پاسیفلورا آنتیوکویینسیس، گل ساعتی موز قرمز

پاسیفلورا آنتیوکویینسیس، گل ساعتی موز قرمز گروه محیط‌زیست-گیاه «پاسیفلورا آنتیوکویینسیس» یا «گل ساعتی موز قرمز» یکی از گونه‌های جنس و خانواده گل ساعتی‌ها است. این گیاه بومی کلمبیا می‌باشد. جایی که آب و هوا در تمام سال بهاری و شب‌ها نیز خنک هستند. این گیاه، گیاهی بالارونده با گل‌های بسیار زیبا است و یکی از […]

پاسیفلورا آنتیوکویینسیس، گل ساعتی موز قرمز

گروه محیط‌زیست-گیاه «پاسیفلورا آنتیوکویینسیس» یا «گل ساعتی موز قرمز» یکی از گونه‌های جنس و خانواده گل ساعتی‌ها است. این گیاه بومی کلمبیا می‌باشد. جایی که آب و هوا در تمام سال بهاری و شب‌ها نیز خنک هستند. این گیاه، گیاهی بالارونده با گل‌های بسیار زیبا است و یکی از گونه‌های کمیاب جنس گل ساعتی در جنگل‌های بارانی و خنک کلمبیا محسوب می‌شود. همچنین دارای گل‌های بزرگ است. گل‌ها به رنگ صورتی مایل به قرمز و به صورت آویزان روی ساقه‌های طویلی به طول حدود ۷۰ سانتی‌متر تشکیل می‌شوند. این گل‌ها حدود ۵ اینچ قطر داشته و در زمستان و تابستان تشکیل می‌شوند. بساک گل به رنگ نارنجی، خامه به رنگ سبز مایل به زرد لیمویی و میله پرچم نیز به رنگ ارغوانی می‌باشد. هر گل می‌تواند حدود ۳ تا ۴ روز شکوفا باقی بماند و گرده‌افشانی گل‌ها نیز توسط پرندگان کوچک و شهدخوار صورت می‌گیرد.

میوه‌های این گیاه نیز خوراکی بوده و ظاهری همانند میوه موز دارند. این گونه گیاهی بسیار به ندرت مورد کشت و کار قرار می‌گیرد و بذور آن نیز برای کشت بسیار به ندرت به فروش می‌رسند. میوه‌ها حدود ۶ ماه پس از تشکیل گل‌ها، می‌رسند. میوه‌های رسیده به رنگ زرد دیده می‌شوند. برخلاف سایر گونه‌های گل ساعتی که میوه‌هایی ترش مزه با کمی شیرینی تولید می‌کنند، این گونه دارای میوه‌هایی شیرین با کمی ترشی و با مزه‌ای مطلوب تولید خواهد نمود.

این گیاه حدود ۱۵ تا ۲۰ فوت طول دارد و می‌توان در صورت لزوم از هرس مناسب برای کوتاه کردن شاخه‌ها و ارتفاع گیاه استفاده نمود.

این گیاه بهترین رشد را در علفزار‌ها و یا بر روی تکیه‌گاه، جایی که گل‌ها بتوانند به صورت آویزان قرار بگیرند، دارد.

شرایط محیط رشد:

این گونه مانند بسیاری از گونه‌های گل ساعتی کوهستانی، سرما دوست بوده و از گرما بیزار است. عمدتاً دمای ۲۷ درجه سانتیگراد را برای رشد ترجیح می‌دهد و احتمالاً در دماهای بالای ۲۹ درجه سانتیگراد، به‌ویژه اگر شب‌ها نیز گرم باشند، گل‌ها تشکیل نمی‌شوند.

از نظر نیاز نوری نیز به مکان‌هایی با آفتاب جزیی احتیاج دارد و در برابر آفتاب شدید بعدازظهر باید حفظ شود یا از سایبان استفاده کرد.

همانند بسیاری از گونه‌های گل ساعتی، این گونه نیز به خاک‌های مرطوب و آبیاری منظم و مناسب نیاز دارد. رطوبت تقریباً ۴۰ درصد برای آن توصیه می‌شود. اسیدیته مناسب خاک برای آن حدود ۶٫۱ تا ۷٫۵ می‌باشد.

تکثیر:

تکثیر این گیاهان از طریق کشت بذر و ریشه‌دار کردن قلمه‌های چوب نرم صورت می‌گیرد. بذر‌ها را باید قبل از آغاز فصل سرما و در گلخانه کشت کرد.

 

منبع: سایت نارگیل