بنفشه سه‌رنگ، زیبای دارویی و زینتی

بنفشه سه‌رنگ، زیبای دارویی و زینتی گروه محیط‌زیست- بنفشه سه‌رنگ سالیان متمادی به‌طور پی در پی با نام‌های هرت سیز و پانزی معروف بوده است. بنفشه سه‌رنگ گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن حداکثر به۲۵ سانتی‌متر می‌رسد. ساقه‌ها کمی زاویه‌دار و به رنگ سبز مایل به زرد می‌باشند. برگ‌‌ها بیضی شکل، دانه‌دار و […]

بنفشه سه‌رنگ، زیبای دارویی و زینتی

گروه محیط‌زیست- بنفشه سه‌رنگ سالیان متمادی به‌طور پی در پی با نام‌های هرت سیز و پانزی معروف بوده است.

بنفشه سه‌رنگ گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن حداکثر به۲۵ سانتی‌متر می‌رسد. ساقه‌ها کمی زاویه‌دار و به رنگ سبز مایل به زرد می‌باشند. برگ‌‌ها بیضی شکل، دانه‌دار و بدون دمبرگ هستند و به‌طور متناوب بر روی ساقه قرار می‌گیرند. گل‌های کوچک این گیاه رنگ‌های مختلفی از جمله بنفش روشن و تیره، سفید، گلی و زرد دارند که در بهار و تابستان ظاهر شده و به میوه پوشینه تبدیل می‌شوند. میوه، حاوی تعدادی دانه کوچک بیضی شکل و سفید رنگ می‌باشد.

این گیاه به‌طور خودرو و گسترده در اروپا می‌روید و در آمریکای شمالی نیز گسترش یافته است.

بنفشه سه‌رنگ در نقاط مختلف ایران و به خصوص در نواحی شمالی رویش دارد. گل و تمام قسمت‌های گیاه مورد استفاده دارویی است.

شرایط محیط رشد

بنفشه سه‌رنگ در هر نوع زمین و هر سطحی می‌روید

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی

بسیاری از افراد بنفشه سه‌رنگ را به عنوان یک گیاه زینتی می‌کارند و از زیبایی آن استفاده می‌کنند و افراد کمی از خواص دارویی و با ارزش این گونه از بنفشه آگاهی دارند.

نام بنفشه سه‌رنگ در دارونامه بعضی کشورها، از جمله آمریکا، وجود دارد و از آن بیش‌تر در فرآورده‌های پوستی (اگزما) و تنفسی (برونشیت) استفاده می‌شود.

تکثیر

در کشت وسیع این گیاه می‌توان آن را در هر نوع زمینی (خاک پوشیده سست تا سخت متوسط شنی و خاک رسی) کاشت در ضمن باید زمین آفتاب‌گیر باشد. برای پرورش گیاه دانه‌های رسیده را در اوایل تابستان یعنی در نیمه اول تیر ماه کاشته و سپس موقعی که گیاه جوان دارای ۳ تا ۴ برگ شد، آنها را در شهریور ماه نشا می‌کنند، با این روش گیاهان نشا شده در بهار گل می‌دهند ولی اگر دانه‌های گیاه در اردیبهشت ماه کاشته شوند گل‌های آن پس از نشا در زمان ۳ تا ۴ برگی در پاییز ظاهر خواهد شد. میزان بذر مورد نیاز در هر هکتار ۴ تا ۶ کیلوگرم می‌باشد.

برداشت

 

برداشت محصول باید موقعی انجام گیرد که گیاه در مرحله کامل گل دادن باشد که معمولاً از اردیبهشت تا شهریورماه می‌باشد. چین اول از اواسط تا اواخر اردیبهشت و چین دوم از اوایل تا اواسط تیر در زمان گل‌دهی کامل با علف چین یا کمباین برداشت می‌شود.