بتونیکا، گیاهی برای مصارف دارویی و زیبایی محیط

بتونیکا، گیاهی برای مصارف دارویی و زیبایی محیط گروه محیط‌زیست- بتونیکا گیاه دائمی و مقاوم است. این گیاه بادوام و شبیه گزنه است و طول آن به ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد. در بالای ساقه‌ گیاه که چهارگوش و شیاردار است، یک بته مرکب از چند برگ بزرگ که به شکل قلب هستند، می‌روید. برگ‌های رویی که […]

بتونیکا، گیاهی برای مصارف دارویی و زیبایی محیط

گروه محیط‌زیست- بتونیکا گیاه دائمی و مقاوم است. این گیاه بادوام و شبیه گزنه است و طول آن به ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد.

در بالای ساقه‌ گیاه که چهارگوش و شیاردار است، یک بته مرکب از چند برگ بزرگ که به شکل قلب هستند، می‌روید. برگ‌های رویی که سخت‌تر هستند، ساقه ندارند و روی آنها را غده‌هایی پوشانیده است. لبه‌ این برگ‌‌ها دندانه‌دار است.

گل‌های بنفش متمایل به ارغوانی یا صورتی از اواسط تابستان تا نیمه‌ پاییز در قاعده بته‌ها دیده می‌شوند زمان اصلی گلدهی اوایل تابستان تا اواخر تابستان می‌باشد. به سرما حساس نمی‌باشد.

گل‌ها دوجنسی هستند یعنی هم اندام نر و هم اندام ماده در گل خود دارند و به‌وسیله حشرات و زنبور عسل گرده‌افشانی می‌شوند.

شرایط محیط رشد

گیاه در خاک‌های متوسط تا سبک و شنی مناطق جنگلی کم درخت، حاشیه‌ معابر جنگلی، کنار باتلاق‌ها و در داخل بیشه‌ها پیدا می‌شود.

اسیدیته خاک می‌تواند قلیایی، اسیدی یا خنثی باشد. به آفتاب کامل تا نیم آفتاب مقاومت دارد.

برای باغ‌هایی که شرایط کامل نوری ندارند قابل توصیه می‌باشد. از لحاظ رطوبت باید در حد متوسط یا بیش‌تر باشد.

برای مراقبت از آن نیز نیاز به عملیات خاصی نبوده و حساس نیست.

خاک‌ها از زهکشی خوبی برخوردار باشند تا این گیاه دچار غرقابی نگردد.

خواص درمانی و کاربردها

 بتونیکا در باغ‌های گیاهان دارویی برای اهداف داروسازی کشت می‌گردد. داروی سنتی برای رفع سردرد است و خاصیت آرام‌بخش خفیفی دارد و به عضلات حالت آرامش و سستی می‌دهد به همین دلیل پزشکان از آن برای کاهش تنش، درمان سردردهای عصبی استفاده می‌کنند.

بتونیکا ضدعفونی کننده و گندزدا می‌باشد. عصاره آن قی‌آور است. از دیگر خواص آن می‌توان به خلط‌آور، ضد درد و مسکن، نیروبخش، آرامبخش اعصاب را نام برد.

تکثیر

بذرهای بتونیکا را در اواخر تابستان یا اوایل پاییز در شاسی سرد بکارید. بذور برای از بین رفتن خفتگی نیاز به یک دوره سرما دارند. هنگامیکه به اندازه مناسب رسیدند می‌توانید به بستر اصلی انتقال دهید.

پس از رفع سرما کشت آن در بستر اصلی بلامانع است.

 

 با تقسیم ریزوم‌ها نیز می‌توان به تکثیر آن اقدام نمود.