داده است که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و حتی یک گونه خاص از ماهی‌های استوایی به حدی در زمینه عملکرد مغزی خوب عمل می‌کند که می‌تواند چهره انسان‌ها را از یکدیگر تشخیص بدهد.

دانشمندان در بررسی‌های خود با قراردادن دو چهره متفاوت در معرض دید یک ماهی دریافتند که ماهی کمانگیر (archerfish) می‌تواند به خوبی نسبت به چهره‌های مختلف عکس‌العمل‌های متفاوتی را از خود ارایه کند.

این امر از آن جهت برای دانشمندان شگفت‌انگیز بوده است که پیش از این تصور می‌شد که تنها پستانداران مجهز به نئوکورتکس می‌توانند این مکانیزم پیچیده را به خوبی به اجرا در بیاورند. با این وجود این تحقیقات نشان داده است که برای انجام این فرایند نسبتاً پیچیده، به ساختار مغزی پیچیده نیازی نخواهد بود و با ساختار مغزی ساده ماهی‌های یاد شده نیز می‌توان به این مهم دست پیدا کرد.

 

به این ترتیب محققان معتقدند که ماهی‌ها بیش از آن چیزی که پیش از این تصور آن می‌رفته است نسبت به محیط اطراف خود آگاه هستند. این امر موجب می‌شود تا خط بطلانی بر روی تئوری عدم حس شدن درد توسط ماهی‌ها کشیده شود.