بگونیا هیمالیس، گل‌دهی حتی در زمستان

بگونیا هیمالیس، گل‌دهی حتی در زمستان گروه محیط‌زیست- حدود ۱۵۰۰ گونه بگونیا وجود دارد، که خاستگاه آنها جنوب و مرکز آمریکا، آفریقا و جنوب آسیاست. و این‌گونه نوعی هیبرید از بگونیاست. این گیاه دو پایه است و گل‌های نر و ماده روی یک پایه قرار گرفته‌اند، گل‌های نر دارای پرچم‌های بسیار هستند و گل‌های ماده […]

بگونیا هیمالیس، گل‌دهی حتی در زمستان

گروه محیط‌زیست- حدود ۱۵۰۰ گونه بگونیا وجود دارد، که خاستگاه آنها جنوب و مرکز آمریکا، آفریقا و جنوب آسیاست. و این‌گونه نوعی هیبرید از بگونیاست.

این گیاه دو پایه است و گل‌های نر و ماده روی یک پایه قرار گرفته‌اند، گل‌های نر دارای پرچم‌های بسیار هستند و گل‌های ماده دارای یک تخمدان بزرگ دو یا ۴ قسمتی هستند.

این نوع از بگونیا که هیبرید است، سایه‌دوست بوده و حتی در زمستان هم گل می‌دهد. گل‌ها به رنگ‌های سفید، زرد، قرمز، نارنجی و یا صورتی هستند. گل‌ها براق بوده و برگ‌های این گیاه به رنگ سبز تیره‌ هستند.

در اکثر گونه‌ها میوه به شکل کپسول بالدار است و تعداد زیادی بذر در داخل آن وجود دارد.

برگ‌ها چرمی شکل و براق و دندانه‌دار هستند، ‌ساقه قرمزرنگ و براق است و گل‌ها به صورت خوشه‌ای و سه‌تایی در نوک ساقه‌ها قرار می‌گیرند.

قارچهای بیماری‌زایی به اسم سفیدک می‌تواند روی برگ‌ها لک‌های پودری سفید ایجاد کند، در این صورت با سموم قارچکش گیاه را سمپاشی کنید و گلدان بگونیا را به محل با هوای خشک و اکسیژن‌دار ببرید .

اگر تارهای عنکبوتی زیر برگ‌ها مشاهده گردید و با برگ‌های جدید کمرنگ مواجه شدید، می‌توانید با یک سم کنه‌کش هر ۱۴ روز یک بار گیاه را سمپاشی کنید

در صورتی که برگ‌ها لوله شد و حاشیه آنها خشک و چروکیده است، حتماً از تشنگی رنج می‌برد فوراً آن را آبیاری کرده و به محل سردتری که زیر ۱۸ درجه سانتیگراد باشد، منتقل کنید.

اگر برگ‌های بگونیا حالت موازییکی پیدا کرد و لکه‌های زردی روی آن به وجود آمد و لوله‌ای و بدشکل شد، باید گیاه را از گلدان خارج کنید تا به گیاهان دیگر سرایت نکند زیرا عامل این مشکل ویروسی است و راه چاره‌ای ندارد. همچنین رنگ پریدگی برگ‌ها و ریزش آنها و غده‌ای شدن ریشه‌ها و سیاه شدن و پوسیده شدن ریشه‌ها که در نتیجه فعالیت قارچ‌های بیماری‌زا است به راحتی درمان‌پذیر نیست و معالجه آنها مقرون به صرفه نمی‌باشد، آبیاری زیاد از حد و سردی هوای محیط به‌طور همزمان باعث پوسیدگی ساقه گیاه شده و آن را از بین می‌برد.

 

بگونیا را می‌توان از طریق قلمه ساقه و برگ تکثیر نمود. همچنین می‌توان بذرهای آن را در شرایطی با مراقبت بسیار زیاد و یا این‌که به صورت کشت درون شیشه پرورش داد. در برخی از موارد می‌توان از طریق قلمه‌های دمبرگ نیز تکثیر را انجام داد.